Sniktitt

Mass Effect 3

Det blir både høye smell og tid til ettertanke i denne romfinalen.

LOS ANGELES (Gamer.no): I mars 2012 blir endelig science fiction-trilogien med romhelt Shepard i hovedrollen fullført. Forventningene til BioWares Mass Effect 3 er selvsagt skyhøye, men det er nok flere som også har en liten følelse av at man ikke helt vet hva man får servert. De to første spillene var nemlig ganske forskjellige fra hverandre, og fokuset var skarpt på action og kamp i Mass Effect 2. Akkurat det vil nok neppe endre seg med spill nummer tre, men sjefen for utviklingen av stortittelen er ikke i tvil om at dette blir minneverdig.

Omniblade i aksjon.

– Dette blir den ypperste Mass Effect-opplevelsen, både når det gjelder historie og gameplay. Det handler om å ta avgjørelser og delta i dyp dialog, dette blir stort, sier BioWares Casey Hudson.

Stort kaos

Vi fikk se på spillet under E3 i Los Angeles, en demonstrasjon som startet med at Shepard skulle ødelegge en base tilhørende fienden Reapers. Til dette fikk han hjelp. Ved å bruke laserstyring guidet han romskipet Normandy til å bombe det som virket å være en inaktiv Reaper – en stor og maskinell intelligens. Det eneste gjengen hans oppnådde med det var å vekke opp slemmingen – og en durabelig kamp fulgte mot utysket.

Her satt Shepard stort sett på et kjøretøy og fyrte løs mot fienden. Tungt på action, men også blottet for noe annet. Dette blir imidlertid ikke toneangivende for hele spillet:

– Skalaen på konflikten er større enn noen gang, men det er opp til deg hvordan du løser jobben. Kampene kan være ren og intens action, men også taktiske og lagbaserte. Vi har også bedre snikelementer der du ender opp i nærangrep, forteller Hudson.

Følelsen vår etter åpningen av demonstrasjonen var imidlertid at dette virker å være en tredjepersons skytespill i større grad en noen gang tidligere. Men, det er et skytespill som også makter å omfavne figurutvikling, en omfattende historie og lange dialoger.

Tungt skyts.

Neste miljø vi fikk se var en slags by, der Shepard dukket opp for å ordne en allianse mellom to sivilisasjoner i krig. Jorda er jo under angrep i Mass Effect 3, og det er litt av en jobb vår helt har i dette spillet:

– Shepard må samle sammen ressurser til den ultimate krig i hele galaksen, for så å komme tilbake for å redde jorda.

Ny type kjemping

I bymiljøer blir kampene mer tett og intense, og vi fikk også se Shepard bruke flere verktøy til å løse situasjoner han havner oppi. Han er blant annet mer akrobatisk i bruk av dekning, noe utviklerne nærmest drar frem som et slag snikeelement. Du kan komme deg ubemerket opp i ryggen på en fiende, for så å kjøre et spektakulært nærangrep. Det vi fikk se var bruken av et såkalt Omniblade, der verktøyet Shepard har på høyrearmen blir gjort om til et dødelig sverd – som øyeblikkelig spidder og dreper fiender i nærkamp.

Men dette skal ikke være enkelt, fiendene følger med på slagmarken og er ikke bare passive sandsekker du kan fylle med dine angrepsmidler.

Les også
Anmeldelse:

– Fiendene i Mass Effect 3 er tøffere enn tidligere, og mer komplekse i sin oppførsel, sier Hudson.

Gammel kjenning.

Da er det godt man har masse ressurser. Våpen- og spesialangrep-hjulet virker grovt sett å være det samme som i det forrige spillet. Og du kan stoppe tiden for å fortelle akkurat hvordan resten av laget skal bevege seg og agere mot fienden når du har med deg allierte på oppdrag.

Vi fikk blant annet se en aggressiv fiende med skjold, og i slike situasjoner må du være taktisk. Disse enhetene kan nemlig ikke angripes med konvensjonelle metoder rett forfra. Du må enten bruke laget ditt til å komme rundt på flankene, eller kanskje bruke spesialangrepet Bionic Cold? Da blir skjoldet så kaldt at fienden må slippe det, og det er bare å fyre løs. Slik sett er ikke Mass Effect 3 blottet for taktisk tenking i kamp.

