Nedlastbare kartpakker må nok kunne sies å være et konsollfenomen. De fantes riktignok lenge før spillkonsollene i det hele tatt hadde oppkoblingsmuligheter til Internett, men med denne generasjonens konsoller har betalingsinnhold nådd helt nye høyder. Det viser seg at utviklerne kan tjene veldig mye selv etter at en spiller har handlet utgivelsen deres.
Dette bekreftes av Eric Hirshberg, som er direktør for utgiverbiten av storselskapet Activision. Under et arrangement for spillutgiverens investorer kunne han stolt erklære at de har solgt 18 millioner kartpakker til storspillet Call of Duty: Black Ops alene. Det melder Eurogamer.
Til en pris på rundt ti dollar stykket, eller rundt 54 kroner, vil det si at de har solgt ekstrabrett for over 970 millioner norske kroner.
Nå bruker visst den gjennomsnittlige kunden rundt 410 norske kroner på Black Ops. Det er summen av den innledende kostnaden for selve spillet, pluss eventuelt nedlastbart innhold. Dette betyr angivelig at det massive spillselskapet tjener nesten 20 prosent mer på hvert solgte spill, en profitt de fleste spillselskaper nok kunne ha tenkt seg.
– Det er over 30 millioner unike Black Ops-spillere, som til sammen har spilt i over 2,3 milliarder timer. For å sette det i perspektiv så er det mer enn en kvart million års spilletid. Det betyr at våre millioner av fans bruker mer tid daglig på flerspillerdelen i Black Ops enn Facebook, visualiserte Hirshberg til de oppmøtte.
Skytespillet Call of Duty: Black Ops ble utgitt i fjor høst, og sprengte alle rekorder for butikksalg av videospill. kommer det neste tilskuddet til Call of Duty-serien, Modern Warfare 3.
Les også: Vår anmeldelse av Call of Duty: Black Ops
Les også: Vår sniktitt på Modern Warfare 3