«Alle» har et forhold til spillene til PopCap Games. Supersuksessen Bejeweled er nok det mest kjente av dem, og er å finne til alt fra mobiltelefoner til underholdningssentrene på fly.
Spillet skal angivelig ha solgt over 75 millioner eksemplarer, og må kunne sies å være blant verdens mest populære småspill. Samtidig har PopCap også andre velkjente utgivelser som Plants vs. Zombies og Zuma på samvittigheten.
Sånt blir det penger av.
I natt kunne det digre spillselskapet EA rapportere, via en pressemelding, at de kjøper PopCap Games. Det ser ut til å bli en svært gullkantet avtale for investorene til selskapet, som har solgt over 150 millioner spill hvor 80 prosent av dem er i spillmarkedene med størst vekst. PopCap blir nemlig anskaffet for hele 750 millioner dollar, eller nærmere 4,2 milliarder norske kroner.
De har også inngått en såkalt earn-out-avtale, som er en resultatbasert ordning med gode muligheter for å øke prisen betraktelig. Den mest lukrative av disse vil gi PopCap-eierne 550 millioner dollar ekstra. For å utløse denne bonusen må de tjene 343 millioner dollar eller mer innen to år.
Fremtiden
– EA og PopCap er en spennende kombinasjon. Deres flotte talent og sterke merkevarer bidrar til EAs moment, og akselererer vår tur mot å bli en digital bedrift verdt en milliard dollar. EAs globale studio- og utgivernettverk kommer kjapt til å hjelpe PopCap med å utvide sin virksomhet til nye enheter, land og kanaler, sier EAs direktør John Riccitiello i pressemeldingen.
Dette er ikke første gang EA viser at de satser på disse nye markedene. For to år siden kjøpte de Playfish, et selskap som har spesialisert seg på sosiale spill. I fjor fulgte de opp med å overta utgiverne av superpopulære Angry Birds, for å befeste sin posisjon i det hurtigvoksende mobilspillmarkedet.
PopCap virker også fornøyde med overtakelsen, som skjer i løpet av august i år.
– Vi valgte EA fordi de har nytolket sin kultur rundt å lage flotte digitale spill. Ved å jobbe med dem får vi skalere spillene og tjenestene våre til å levere mer sosial, bærbar og lettbent moro til et enda større publikum, sier David Robert, som er sjef for selskapet.