KÖLN (Gamer.no): Da Battlefield 1942 kom, og i praksis kun bestod av en diger flerspillerdel, var ikke det en bekymring. Spillet tilbød krig i så stor og spennende skala at man aldri følte kløen etter en givende opplevelse på egen hånd. Det har skjedd mye siden den gang.
Les også: Test av Battlefield 3 i flerspiller
I fjor fikk vi for første gang leke oss med en enspillerdel i et Battlefield-spill, og nå har serien jaggu fått en samarbeidskampanje også. Man setter alle kluter til når man skal forsøke å bli verdens mest populære skytespill, og jeg vil tro at DICE ikke alltid føler at de er i sitt rette element. Det er i hvert fall noe rart med samarbeidsdelen.
Eskorteservice
Spilløkten vår tar utgangspunkt i samarbeidsoppdraget som også ble vist på EAs Gamescom-pressekonferanse, hvor man sammen med en partner skal frigjøre en høytstående offiser hos opposisjonen. Han ønsker å desertere for å bistå oss med å senke motstanderne, men trenger beskyttelse. Dermed går turen til Iran og Teheran for å hjelpe stakkaren.
Det hele bryter løs på nattestid, og jeg kan for ordens skyld presisere at vi sitter med PlayStation 3-stikka i hendene. Nonchalant klatrer vi ut av et Humvee-kjøretøy og blir veiledet til baksiden av en boligblokk. Med tjenestepistolen klar skvises døra sakte opp, før vi lister oss på huk gjennom de dunkle og anonyme gangene. Det var ingen briefing å få på forhånd, og vi aner absolutt ingenting om hva som venter rundt neste hjørne.
Utfordringene på dette stadiet av oppdraget begrenser seg stort sett til å kommunisere med kollegaen om hvem som skal ta hvem. Patruljene beveger seg som regel i par, og man må være kjapp med den lyddempede pistolen for å unngå oppmerksomhet. Artig nok dette, men det er nok en liten vei til spenningen fra skarpskytteroppdragene fra Call of Duty.
Samme gamle leksa
Ting går som de må, og det tar ikke lang tid før det sofistikerte snikoppdraget blir til en drapsjakt med hagle i hendene. Flere vakter strømmer til, men de blir aldri noen utfordring. Etter hvert finner vi VIP-en vår sammenkrøket på et toalett oppe i etasjene, og det går kjapt å eskortere ham ned til de ventende militærbilene. Vi har jo tross alt ryddet gangene med pumpehagle.
Det er først her det virkelige oppdraget begynner. Bilkonvoyen må eskorteres ut av den krigsherjede byen, og det er ikke snakk om at vi får sitte inni. Veien foran oss preges av opplyste høyblokker, noe alle med et visst forhold til skytespill vet hva betyr. Dermed blir det en traust spasertur med infrarød opptikk mot øyehula. Her kan et spekter av farer gjemme seg.
Ingen blir overrasket når det bryter ut hissig kryssild, og jobben til meg og den for anledningen tyske våpenbroren min er å stille oss bak noen søppelkasser og plukke ned fiendene som lusker i toppleiligheter såvel som på bakkenivå. Motstanderne er mangetallige og treffsikre, og i Battlefield 3 skal det ikke mye til for at du segner om og trenger førstehjelp.
Klasseforskjell
Så fort man faller om må samarbeidspartneren komme løpende og bruke betydelig tid på å røske meg i live igjen. Det er sparsommelig dekning å snakke om her, og pulsen setter ikke videre stor pris på at kompanjongen min hopper midt i skuddlinjen. Vi bestemmer oss for å ta et defensivt utgangspunkt, og bruker god tid på å sikkert plukke ned de mange fiendene.
Til tross for at hjertet får kjørt seg i denne sekvensen, har jeg problemer med å bli imponert. Natten skjuler det som meget vel kan være spennende omgivelser, og PlayStation 3-versjonens nærmest middelmådige grafikk gjør det lite inspirerende å spurte gjennom de hissige bygatene. Dette spillet ser rett og slett daft ut på konsoll.
Det står i sterk kontrast til da jeg prøvde Battlefield 3 på PC i juni, og boltret meg i det som sannsynligvis er det vakreste spillet jeg har sett. Nå er det ikke slik at konsollversjonen av skytespillet nødvendigvis er noe styggere enn konkurrentene, men det er en slik klasseforskjell på de ulike versjonene at det for min del ikke er noe alternativ til en PC-versjon.
Mange feil
Noe problematisk er det også at vår kode, som angivelig skal være rimelig fersk, er fylt til randen med feil og mangler. Spillet til flere av journalistene i rommet mitt frøys. Partneren min måtte også legge ned stikka etter en stund, fordi han satte seg fast i omgivelsene uten å komme seg ut. Jeg trenger vel ikke å nevne at sånt rusk bør forsvinne før 25. oktober.
Rent mekanisk er spillet likevel strålende. Våpenfølelsen er så god som i noe annet spill, og lydene som akkompagnerer «verktøyene» våre like så. DICE har alltid vært klassens beste på realisme, i det minste blant de tilgjengelige skytespillene. Battlefield 3 er nok deres beste håndverk sånn sett, her er det ingen løse skruer.
Derfor er det skuffende at hele resten av oppdraget består av å traske rundt i bekmørket og plukke ned omriss i det infrarøde siktet, eller stille seg bak i en Humvee for å massakrere innkommende soldater. Det er ikke kjedelig som sådan, men samarbeidsmodusen er på ingen måte noe spesielt. Dette har vi gjort 50 ganger tidligere.
Konklusjon
Det er ingen magi å spore i samarbeidsdelen etter hva vi har sett. Nå har vi nødvendigvis bare leket oss med en brøkdel av innholdet, men førsteinntrykket mitt er at dette er en påklistret ekstramodus som går rett i strupen på samarbeidsmodusen til Call of Duty-serien. Jeg sporer ingen inspirasjon i det jeg har spilt.
Samtidig fikk vi vårt første møte med PlayStation 3-versjonen av spillet, som fremstår som uhyre slapp i forhold til den eminente PC-versjonen. Om vår kode er representativ for sluttproduktet så ser jeg ingen grunn til å anskaffe konsollversjonen om man har en halvveis kompetent PC. Her er klasseforskjellen svært tydelig.
Jeg er ikke i tvil om at Battlefield 3 blir et fantastisk skytespill, det har min tidligere erfaring med spillet overbevist meg om. Også denne økten viser tegn til storhet, men da gjennom uovertruffent lydbilde og suveren våpenfølelse. Om dette er det beste EA har å vise frem av samarbeidsdelen så er det nok likevel bedre å holde seg til de mer gjennomprøvde modusene.
Battlefield 3 kommer i salg 27. oktober, for PC, Xbox 360, PlayStation 3.