Fullblods action

Samtidig skal det være mulig å velte seg i ren skytespillaction om man vil det. Da blir kampene mer kaotiske, og det blir lettere å omkomme kjapt. Du må også kombinere raskt for å lykkes. Nyheten håndgranater hjelper, sammen med blant annet flammeammunisjon, Omiblade og flere tunge våpen du når som helst kan skreddersy dine behov. Det hele foregår på brett som er mer vertikale, Shepard kan hoppee over stup og klatre opp stiger i de mange miljøene. Har han lært noen triks av pikselkollega Nathan Drake?

Stygging.

– Det er mer risikofylt og kaotisk å kjøre et hodestups angrep på fiendene. Du og gruppa har imidlertid verktøyene og evnene som skal til. Du kan da også skreddersy deg selv og gruppa for å være gode på denne typen angrep, forteller Hudson.

Når det gjelder rollespillelementet, og hvordan du utvikler figurene, loves vi at det skal det blir mer å velge mellom av evner. Du kan også velge flere versjoner på hvert nivå oppover på de ulike evnene. Eksempler her er økt skade i kamp eller bedre påvirkingskraft i dialoger. Likevel, BioWare snakket ikke så veldig mye om akkurat denne delen av spillet på E3 – man ville helst vise massene skala og store eksplosjoner.

Siste del av demonstrasjonen tok oss tilbake til starten av spillet. Shepard har blitt arrestert og skal i høringer for tidligere handlinger. De blir det ikke noe av når Reapers angriper. Det vi fikk se minte i hvert fall meg om boka og nyversjonen av filmen War of the Worlds.

Det er så soleklart at menneskeheten er sjanseløs, og det emosjonelle aspektet ved individuelle skjebner er sterkt. Vi fikk se hvordan Shepard og admiral Anderson navigerte et bylandskap i totalt kaos, mens gigantiske romskip ble skutt ned i luften over deg av Reapers. Størrelsen på det som skjer rundt deg er helt utrolig, og det å kjempe mot fiender i dette miljøet gir en helt unik følelse. Det hele er filmatisk og involverende, selv når en styggfiende kalt Cannibal dukker opp for å gjøre livet enda surere for deg.

Luftens baron.

Det siste som skjedde var at Shepard ble plukket opp av Normandy, og ventet på Anderson på plattingen. Sistnevnte ble ikke med, han skal gjøre sin innsats på en fortapt jordklode. Ordren til Shepard er klar, han må ut i galaksen for å bygge allianser og samle alle raser for å redde planeten vår. Avslutningen er lett rørende og svært dystopisk, og legger en glimrende motivasjonsfaktor som grunnmur for oss spillere til å innfri Andersons forventninger.

Konklusjon

Mass Effect 3 blir garantert det mest storslagne av spillene. Det mest dramatiske, og det mest spektakulære. Så gjenstår det å se om det faktisk blir det beste. Kampene virker varierte og spennende, selv om skytespillfokuset er skapere enn noen gang. Verktøyene til din disposisjon er flere, både når det gjelder deg selv og lagkompisene dine.

Dessuten er de ulike settingene veldig spennende, vi ferdes i en mer variert og detaljrikt galakse når vi ser på planetenes og brettenes mangfold. Vi fikk ikke se altfor mye av dialoger og rollespillelementene, men historien virker i hvert fall å innfri. Avslutningen på demonstrasjonen vi fikk, var både sterk og tankevekkende. Desperasjonen til individer kommer klart frem og gir en herlig motivasjon til å lykkes som romhelt Shepard for tredje gang. Dette blir gigantisk, folkens.

Presentasjon av Mass Effect 3 på Xbox 360-konferansen.

Mass Effect 3 utvikles for Xbox 360, PlayStation 3 og PC, og kommer i salg 6. mars 2012.

Siste fra forsiden