EA kjøper «Bejeweled»-skaperne

PopCap Games står også bak populære titler som Plants vs Zombies og Zuma.

«Alle» har et forhold til spillene til PopCap Games. Supersuksessen Bejeweled er nok det mest kjente av dem, og er å finne til alt fra mobiltelefoner til underholdningssentrene på fly.

Spillet skal angivelig ha solgt over 75 millioner eksemplarer, og må kunne sies å være blant verdens mest populære småspill. Samtidig har PopCap også andre velkjente utgivelser som Plants vs. Zombies og Zuma på samvittigheten.

Plants vs Zombies.

Sånt blir det penger av.

I natt kunne det digre spillselskapet EA rapportere, via en pressemelding, at de kjøper PopCap Games. Det ser ut til å bli en svært gullkantet avtale for investorene til selskapet, som har solgt over 150 millioner spill hvor 80 prosent av dem er i spillmarkedene med størst vekst. PopCap blir nemlig anskaffet for hele 750 millioner dollar, eller nærmere 4,2 milliarder norske kroner.

De har også inngått en såkalt earn-out-avtale, som er en resultatbasert ordning med gode muligheter for å øke prisen betraktelig. Den mest lukrative av disse vil gi PopCap-eierne 550 millioner dollar ekstra. For å utløse denne bonusen må de tjene 343 millioner dollar eller mer innen to år.

Fremtiden

– EA og PopCap er en spennende kombinasjon. Deres flotte talent og sterke merkevarer bidrar til EAs moment, og akselererer vår tur mot å bli en digital bedrift verdt en milliard dollar. EAs globale studio- og utgivernettverk kommer kjapt til å hjelpe PopCap med å utvide sin virksomhet til nye enheter, land og kanaler, sier EAs direktør John Riccitiello i pressemeldingen.

Zuma's Revenge.

Dette er ikke første gang EA viser at de satser på disse nye markedene. For to år siden kjøpte de Playfish, et selskap som har spesialisert seg på sosiale spill. I fjor fulgte de opp med å overta utgiverne av superpopulære Angry Birds, for å befeste sin posisjon i det hurtigvoksende mobilspillmarkedet.

PopCap virker også fornøyde med overtakelsen, som skjer i løpet av august i år.

– Vi valgte EA fordi de har nytolket sin kultur rundt å lage flotte digitale spill. Ved å jobbe med dem får vi skalere spillene og tjenestene våre til å levere mer sosial, bærbar og lettbent moro til et enda større publikum, sier David Robert, som er sjef for selskapet.

Siste fra forsiden