KÖLN (Gamer.no): Norske Funcom har vært i bransjen lenge, og produsent Ragnar Tørnquist har slått følge med dem siden midten av nittitallet. Man rekker å lage mange spill på 17 år, men både Tørnquist og spillstudioet leter nok fortsatt etter sitt magnum opus. For selv om Anarchy Online var veldig tidlig ute med å være et fungerende science-fiction MMO, og Age of Conan turte å gjøre mye nytt, kan det nok påstås at Funcom fortsatt mangler et virkelig kommersielt gjennombrudd.
Vi har fulgt nøye med på deres hittil største og mest ambisiøse prosjekt, The Secret World, i flere år nå. Vi har sett det gå fra en mystisk tankevekker til et omfattende og svært spennende spill. Nå har nordmennene fått storutgiveren EA i ryggen, og forutsetningene for et skikkelig gjennombrudd har aldri vært større. Vi har tatt en prat med Tørnquist om det lovende spillet.
– Hva er det egentlig dere viser frem denne gangen?
– Her på Gamescom er temaet «The Secret War», en av de fire pillarene i spillet vårt. Det vi avslører er den nye «PvP Warzone» som vi kaller det, en vedvarende krigssone.
– Nå har dere jo endelig gått ut med et slippvindu. Hvordan påvirker det dere?
– Det gir oss lettere panikk! Neida, det er jo alltid tight i denne bransjen. Det er ikke sånn at vi gir oss selv god tid til alt mulig, men så har vi jo jobba med dette spillet i fem år også. Jeg tror alle på teamet er ekstremt fornøyde med at datoen er ute og at vi har et ferdigstillelsesmål. Men det betyr jo ikke at den dagen så drar alle på ferie til Tahiti.
– Det er et MMO, og arbeidet begynner egentlig dagen det slippes. Vi vet hva som kommer til å skje: det kommer masse spillere inn og de har det kjempegøy, men så skal de ha nytt innhold, det er ting som ikke funker så bra som de burde, det er ting vi ville gjøre bedre men ikke rakk og det er nye ting vi vil putte inn. Det er da moroa begynner, selv om du jobber livet av deg for å gjøre deg ferdig til lanseringsdato også vet du at neste morgen så må du inn igjen og jobbe.
– Det forandrer jo hele arbeidsmetodikken din. Plutselig så har du et spill hvor det er tusenvis av spillere samtidig som har det gøy og utfordrer deg, og det forandrer alt.
Celebert selskap
– Hvilken betydning har det hatt for dere å få en av verdens største spillutgivere, EA, i ryggen?
– Det er kjempegøy. Jeg tenkte litt på det i går, da jeg var på pressekonferansen og satt på en av vingene, hadde Ray fra BioWare ved siden av meg og tenkte «ja, det er bra». Det har vært viktig for oss å finne riktig partner. Vi har utviklet dette spillet på egen kostnad og styrer innholdet. Vi brukte lang tid på å forhandle med EA og få en følelse av at de skjønner hva vi holder på med.
– Jeg har jobbet så mange år i denne bransjen, men aldri med noen som har vært så gøy og enkle å jobbe med som EA. Det er vanskelig for et studio fra Norge å få til alt dette på egen hånd. Vi har jo produsenter og markedsføringsfolk hos EA, og det har gitt mersmak. Jeg håper virkelig vi kan jobbe videre med dem i fremtiden.
– Samtidig stilles det vel nye krav til dere også?
– Absolutt. EA lager jo «triple A», polerte spill, og de krever at alt som har deres stempel er like bra. Uansett om du liker spillene deres eller ikke så kan du ikke krangle på at de er bra puttet sammen, alle spillene deres er veldig proffe. Jeg synes det er kjempebra å ha en aktør som stiller krav til oss.
– Det er ofte at man kommer i en boble når man sitter i Oslo og Montreal og jobber med ting uten å få innspill utenfra. Så det har vært veldig bra for oss.
– Vil dere kunne utgi et nytt stort MMO-spill om The Secret World går skeis?
– Hehe, The Secret World kommer til å gå veldig bra! Vi har jo en kjempebra spillmotor og masse erfaring med markedet, samtidig som vi er en av de eldste aktørene i sjangeren. Det er få firmaer som kan lage like gode MMO-er som oss, så kan man argumentere for hvorvidt man liker Funcom-spillene eller ikke.
– Dette kan vi og dette har vi gjort – hver eneste gang vi gjør det så blir det bedre. Uansett om The Secret World går bra eller ikke så har vi en fantastisk motor vi kommer til å jobbe videre med, det er ingen tvil om det.
En ny æra
– Mye har jo skjedd siden sist dere gav ut et spill, «free to play»-modeller har blant annet erstattet den tradisjonelle abonnementsmodellen i større grad ...
– Det virker som om det heller den veien, og vi har blant annet nylig lansert Age of Conan som «free to play». Det er en kjempesuksess. Og det er ikke bare skryt, det går faktisk kjempebra. Det tar vi lærdom av. Age of Conan er fantastisk som en test for oss, for å se på hva som funker og ikke.
Jeg tror fortsatt at det er plass for «premium-spill», som er abonnementsbaserte og hvor man føler at man får verdi ut av det. Jeg tror ikke det bare blir «free to play», men om fem år kan jo hele forretningsmodellen til markedet ha forandret seg. Jeg føler at det fortsatt er verdt å betale en månedlig avgift for noen spill, slik får du en garanti for nytt innhold.
– Har dette forandret måten dere utvikler The Secret World på? For eksempel i forhold til hvilke forventninger spillerne har til innhold.
– Ja. Som utviklingsteam fokuserer vi på å lage et dritkult spill som vi har lyst til å spille, og som vi vet at andre har lyst til å spille. Men det er ikke sånn at vi gjør det helt uavhengig av forretningsmodeller, og vi har utviklet spillet med tanke på andre forretningsmodeller som vi vet at spillere ønsker.
– Vi har alt klart for å gå ulike veier og gjøre forskjellige ting i The Secret World. Vi har lagt opp designet til å støtte en del av de idéene.