KÖLN (Gamer.no): Det er ingen hemmelighet, vi gleder oss til Arkham City. Etter at vi fikk prøve spillet selv på E3 ble det klart at dette er noe vi virkelig ser frem til. Batman og Catwomans lekne manøvrering og brutale kamper gjorde seg godt også i åpnere omgivelser.
Klar for kamp
På Gamescom valgte Rocksteady å vise frem noen av de andre sidene av spillet som vi ikke har sett enda. Blant annet avslørte de hvilke utfordringer man kan begi seg utpå når man er ferdig med kampanjen. Da kan man prøve seg på de såkalte «challenge maps». Spillet byr på to ulike varianter av disse, kamputfordringer og snikeutfordringer.
I kamputfordringene er biffen grei. Det er deg mot en horde med fiender. Mål 1 er å bekjempe alle fiendene uten å møte din skjebne først, og mål 2 er å gjøre det på stiligst mulig måte. Du danser frem og tilbake mellom alle fiendene og knytter sammen kombinasjoner av triks og unnamanøvreringer. Klarer du å knekke flere fiender uten å stoppe angrepsrekken din bygger du deg opp en poengmultiplikator som er avgjørende for å samle sammen flest mulig poeng.
Kampene ser rett og slett lekre ut. Den store variasjonen i animasjonene gjør det til en fryd for øyet å se på noen som er dyktige til å denge slemminger. Tidvis går spillet inn i sakte bevegelser for at du virkelig skal få muliget til å nyte at Batman knekker albuen på en fyr, eller at Catwomen planter hælen i skrittet på en skurk. Spillet kan ha opptil 27 skurker i bildet på en gang, noe som byr på stadig økende utfordringer.
Skurkene har også blitt litt smartere enn forrige gang. De samarbeider litt mer, og du kan forvente deg angrep fra flere hold samtidig. Likevel føles det som om spillet fortsatt lider litt under Assassin's Creed-syndromet hvor fiendene stiller seg i kø for å slåss mot deg i tur og orden, i stedet for å utnytte det faktum at de er i klart overtall.
Sniking og Robin the Boy Wonder i 3D
På snikeutfordringene er målene ganske annerledes. Her skal du komme deg kjappest mulig gjennom banen som er satt opp, men du får også noen bestemte mål du skal oppnå. Dette kan for eksempel være at du skal snike deg inn bak en slemming og ta et stille nækampsangrep på ham, eller noe mer banespesifikt som å sette av en røykvarsler. Du låser også opp nye utfordringsbrett ved å nå ulike mål i spillet.
Personlig synes jeg at denne typen utfordringer fungerte bra i Arkham Asylum så lenge de var i konteksten av å være en del av kampanjen. Jeg er spent på hva Rocksteady har tenkt å gjøre for å gi disse utfordringene den ekstra appellen som jeg synes de trenger. Utviklerne kunne også bekrefte at en av universets minst likte karakterer, Robin, vil være spillbar på disse utfordringene.
En annen annonsering som ble gjort her i Köln var at spillet skal støtte 3D til alle plattformer. Begrunnelsen fra utviklerne var at det føltes veldig naturlig når du svinget deg rundt i storbyen mellom bygningene. De mente det ville gi spillerne det lille ekstra som skal til for å oppleve ordentlig innlevelse i spillet. Personlig synes jeg faktisk at de kan være inne på noe. 3D-effekten fungerte bra både under bymanøvreringen, men også når en gjorde mer intrikate snikemanøvre. Men spørsmålet for mange vil nok fortsatt bli om det er nok til å kjøpe seg ny TV og 3D-briller.
Konklusjon
Arkham City ser bedre og bedre ut for hver gang vi ser det. Måten du så smidig banker slemminger infernalsk på, måten du stille sniker deg inn på intetanende fiender, måten du beveger deg sømløst over store områder. Alle disse deilige elementene sys sammen til en så komplett og solid pakke at jeg allerede har gjort klar en plass i spillhylla.
Kamp og snikeutfordringene som jeg fikk se i dag er ikke alene en grunn til å forhåndsbestille spillet, men de gir en veldig god indikasjon på hva du kan forvente å få i selve kampanjen. De byr også på lengre levetid for spillet og utviklerne legger opp til at du skal kunne konkurrere mot vennene dine på disse utfordringene.
Det var ingen som applauderte da Robin ble introdusert som en figur i spillet, men jeg er spent på å se hva Rocksteady kan gjøre med den figuren. Jeg er klar til å gi den selvsikre akrobaten en ny sjanse. Spillet så også bra ut i 3D og kanskje kan dette være en av tittlene der man faktisk klarer å utnytte denne teknologien til noe mer enn bare en påsleng gimmick. Vi er i hvert fall veldig klar for å få fingrene i det ferdige produktet.
Batman: Arkham City kommer i salg 21. oktober, for Xbox 360, PlayStation 3 og PC.