Det har vært mye frem og tilbake med Dust 514. Vi har fulgt spillet tett siden det ble annonsert da vi var på Gamescom i 2009, og sett det utvikle seg til å bli et PlayStation 3-eksklusivt spill som slettes ikke er for alle.
En av tingene som har vært uklare er hvordan betalingsmodellen skal fungere. Det har blant annet vært spekulasjoner om at spillet blir helt gratis, og heller hviler på mikrotransaksjoner slik mange spill har begynt å gjøre. Derfor har Hilmar Veigar Pétursson redegjort dette systemet ovenfor Gamesindustry.biz.
– I starten må du forhåndskjøpe valuta, så du betaler ti til tjue dollar for å spille, også omgjøres de til spillvaluta av samme verdi. I realiteten får du spillet gratis, du må bare forhåndskjøpe penger nå i starten. Vi kan fort bestemme oss for å gjøre det helt gratis med tiden, men i starten må vi ha en inngangsavgift for å håndtere utgivelsen av spillet, sier han til bransjenettstedet.
Dust 514 er et romskytespill som skal være tett tilknyttet det massive onlinespillet Eve Online. I sistnevnte tar spillerne seg av de større føringene og kontrollerer universets økonomi. I førstnevnte skal de mer skyteglade deltakerne få sjansen til å erobre nye planeter for å støtte sine kumpaner i himmelen. Denne sammenflettingen av to spill har aldri vært gjennomført i så stor skala tidligere.
– Vi har alltid hatt stor tro på å gro et sosialt nettverk under spillet på en sakte og forutsigbar måte. Vi har sett at om du ikke gjør det, kan du ende opp med en veldig ustruktert opplevelse hvor samfunnet mangler sammenheng. Ved å gro det i starten så skaper vi et sunt miljø fra starten av, fortsetter Pétursson.
Dust 514 er ment å utgis neste vår, eksklusivt til PlayStation 3.