Crysis var et viktig spill for Crytek. Tyskerne gjorde stor suksess med det tropiske skytespillet Far Cry tre år tidligere, men lekre Crysis fikk EA i ryggen og åpnet virkelig døren for dem. Nå er de blant markedets mest anerkjente skytespillutviklere, med en fantastisk vekst de siste årene. Det har blant annet resultert i at de kjøpte Timesplitters-studioet Free Radical.
Les også: Vår anmeldelse av Crysis 2
De fleste hadde nok likt å være med på suksessen som fulgte det grafisk imponerende skytespillet, men noen hadde også nerver til å takke nei. I et intervju Official Xbox Magazine har foretatt med Microsofts visepresident Phil Spencer, blir det nevnt at selskapet faktisk forsøkte å kjøpe Crytek rett etter at Far Cry kom ut i 2004.
– Den første gangen vi møtte Crytek-direktør Cevat Yerli og kollegaene hans er nok syv eller åtte år siden. Vi begynte å snakke om hva det betød for dem å bli en førstepartsutvikler for oss. Det var en prosess hvor vi gikk gjennom hva de ville gjøre, hva som er unikt for vår del. De ville bare lage Crysis, og hadde nettopp fullført Far Cry. Så vi sa at vi har nok futuristiske militærskytespill, og at de kunne gå og gjøre sin ting, forteller han bladet.
Det spørs om Microsoft ikke angrer på den avgjørelsen i dag. Mange mener at Sony har forbipassert dem i kappløpet om de beste eksklusive spillutgivelsene, og å ha en så velrenomert spillutvikler som Crytek på laget hadde nok hjulpet masse. Nå er det likevel ingen katastrofestemning mellom det tyske spillstudioet og et av verdens største teknologiselskaper.
Crytek jobber med et Kinect-eksklusivt slåssespill kalt Ryse, og dette var det innledende temaet for intervjuet. De har nemlig hevdet at de er forelsket i bevegelsesteknologien. Spencer kaller Ryse for den perfekte krysningen mellom deres strategi for teknologien og utviklernes kreative ambisjoner. Faktisk går han så langt som å påstå at de har forelsket seg i Kinect.
Les også: Crytek utvider horisonten
Les også: – Skytespill må ha bra flerspiller