Digital distribusjon blir en stadig viktigere del av spillhverdagen på PC. Så godt som alt av spill som lanseres i butikk er også tilgjengelig digitalt, og fysiske spillbutikker tar inn færre og færre PC-spill. Resultatet er at PC-eiere til en viss grad tvinges til digital distribusjon, om de vil nyte godt av det store mangfoldet spill på plattformen.
Derfor synes vi det var på høy tid med en test av de digitale distribusjonsplattformene.
Vi har testet følgende butikker: Steam, GamersGate, Direct2Drive, Impulse, Games for Windows Marketplace, Green Man Gaming, Broadpark Games, Telenor og Spaceworld.
Omfattende test
Testen omfatter altså de største utenlandske aktørene, en interessant nykomling samt noen norske tilbydere. Vi tok bevisst utgangspunkt i aktører som tilbyr samme type spill som man kan finne i butikk.
Vi valgte å teste plattformene i tre kategorier:
- Utvalg: Vi valgte ut seksten veldig forskjellige spill, nye, gamle, smale og brede. Hvor mange av disse fører butikken? Vi har også tatt en titt på det generelle utvalget til butikkene.
- Pris: Hvor store prisforskjeller er det?
- Brukervennlighet: Her ser vi på alt fra hvor lett er det er å kjøpe, laste ned og installere spillene, til hva slags rettigheter du får som forbruker.
Prisforskjellene mellom hver nettbutikk var store. Colin McRae: DiRT 3 kostet for eksempel bare 265 kroner hos Direct2Drive, mens det samme spillet kostet 549 kroner hos Games for Windows – det er en forskjell på nesten 300 kroner. Utvalget varierte også stort. Mens Steam hadde tretten av testspillene våre hadde Games for Windows kun fire. Noen butikker krever at du installer en egen klient på datamaskinen, mens på andre foregår alt via nettsidene deres. En av butikkene hadde ikke det engang: Kjøper du spill fra Telenor får du sendt informasjonen om hvordan du laster ned spillet på e-post.
De individuelle gjennomgangene av butikkene vi testet finner du på de neste sidene. For enkelthets skyld har vi laget en liten tabell med grunnleggende informasjon, som du kan sjekke her:
Testens vinner: Direct2Drive
Det var nesten dødt løp mellom Steam og Direct2Drive, men vi valgte til slutt å gi seieren til Direct2Drive. De stiller sterkt hva utvalg angår, og har nesten alle storspillene. Faktisk er de kun et lite pennestrøk fra å være aller best på utvalg, ettersom spillene fra Electronic Arts merkelig nok er tilgjengelig for kunder i Sverige, men ikke oss nordmenn.
Prisnivået deres er også svært lavt i forhold til de andre aktørene, noe som utvilsomt kommer av at vi bruker den britiske versjonen av butikken i stedet for en generisk EU-versjon hvor man tror verdien av dollar og euro er lik, slik som på Steam og GamersGate. Det gjenstår selvsagt å se hvor lenge tjenesten klarer motstå fristelsen til å lage en egen europeisk front, med priser i euro, men inntil videre kombinererer de et bredt utvalg med gode priser på en måte ingen andre aktører klarer å matche.
Direct2Drive kan integreres med en Steam-aktig klient i form av GameSpy Comrade, men den er langt fra like robust og velfungerende som Steam. Her ligger med andre ord tjenesten et godt stykke etter sin hovedkonkurrent fra Valve. Til gjengjeld tvinger de ikke klienten på deg, slik Steam gjør, og de bruker ikke noen generell DRM som for eksempel begrenser hvordan du kan bruke spillene dine når du ikke er tilkoblet nettet. Friheten til å velge er prinsipielt viktig, og et klart fortrinn for Direct2Drive. Ettersom butikken overlater DRM-valget til utgiveren får du alt fra spill som er fullstendig DRM-frie til spill som er avhengige av nettopp hovedkonkurrenten Steam for å kjøre (da ofte til en lavere pris enn Steam selv selger dem for).
Testens taper: Games for Windows
Games for Windows-butikken er testens soleklare taper. Absolutt alt ved denne tjenesten er elendig. Butikken har testens klart dårligste utvalg, og prisene er stort sett høyere enn hos konkurrentene. Det ser ikke ut til at de store utgiverne tar denne butikken seriøst engang, med tanke på hvor få spill de lanserer på tjenesten, og Microsoft selv lanserer så få PC-spill at det faktum at deres titler er eksklusive for akkurat denne plattformen praktisk talt ikke betyr noe som helst.
Om du faktisk velger å kjøpe et spill på Games for Windows-butikken må du i tillegg forholde deg til en klient som på de aller fleste måter er upraktisk å bruke. Den inneholder faktisk ikke en søkefunksjon for spill på markedet engang. I tillegg kommer integreringen av det horrible Games for Windows Live-systemet som flere av spillene på butikken bruker og en mengde andre små og store problemer som forsurer opplevelsen.
Microsoft bør skamme seg over denne tjenesten, og det faktum de faktisk er folkene bak Windows-plattformen gjør det hele ekstra pinlig. Dette er en tjeneste du bør gjøre det du kan for å unngå, og med tanke på hvor få spill den har er det heldigvis fortsatt ganske lett.
Les de komplette testene av de andre nettbutikkene:
Du kan spare på å handle fysisk
Ett av målene med testen var å finne ut hvor godt de digitale distributørene klarer seg sammenlignet med tradisjonelle butikker som selger fysiske spill. Vi kikket derfor også på butikkene Gamezone, Elkjøp og Play.com. Det viser seg at disse i aller høyeste grad kan konkurrere med de digitale distribusjonskanalene. Ofte kan du faktisk tjene penger på å kjøpe fysisk kopi av et spill med brukerveiledning og det hele, fremfor å handle det via nedlasting. Dette på tross av at kostnadene for alle involverte er mye lavere.