Ubisoft har raskt fått rykte på seg for å være et av de spillselskapene med minst respekt for kundene sine, ikke minst takket være deres kopisperre-politikk. Selskapet har ved flere anledninger brukt en såkalt DRM-løsning som tvinger brukerne sine til å være på nettet mens de spiller, selv om de kun spiller i enspillermodus.
Deres nyeste utgivelse er det spennende gudespillet From Dust, som stakk av med en sterk nier da det kom på Xbox 360. Før spillet ble tilgjengelig på PC gikk Ubisoft ut med en klargjøring av hva slags kopisperre spillet ville få. De sa følgende:
– Vi ser at det er noe forvirring om hvilken DRM-metode From Dust på PC vil bruke. For å forhindre mer forvirring vil vi gjøre det klart at From Dust på PC vil lanseres med en DRM-metode som kun involverer en engangsaktivering over nettet. Deretter vil du kunne spille uten nett.
Omtrent på dette tidspunktet ble spillet lagt ut for forhåndssalg på digitale distribusjonskanaler som Steam.
Når de som forhåndsbestilte spillet eller kjøpte det tidlig fikk startet det, ble de imidlertid møtt av en annen kopisperre. I stedet for en engangsaktivasjon krever From Dust at du er på nett og pålogget deres UPlay-system hver gang du starter spillet.
Dette er med andre ord ikke samme type DRM som det Ubisofts klargjøring ville ha det til. Heldigvis bruker ikke spillet «alltid online»-DRM; du kan logge av nettet etter at du har startet det.
Ubisoft har nå fjernet sin opprinnelige og misvisende klargjøring, og forteller at de vil komme med en offisiell uttalelse om DRM-metoden snart.