Noe av det mest definerende og kontroversielle med MMO-spill har vært abonnementsavgiften. Siden sjangeren tok sine første skritt med Utima Online i 1997, har den gjerne krevd at spillerne betaler en månedsavgift for å finansiere nytt innhold, serveravgifter og lignende.
De siste årene har vi likevel sett en eksplosjon i antallet MMO-spill som benytter såkalte mikrotransaksjoner. Mange av disse er gratis å benytte seg av, men krever at spillerne betaler en liten sum hver gang de ønsker nytt innhold. Denne modellen er i ferd med å ta over for den klassiske modellen, skal vi tro CVG.
Spillnettstedet har vært i kontakt med Screen Digest, som har foretatt undersøkelser av akkurat dette siden 2002. I år har de sett at abonnementer daler i popularitet for første gang, samtidig som mikrotransaksjoner er i stor vekst.
– Vendepunkt for industrien
– Fjorårets nedgang i abonnementsinntekter er den første årlige nedgangen markedet opplever siden vi begynte å dekke det i 2002. Den representerer et vendepunkt for industrien, sier Piers Harding-Rolls, selskapets senioranalytiker til CVG.
Inntjeningen fra månedsavgifter gikk ned fem prosent fra fjoråret, til rundt 8,8 milliarder norske kroner årlig. Mikrotransaksjoner økte for sin del med omtrent en fjerdedel, til i 6,3 milliarder norske kroner i årlig inntjening.
Samlet sett er MMO-spillene fortsatt i vekst, og Screen Digest melder om at hele markedet økte med over fem prosent fra 2009 til i fjor.
Les også: Ragnar Tørnquist utelukker ikke mikrotransaksjoner for The Secret World
Les også: – Kampen mot spill med månedspris er vunnet