– Det er kvalitetsforskjell mellom øst og vest

Metal Gear Solid-legenden Hideo Kojima synes at vestlige utviklere begynner å dra ifra.

Det er en tydelig forskjell i uttrykket til mange spill utviklet i Japan og USA. De distinkt forskjellige tankesettene frister med ulik appell, selv om begge landene kan skilte med spillutgivelser som har gjort større suksess på den andre siden av verden. Hideo Kojima, mannen som blant annet har laget den svært populære Metal Gear Solid-serien, har for eksempel konsekvent solgt flere spill i Europa og USA enn på hjemmebane.

Spillbladet Famitsu har tatt en prat med legenden om den nylige diskursen om hvorvidt den japanske spillindustrien henger etter den vestlige, som er gjengitt av 1UP. I høst uttalte en annen velkjent spilldesigner fra stillehavsøya, Megaman- og Dead Rising-skaperen Keiji Inafune, at japanere lager forferdelige spill. Kojima er ikke nødvendigvis helt enig, men han synes at de lager dårligere spill.

Metal Gear Solid 4 er på mange måter ganske vestlig. Vis mer

– Det er tungt å mene dette når du bor i Japan, men det begynner å bli et skille mellom oss og Vesten i ren kvalitet. Jeg tror at den eneste måten å bryte gjennom der borte på, er ved å skille utviklerne inn i japanske og globale grupper. Det er umulig å samle alle i én, alt må være ulikt. Det er tonnevis av dyktige spillutviklere i Vesten, men du får ikke tak i dem uten at du blar opp pengene. Og hvis du baserer kalkulasjonene dine på en vanlig japansk lønn så vil ingen komme, det er som forskjellen mellom en Hollywood-stjerne og en japansk filmstjerne, sier han til det velkjente bladet.

Ulike styrker

Svaret er oppfølgingen av et større retorisk spørsmål han selv stilte tidligere i intervjuet: «trenger vi suksess over havet?» . Videre peker han på at japanske utviklere har en tendens til å henge seg opp i at spill og anime har gjort stor suksess i Vesten tidligere, uten at det trenger å være relevant i dag. Samtidig synes spilldesigneren, som har nærmere 25 års fartstid i bransjen, at hans landsfeller misforstår markedet sitt.

Kansellerte Gun Loco er et eksempel på den japanske spillbransjens skyggeside. Vis mer

– For å si det på en ekstrem måte så liker amerikanere spill hvor du har et våpen og skyter romvesner. Om du ikke forstår hvorfor det er gøy så burde du ikke lage et spill for verdensmarkedet. Japanere spør kanskje «hvorfor romvesner?», men amerikanere kontrer det med «hva er greia med disse spillene med feminine gutter med digre sverd?».

– Det er ikke lenger spilldesignerens jobb å finne på reglene, han skal dissekere spillerens preferanser og bygge en verden de kan bli hekta på. Det er derfor jeg synes det er helt okei at førstepersonsskytespill dominerer det amerikanske markedet i fremtiden, avslutter han.

Generelt sviktende spillsalg har vært et problem i Japan en stund. De største, mest forankrede spillseriene har gjort stor suksess, men en veldig tradisjonell industri har ført til at markedet om mulig har blitt enda mer kynisk enn det vestlige. Der amerikanske og europeiske utviklere har en styrke i å være fragmenterte og spredt verden over, hjemsøkes japansk spillindustri noe av å være konsentrert til én øy. Det fører til for få nyanser. Det er ikke godt å si hvordan industrien deres utvikler seg når både Inafune og Kojima fordømmer tankegangen til sine landsmenn.

Ledige stillinger
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (17)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Spartapus
14 år siden

Det er ikke så overraskende at Kojima mener dette iom han er Japans største Hollywood-fanboy. Det er heller ikke alle vestlige gamere som er tenåringsgutter med ADHD som må sprenge ting i filler for å ha det gøy, så jeg setter ikke spesielt pris på den generaliseringen. Nei, Kojima burde heller bruke energien sin på MGS.

 

Det finnes gode spill fra begge kanter og ingen seriøs gamer har råd til å avskrive noen av dem. God of War ville aldri blitt laget i Japan og Mario Galaxy ville aldri blitt laget i Vesten, men neimen om jeg vil velge mellom dem.

Dore123m
14 år siden

Enig med Spartapus, men det med ADHD var litt og ta i ;) men jeg tar poenget.

Kenichi-san
14 år siden

Enig med Spartapus her også :)

Uten tvil at jeg "trenger" spill fra begge sider, men jeg skal ikke nekte for at jeg liker de Japanske best :cool: God of War kunne jeg klart meg uten da, men ikke Mario/Zelda :D

Stormwolf
14 år siden

Vesten har potensialet å lage mye bedre spill enn Japan, ikke nådagens ADHD spill som nevnt før, men mer uttenkte og dype spill. Japanskere designer så mye likt.. Helt seriøst, snart alt virker å komme fra samme ku. Det gjelder også Vesten nå til dags når det gjelder melking av skit produkter som Call of duty osv, men Japan har gjort dette hele tiden. Japan lager GENIALE spill om det ikke er Jrpg, men noe helt nytt og uten noen spesiell story, for om de vil er de mestre på gameplay.

oerhört
14 år siden
Det finnes gode spill fra begge kanter og ingen seriøs gamer har råd til å avskrive noen av dem. God of War ville aldri blitt laget i Japan og Mario Galaxy ville aldri blitt laget i Vesten, men neimen om jeg vil velge mellom dem.

 

God of War var en iterasjon over Devil May Cry og Castlevania, og er et dårlig eksempel på et spesielt vestlig spill, synes jeg.

 

Synes også det er kvalitetsforskjell mellom øst og vest: Japanske spill er stort sett best. Ulempen er at de sjelden prøver å gi spilleren stor frihet, noe som er grunnen til at jeg spiller en del vestlige spill likevel, tross feil og mangler, fordi de har litt mer tillit til mine evner.

 

For meg virker det som det er fire designkulturer innen konsoll/PC-spill-industrien, rundt regnet. Amerikanske spill, som satser på polerthet, klisjeer og enkelt forståelig action, europeiske spill, som satser på kompleksitet men ofte mangler polering, mainstream-japanske spill, som satser på veldig gjennomarbeidede og dype mekanikker men ofte henfaller til klisjeer innpakningsmessig, og Nintendo, som deler amerikanernes driv etter enkelhet (av og til på bekostning av dybde), men som har en helt særegen brukervennlig visuell design. Veldig glad for at vi har alle fire.

Siste fra forsiden