LOS ANGELES (Gamer.no): Microsoft var først ut av konsollmakerne med sin pressekonferanse, klokken 09 mandag morgen lokal tid. Køene rundt Galen Center nærmet seg kilometervis før presentasjonen, men forventningene blant de mange journalistene virket ganske laber. Selv om håpet om noe nytt og overraskende var tilstede, var de fleste ganske klare på at dette neppe ble utrolig minneverdig. Pessimistene fikk da også rett. Dette var ganske labert, Microsoft.
Kinect er Kongen
Den amerikanske giganten har vært høyt oppe etter at det kamerabaserte kontrollsystemet Kinect ble lansert i fjor. Salgstallene ut til butikk har vært meget høye, og så mange som ti millioner enheter kan ha funnet veien til spillstuer verden over. Men, og det er et stort men, spillene har ikke innfridd så langt. I min omgangskrets støver Kinect bokstavelig talt ned, og det virker som om Microsoft er fullt klar over det. De lover flere spill og flere funksjoner, og det raskt.
Hele scenen var fylt til randen med Kinect-enheter før pressekonferansen startet, og da den kom i gang, viste det seg hvorfor. Etter en stilig visning av Call of Duty: Modern Warfare 3, gikk teppet opp for et kontrollsentrert show uten sidestykke. Her skal vi oppmuntres ned en vei der veiving og prating skal bli en del av spillhverdagen.
Microsoft viste oss blant annet hvordan man skal kunne stemmestyre det meste av menysystemet på Xbox 360. Hvis du sier ”Xbox: Music” går man til en egen musikkavdeling. Søkemotoren Bing får også en rolle, der du kan søke hele Xbox-verdenen ved å oppgi hva man skal finne. Sier du ”Bing: LEGO”, får du for eksempel opp alle tilgjengelig LEGO-spill til konsollen.
Stemmeaktiveringen ble også vist i en rekke spill, og som regel virket den litt klein og malplassert. Slik som i Mass Effect 3, der du kunne si dialogalternativene som sto på skjermen. Hva er poenget med det? Det var imidlertid i dette spillet denne funksjonen også viste sitt største potensial. Som Shepard kan du nemlig gi taktiske instrukser til lagkompisene under kamper. Dette virket veldig stilig, og hvis det fungerer like godt i spillet som i demoen vi fikk se kan funksjonen bli en hit.
Skudd over mål?
Problemet er at Microsoft muligens har for store ambisjoner såpass tidlig i Kinects liv. Hvorfor ikke holde seg til å krydre spillopplevelser med kontrollsystemet? La det ta seg av detaljene, slik som kommandoene i nettopp Mass Effect 3 eller at kameraet lener seg med deg gjennom svinger i Forza Motorsport 4. Slikt funker, og det hever spillopplevelsen. Mye av det andre er derimot en ren gimmick av et kontrollsystem som faktisk har flust med muligheter.
Nå har kanskje noe av det potensialet blitt forringet av at man har kuttet ut en del teknologi for å gjøre Kinect salgbart prismessig. I Ghost Recon: Future Soldier fikk vi se åpenbare mangler i systemet. Her kan man skyte kun ved å bruke armene foran TV-en. Det så ikke bare rart ut, presisjonen var altfor svak. Men, også her er det snakk om et supplement, et valg.
Slik er det ikke med to nyannonseringer, Xbox-eksklusive Fable: The Journey og Ryse fra Crytek. Førstnevnte er en såkalt skinneskyter der du bare skal konsentrere deg om å veive med hendene. Demonstrasjonen ga ikke et veldig godt bilde av hva The Journey faktisk handler om, men det virker som om du skal bruke magi for å kvitte deg med fiender – samt ri hest og kjerre. Demokaren viftet vilt med armene under presentasjonen, og slang magiske lys mot fienden. Det virket overforenklet og billig, et visuelt show mer enn et spill.
Cryteks hemmelighet
Ryse ble altså også avduket, men traileren her var kort og informasjonsfattig. Det vi fikk se var ville nærkamper i det gamle Roma, der vi øyensynlig styrer alt som skjer via Kinect. Det være seg sverdkamp, slag og spark. Crytek vil slanke oss, for det vi fikk se så veldig hektisk ut. Dette blir trening på høyt nivå! Likevel, demoen var som sagt kort og lite beskrivende – vi ser frem til å se mer av Ryse.
