Det er en tydelig forskjell i uttrykket til mange spill utviklet i Japan og USA. De distinkt forskjellige tankesettene frister med ulik appell, selv om begge landene kan skilte med spillutgivelser som har gjort større suksess på den andre siden av verden. Hideo Kojima, mannen som blant annet har laget den svært populære Metal Gear Solid-serien, har for eksempel konsekvent solgt flere spill i Europa og USA enn på hjemmebane.
Spillbladet Famitsu har tatt en prat med legenden om den nylige diskursen om hvorvidt den japanske spillindustrien henger etter den vestlige, som er gjengitt av 1UP. I høst uttalte en annen velkjent spilldesigner fra stillehavsøya, Megaman- og Dead Rising-skaperen Keiji Inafune, at japanere lager forferdelige spill. Kojima er ikke nødvendigvis helt enig, men han synes at de lager dårligere spill.
– Det er tungt å mene dette når du bor i Japan, men det begynner å bli et skille mellom oss og Vesten i ren kvalitet. Jeg tror at den eneste måten å bryte gjennom der borte på, er ved å skille utviklerne inn i japanske og globale grupper. Det er umulig å samle alle i én, alt må være ulikt. Det er tonnevis av dyktige spillutviklere i Vesten, men du får ikke tak i dem uten at du blar opp pengene. Og hvis du baserer kalkulasjonene dine på en vanlig japansk lønn så vil ingen komme, det er som forskjellen mellom en Hollywood-stjerne og en japansk filmstjerne, sier han til det velkjente bladet.
Ulike styrker
Svaret er oppfølgingen av et større retorisk spørsmål han selv stilte tidligere i intervjuet: «trenger vi suksess over havet?» . Videre peker han på at japanske utviklere har en tendens til å henge seg opp i at spill og anime har gjort stor suksess i Vesten tidligere, uten at det trenger å være relevant i dag. Samtidig synes spilldesigneren, som har nærmere 25 års fartstid i bransjen, at hans landsfeller misforstår markedet sitt.
– For å si det på en ekstrem måte så liker amerikanere spill hvor du har et våpen og skyter romvesner. Om du ikke forstår hvorfor det er gøy så burde du ikke lage et spill for verdensmarkedet. Japanere spør kanskje «hvorfor romvesner?», men amerikanere kontrer det med «hva er greia med disse spillene med feminine gutter med digre sverd?».
– Det er ikke lenger spilldesignerens jobb å finne på reglene, han skal dissekere spillerens preferanser og bygge en verden de kan bli hekta på. Det er derfor jeg synes det er helt okei at førstepersonsskytespill dominerer det amerikanske markedet i fremtiden, avslutter han.
Generelt sviktende spillsalg har vært et problem i Japan en stund. De største, mest forankrede spillseriene har gjort stor suksess, men en veldig tradisjonell industri har ført til at markedet om mulig har blitt enda mer kynisk enn det vestlige. Der amerikanske og europeiske utviklere har en styrke i å være fragmenterte og spredt verden over, hjemsøkes japansk spillindustri noe av å være konsentrert til én øy. Det fører til for få nyanser. Det er ikke godt å si hvordan industrien deres utvikler seg når både Inafune og Kojima fordømmer tankegangen til sine landsmenn.