Spaltemeter opp og ned har blitt skrevet om Anders Behring Breivik og hans såkalte «manifest». Flere medier har tatt opp temaet Breivik og spill, og har i større og mindre pekt på sammenhenger mellom terrorhandlingene og spillingen.
Dagbladet kunne i går vise hvordan «Anders Behring Breivik går til angrep i dataspill».
Klassekampen på sin side stiller spørsmålet «Fører dette til vold?»
Tynt grunnlag
Vi har tatt en prat med lederen for spillforskningprogrammet ved NTNU i Trondheim, Alf Inge Wang for å høre hva han har å si om Breviks egne utsagn i manifestet og medienes dekning av dette. Er det grunn til å rette søkelyset mot Breviks spillvaner?
– Jeg har lest det såkalte «manifestet», og grunnlaget for å fokusere på dataspill i forbindelse med manifestet er tynt. Det står ikke så mye om spill der. Men i det som står om spill, beskriver Behring Breivik spillene som verktøy for det han vil oppnå, forteller Wang.
Særlig er det Behring Breiviks bruk av Call of Duty: Modern Warfare 2 som har vært gjenstand for mye oppmerksomhet. Om spillet skriver Behring Breivik at spillet er så realistisk at man kan gjøre simuleringer av faktiske operasjoner.
– Behring Breivik skriver at han i utgangspunktet ikke likte førstepersons skytespill, men at han lærte seg å like det fordi han så at det var nyttig for det han ville oppnå. Dataspill har således ikke vært noen trigger for Behring Breivik, men et verktøy på lik linje med at han har brukt Internett til research.
Behring Breivik har også etter eget utsagn brukt World of Warcraft som øvelse i lederskap, og som skalkeskjul for det han egentlig gjorde – å planlegge terrorhandlingene.
Det er verdt å nevne at både World of Warcraft og Call of Duty-serien tilhører de mest solgte og mest spilte titlene i nyere tid. World of Warcraft har rundt 11 millioner spillere, mens det nyeste Call of Duty-spillet, Black Ops, slo alle salgsrekorder med sju millioner solgte kopier første salgsdag.
Forskningen spriker
Mediene har den siste tiden rettet søkelyset mot sammenhengen mellom vold i spill og vold i samfunnet generelt. Men hva sier egentlig forskningen på dette feltet?
– Det forskningen viser er at det kan være en sammenheng mellom voldsspill og aggresjon. Men aggresjonen fører ikke nødvendigvis til vold. Det er ikke enkelt å si noe om direkte sammenhenger mellom dataspill og vold, og forskningen spriker på dette området, sier Wang.
Han problematiserer også forskningen på dette området.
– Spillforskerne deler seg i to grupper. På en side har man psykologene, som finner at voldsspill gjerne gir økt aggresjon og mindre empati. På den andre siden har du spillforskerne som er spillere selv, som ofte ikke finner at spill påvirker spillerne i noen særlig stor grad.
Noen entydige forskningsresultater foreligger ennå ikke. Men gjør det det lettere for mediene å utpeke spillene som syndebukk?
Les også vår kommentar: Slutt å peke på spillene