EA har gjort det. Sony er i ferd med å gjøre det. Og nå henger Ubisoft seg på, hvis vi skal tro Gamerzines .
Det dreier seg om det som hos EA heter Online Pass, hos Sony PSN Pass og nå siste skudd på treet: Ubisofts Uplay Passport. Tre ulike navn på et og samme konsept. Når du kjøper spill som har en onlinedel, vil du få én kode med i pakken til å låse opp nettjenestene med.
Hvis du så av en eller annen grunn bestemmer deg for å selge spillet, vil nestemann ikke kunne spille det nygamle spillet sitt online – med mindre vedkommende kjøper en ny kode fra utgiveren.
I likhet med EAs løsning, vil Ubisoft ettersigende tilby bruktkunder muligheten til å kjøpe en slik kode for å låse opp nettjenestene til det brukte spillet. Sony har derimot foreløpig ikke bekreftet en slik mulighet.
Første spill ut med Uplay Passport vil ifølge Gamerzines være Driver: San Francisco, som vår mann Lasse fikk leke seg med under årets E3-messe.
Gamerzine antar også at Uplay Passport vil brukes fremover i andre spill med onlinemuligheter fra den franske spillutvikleren, som for eksempel Ghost Recon: Future Soldier og Assassin's Creed: Revelations. Noe sjefsdesigner for Revelations, Alexandre Breault, nekter for å ha kjennskap til.
Ubisoft selv har ikke offisielt annonsert Uplay Pass, men uttalte i fjor til investorer at de var meget interesserte i EAs Online Pass og at de kunne tenke seg en lignende løsning selv i fremtiden.
Det er åpenbart at utgiverne ser på bruksalg som en trussel, men hvordan kundene reagerer på dette forsøket på å bremse bruktmarkedet gjenstår å se.
Sjekk vår Spillkalender for slippdatoer. Her får du full oversikt over når dine favorittspill kommer!