Om man først skal beskrive TV-spill som husholdningsnavn er det ikke altfor mange spill å ta av, men Angry Birds er en soleklar kandidat. Det forholdsvis enkle fysikkbaserte spillet eksploderte til iPhone og iPod Touch for to år siden, og har hatt en enorm vekst siden den gang. Nå enten finnes det, eller er på vei, til både stuekonsollene og omtrent alle tenkelige håndholdte enheter av nyere dato.
Det er finske Rovio Mobile som står bak suksessen, og de har tydeligvis enda større planer for konseptet de tidligere har beskrevet som det neste store underholdningsproduktet. Ifølge Venture Beat tar de sats på én milliard fans innen tre år.
Vi satser alt på Angry Birds. Vi ønsker å bli den første underholdningsmerkevaren med en milliard fans. Det kommer til å ta oss to eller tre år. Neste år ønsker vi å bli det ledende underholdningsmerket i Kina.
– Spillskapere kjøper sin egen tullprat, og tror at de kan lage hit etter hit. Vi vet hvor vanskelig det er, og satser alt på Angry Birds, sa Rovio-sjefen Peter Vesterbacka under en spillkonferanse i Seattle.
Det som startet som et intimt finsk mobilspillstudio med over 50 utgivelser har blitt et digert multinasjonalt selskap med over 130 ansatte på bare ett år. De lager blant annet plysjdukker av de velkjente fuglene og grisene. Det foreligger også planer om å lage en animasjonsfilm basert på spillet, som har solgt over 250 millioner eksemplarer allerede.
– Alle våre forretninger må være ekstremt profitable, og det er de så langt. Spillene og lekene tjener oss veldig mye penger akkurat nå. Det handler likevel ikke kun om pengene nå, men å få tilhengerne til å komme tilbake samtidig som vi videreutvikler merkevaren, mener Vesterbacka.
Det gjenstår å se om de ambisiøse finnene greier å gjøre det ingen andre har gjort. De har i hvert fall forutsetningene til å få til noe veldig spesielt, og de startet med noe så enkelt som å skyte en fugl inn i en gris.