Noen av titlene som har kommet til Kinect så langt har fått mer positiv oppmerksomhet enn av andre. To av disse fikk annonsert oppfølgere i Galen Center. Dance Central 2 er på vei, det samme er Kinect Sports Season Two – som får seks nye idrettsgrener. Jeg er imidlertid lett skeptisk til sistnevnte etter presentasjonen. Det ser nesten ikke ut som et spill når man eksempelvis ”spiller” golf. Det virker å ha lite å si hvordan du slår i forhold til om ballen går i hullet eller ikke. Dance Central 2 har imidlertid bevart alt det som var godt i det forrige, og da vi fikk se to stykker danse som besatte samtidig tok det så smått av. Danseglade bør glede seg.
Barn bør også glede seg, til Sesame Street-spillet fra Tim Schafers Double Fine. Dette ser faktisk ut til å bli ganske så moro for barn og voksne, gjerne i samspill. Da må man imidlertid få lokalisert spillet skikkelig, vi må ha dette på norsk! Det er ukomplisert, sjarmerende og involverende. Samtidig har man fått med en god dose humor, noe som passer Sesame Street perfekt.
Lag deg selv
Det var ikke mye som ble vist som ikke hadde en direkte forbindelse med Kinect. Slik som Kinect Fun Labs, der du blant annet kan scanne inn deg selv og andre objekter inn for bruk i spill og med din avatar. Slikt føles mest som detaljer, men det kan være detaljer som definerer spillopplevelser på en litt annerledes og frisk måte. Fun Labs skal være tilgjengelig allerede nå på Xbox-menyen, så det er bare å begynne med lekingen.
Noe var imidlertid forbeholdt de såkalte kjernespillerne. Gears of War 3 ble demonstrert av designer CliffyB og fan og rapper IceT. Dette virker å bli hektisk, større og enda mer brutalt enn de to første. Det blir som fansen forventer, og det blir garantert en spennende avslutning på en trilogi som har vokst seg enorm i popularitet. CliffyB lover oss seriens beste spill, og da får vi vel tro ham på det.
Man tenker nok også på gamle fans når Halo: Combat Evolved i HD nå er på vei. Vi fikk se noen små glimt, og spillet virker meget pent – på en småsøt retroaktig måte. Jeg gleder meg i hvert fall stort til å hygge meg igjennom dette ikoniske spillet igjen, gjerne sammen med en kompis i samarbeidsmodusen.
Helt på tampen ble det klart at Halo-serien så vidt er i gang, selv etter at Bungie forsvant til Activision. Selv om det var lekket på forhånd, var det spesielt å se den avslørende traileren til Halo 4 – med Master Chief i hovedrollen. Den sa fint lite om hvordan spillet blir, men vi fikk i hvert fall høre at dette var starten på en ny trilogi. Master Chief er dermed tilbake, en mann som garantert kan ta opp den kommersielle kampen med de fleste store spillnavn der ute.
Konklusjon
Microsoft har stor tro på en bred appell for Xbox 360 i fremtiden, da først og fremst for Kinect. De har latt seg inspirere av suksessen Nintendo har hatt tidligere, ved å involvere hele familien i enkle spill der man kan bruke kroppen aktivt i spillet. Det er vel og bra, og enkelte av spillene som ble vist under mandagens pressekonferanse kan også bli sterke kort for amerikanerne.
Likevel fikk vi i Gamer.no inntrykket av at Microsoft setter nesten alle pengene på én hest. En hest som ser veldig bra ut, men som ikke har vist seg frem fra sin beste side ennå. Ja, man avsporet litt av fra Kinect med Gears of War 3, Halo: Combat Evolved HD og Halo 4, men kjernespilleren virker å ha mindre betydning for Microsoft enn tidligere. Spørsmålet er om den brede appellen kommer for sent etter Wiis salgssuksess, eller om Kinect med flere nye funksjoner kan ta spillverdenen med storm. Kvalitetsmessig var det mye grums i Galen Center, men vi skal ikke slakte hesten riktig ennå. Den er fortsatt tidlig i sin karriere.
Gamer.no skal for øvrig se nærmere på flere av Microsofts titler under E3 denne uken, og vi vil komme med drøssevis av spennende sniktitter utover. Følg med!