En skulle kanskje ikke tro at det var særlig stort marked for virtuelle klær i et spill hvor handlingen foregår i verdensrommet og spillerne sitter i romskip størsteparten av tiden, men de islandske skaperne av Eve Online hadde andre tanker. De la nylig til en virtuell butikk der spillere kan kjøpe klær og andre ting til figurene sine for ekte penger.
Uheldigvis har de gjort det på en måte som har hisset opp spillerne. Ikke bare er de virtuelle plaggene skremmende dyre (et øyeimplantat som ikke har noen som helst praktisk nytte koster nesten 400 kroner, mens en enkel skjorte koster cirka 140 kroner – «mikro»transaksjoner er det altså ikke snakk om), men ettersom det er mulig å bytte til seg valutaen man bruker for å kjøpe disse tingene har de påvirket det dynamiske markedet i spillet på uforutsette måter.
Som om ikke dette var nok opplevde utvikler CCP at et internt notat lekket ut på nettet. Dette hadde overskriften «greed is good», slagordet til aksjeskurken Gordon Gekko fra Wall Street-filmene, og så ut til å omhandle hvordan CCP kunne tyne enda mer penger ut av spillerne deres – som allerede betaler månedsavgift for å spille Eve Online.
Som resultat av alt dette har store deler av spillmiljøet vært i harnisk, og nå har skaperne innsett at problemene ikke kan ignoreres. Derfor har de innkallt til et hastemøte mellom utviklerne og representanter for spillerne (i Council of Stellar Management, som er et slags organ som skal representere spillermiljøet, hvor medlemmene har blitt valgt gjennom avstemninger).
Formålet for møtet skal være å definere og forhåpentligvis løse de underliggende problemene, samt finne en fornuftig vei videre for salg av virtuelle gjenstander i spillet.
CCP garanterer også at det aldri vil være aktuelt å selge ting som gir spillere fordeler i forhold til spillere som velger å ikke bruke ekte penger på ting i spillet (slik som gode skip eller våpen).
Les også: Sniktitt: Eve Online: Incarna