Katamari-serien er inkarnasjonen av den barnlige gleden spillmediet er særlig velegnet til å formidle. I rollen som en klissete ball ruller man rundt og plukker opp ting og polstrer egen størrelse i et forsøk på å redde universet. Alt i en fargerik innpakning med halvsprø musikk.
Keita Takahashi er mannen som skal ha æren for å ha pønsket ut spillserien, som består av fire hovedspill. I fjor ble han så lei av industrien og sin arbeidsgiver Namco Bandai at han gav opp å lage spill, men så vendte han tilbake med et spillstudio han og kona stiftet sammen.
Nå er det klart at han igjen sier seg villig til å jobbe for andre. Det lille kanadiske studioet Tiny Speck, som utvikler MMO-spillet Glitch, har nemlig greid å kapre den japanske spillutvikleren. I et blogginnlegg på den offisielle hjemmesiden sin forklarer de at de har kommunisert med Takahashi i lengre tider, og at de kom frem til at de delte veldig mange verdier.
Det skal ha vært nok til å overtale ham til å flytte med familien til Canada, for å jobbe med Glitch.
– Vi spilte litt Glitch sammen, utvekslet ideer og fant ut at vi delte de samme verdiene: en dyp tro på nysgjerrighet, humor, absurditet og ikke minst – spillingens positive kraft, skriver studiosjefen Stewart Butterfield.
Det nevnes ingenting om hvilken rolle hjernen bak Katamari-spillene vil få, men det sprø og fargerike prosjektet ser ut til å være velegnet hans lekne stil. Vi får se hvordan det endelige resultatet blir når Glitch kommer ut i løpet av året.
Ifølge den offisielle hjemmesiden er Glitch et «nettbasert massivt onlinespill som finner sted i hjernen til elleve særlig fantasifulle kjemper. Du velger hvordan du vil gro og forme verden, ved å bygge og utvikle, lære nye ferdigheter og samarbeide eller konkurrere i en enorm spillverden i evig forandring». Det skal spilles i nettleseren.