Gamescom 2011 har vært en svært hektisk affære, og våre to utsendte journalister rakk ikke å se på i nærheten av alt som ble vist frem. Det var likevel to stappfulle avtalebøker som ble med nedover, og messen i Tyskland har vært preget av jevnt over gode innblikk i noen av de største spillene som er på vei. Det har også vært et variert skjema, hvor MMO-spill og Kinect har blitt dekket på likt.
Derfor velger vi, tradisjonen tro, å velge ut våre favoritter fra verdens største spillmesse. Her får man en mer kortfattet og navigerbar oversikt over spillene som omsider vil få sine egne, omfattende artikler.
Marius Kjørmo:
Borderlands 2 (PC, 360, PS3)
Utgivelsesdato: Tidlig 2013
Jeg var ikke særlig begeistret for det første Borderlands-spillet. Potensialet var der, men det hadde en del mangler som gjorde at det ikke appellerte til meg. Oppfølgeren ser derimot særdeles bra ut. En rekke endringer, og ikke minst et mye større budsjett, gjør at Borderlands 2 rett og slett fremstår som en ekte AAA-tittel. Med massive forbedringer til den kunstige intelligensen og et forbedret system for samarbeidsspill, lover Gearbox en god spillopplevelse.
Mer sammenheng mellom oppdrag og historien, den unike grafiske stilen, og ikke minst «split screen co-op» gjør spillet til noe å merke av på kalenderen.
The Secret World (PC)
Utgivelsesdato: April 2012
Jeg har ikke vært den som har skrytt Funcom mest opp i skyene de siste årene, men The Secret World har tatt meg litt på senga. For det første har de klart å lage et MMO med en moderne setting som virkelig appellerer. For det andre klarer de å tilføre helt nye ideer til en sjanger som desperat trenger å bevege seg bort fra World of Warcraft-normen. En spennende verden med en fengende historie gjør at selv en innbitt enspillergamer som meg kjenner at det rykker i musearmen.
Med The Secret World har Funcom klart å skape noe helt unikt jeg tror og håper kommer til å få en solid fanskare.
Mass Effect 3 (PC, 360, PS3)
Utgivelsesdato: 6. mars 2012
Med Mass Effect opplevde jeg kjærlighet ved første trailer. Etter å ha spilt begge spillene en rekke ganger og lest bøkene, er det ingen tvil om at avslutningen på trilogien er svært etterlengtet. Utviklerne finpusser litt på oppskriften, og ser ut til å gjøre det hele enda mer storslått enn tidligere. Taktisk kamp, episk historie, dype og interessante figurer, og en nydelig presentasjon, gjør at enhver science fiction-spiller burde sikle etter dette spillet.
Shepard og hans sammensatte gjeng kommer til å redde både universet og spillvåren 2012.
Saints Row: The Third (PC, 360, PS3)
Utgivelsesdato: 18. november 2011
Saints Row-serien er kjent for å ta den klassiske sandkasseformelen og bare skru alt opp til elleve. I så måte er The Third intet unntak. Allerede fra det første oppdraget, som setter den løse historien i gang går spillet bananas. Jeg opplevde mange av det utviklerne kaller «holy shit moments». Mulighetene til å tilpasse protagonisten etter dine ønsker er tatt til et nytt nivå, og tøylene har sjelden vært friere.
Med den tredje utgaven av Saints Row kan du oppleve den villeste gangsterhistorien du har sett til nå. Her er det så mye kuler, pupper og lavhumor at selv den mest snerpete spilleren må trekke på smilebåndet.
Les mer om Saint's Row: The Third
Batman: Arkham City (PC, 360, PS3)
Utgivelsesdato: 21. oktober 2011.
Arkham Asylum viste at det bare er tøv at du ikke kan lage gode lisensspill. Spillet tok de fleste med storm, og mange er nok spente på om man klarer å følge opp suksessen. Alt jeg har fått sett av Arkham City tyder på at vi kan glede oss. Foruten at man har en litt mer åpen verden, er lite av oppskriften endret. Flere spillbare figurer er lagt til og et kobbel av klassiske Batman-skurker skal gjøre dette til nok et høydepunkt fra Rocksteady.
Kombinasjonen av et intuitivt kampsystem og særdeles underholdende snikeelementer gjør at Arkham City trolig blir en sikker vinner i julesalget.
Les mer om Batmna: Arkham City
Opptur
Messas opptur for meg må være Electronic Arts. Samlingen med spill de jobber på kan de andre store utgiverne bare drømme om. I forretningsområdet til EA fant du blant andre disse spillene: Mass Effect 3, Battlefield 3, FIFA 12, SSX, The Secret World, Kingdoms of Amalur: Reckoning og The Old Republic. Samtlige av disse titlene er spill som jeg kunne tenke meg å investere titalls timer i, om ikke enda mer. Det at de også lar utviklerne få ordentlig tid på seg til å lage gode oppfølgere, og årlige utgivelser som FIFA og NHL også er store satsingsområder, gjør at man bare får lyst til å gå bort til nærmeste EA-ansatt og gi vedkommende en stor og varm bamseklem.
Nedtur
Uansett hvor mye godvilje jeg legger til så blir jeg skuffet av satsingen på Kinect. Jeg synes teknologien er spennende, men det som ble vist frem på Gamescom var ikke bare lite kreativt, det fungerte også svært dårlig. Selv om jeg hadde bange anelser til Star Wars Kinect, så er fallhøyden så stor. Hvor kul er ikke ideen om å kunne kaste lynkuler rundt deg som Keiser Palpatine på speed? I stedet blir vi servert noe som hverken virker eller er gøy. Her må vi tenke utenfor boksen folkens. Kinect kan være mer enn bare dansespill og dårlige partyspill, la ikke dette bli en falitt fordi man forsøker å etterape middelmådige Wii-spill.