Til å være et spill som ennå ikke har blitt sluppet i fullversjon, kan Minecraft vise til imponerende salgstall. Over tre millioner spillere har bladd opp for den klossete tittelen.
Men ingen av disse har kjøpt spillet via nettjenesten Steam, og det er det en grunn til, kan Minecraft-skaper Markus Persson fortelle til Gamasutra.
– Det er en iboende forskjell i hvordan våre to selskaper ønsker å drive forretninger, forklarer Persson, bedre kjent som «Notch».
Persson understreker at han er svært begeistret for Steam-plattformen, selv om han mener at Minecraft ikke passer inn der.
– Å være på Steam begrenser hva vi har mulighet til å gjøre med spillet, og hvordan vi kan snakke til brukerne våre. Vi ville antagelig ikke hatt muligheten til å, for eksempel ha en markedsplass på minecraft.net som ville fungert på en måte Valve ville vært fornøyd med.
Han fortsetter:
– Det ville ha delt Minecraft-fellesskapet i to deler, hvor noen spillere ville ha tilgangen til alt det merkelige innholdet vi ønsker å tilføye spillet.
Llikevel er det ikke ondt blod mellom spillskaperen og Valve, som står bak Steam-plattformen.
– Jeg skjønner grunnene til at de ønsker å kontrollere plattformen sin, sier Persson.
Om Mojang og Valve klarer å finne en løsning begge er fornøyde med gjenstår å se. Minecraft skal etter planen slippes i fullversjon 11. november i år.
Les også: Disse spillene gleder vi oss til
Les også: Ferske detaljer om Minecraft-oppdateringen