EA gjorde et halvhjertet forsøk på å spise seg inn i krigsskytespillmarkedet i fjor, med lunkne Medal of Honor. Da er det greit å ha en gigantserie som Battlefield i bakhånd, slik at man kan prøve igjen innen kort tid. Posisjonen til Call of Duty-serien har nemlig vært svært komfortabel de siste årene, der den stadig setter nye rekorder, og storutgiveren ønsker selvsagt en del av den kaka.
Kommende Battlefield 3 er en av de største satsningene til EA for øyeblikket. Selskapets sjef, John Riccitiello, har åpenbart svært stor tro på spillet, og kommer stadig med spark i retning konkurrentene. Under en nylig konferanse for investorene deres har han igjen tatt bladet fra munnen.
– Vi vet at vi har en diger konkurrent, men i duell med Call of Duty så har vi en bedre spillmotor, et bedre spillstudio og simpelthen et bedre spill. Vårt mål er å ta over en betydelig andel av den digre førstepersons skytespill-kategorien, og å tvinge det andre teamet i forsvar, sa han til de oppmøtte.
Videre forklarer EA-sjefen at de har mottatt over syv ganger så mange forhåndsbestillinger som av suksessen Battlefield: Bad Company 2 innenfor samme tidsperiode. Interessen for Battlefield 3 er gedigen, og det skal bli virkelig spennende å se hvordan serien etablerer seg på markedet igjen.
Battlefield 3 skal utgis i løpet av tredje kvartal, til PC, PlayStation 3 og Xbox 360. Activision har foreløpig ikke annonsert hva de ønsker å gjøre for Call of Duty-serien i høst, men det forventes at Modern Warfare 3 annonseres innen kort tid.
Hvilken serie tror du trekker det lengste strået i år?