Mange mener at skillet mellom kjernespillere og den gjenge spilleren er kunstig og lite relevant i 2011. Microsoft har likevel aldri lagt skjul på at deres Xbox 360-baserte bevegelseskontroller Kinect er ment for de som ikke spiller til vanlig. Det ført til mye frustrasjon hos de aktive og dedikerte spillerne, som også vil ha bruksområder for teknologien.
Vi har tidligere sett store utgivere som THQ love å involvere bevegelseskontrollere i sine fremtidige kjerneutgivelser. Det har likevel ikke vært stort å spore av disse lovnadene i forhold til faktiske utgivelser. Det skal Microsoft selv bøte på.
Spillnettstedet Gamespot kan melde om at Microsoft Game Studios har åpnet en ny avdeling i den kanadiske byen Vancouver. Studioet skal ha eksistert i rundt ett år, men det har vært uklart hva de faktisk holder på med. Nå hevdes det at de jobber med et stort skytespill for kjernespillere, hvor Kinect skal være i fokus.
Studioet skal også være kjent under navnet Zipline Studios, og føyer seg inn i en stor familie av Microsoft-eide spillstudio. Noen andre velkjente eksempler er Lionhead Studios (Fable), 343 Industries (Halo), Turn 10 Studios (Forza Motorsports) og Rare Ltd. (Banjo-Kazooie).
Avsløringen av studioets hensikter skal ha skjedd gjennom CV-en til en av grafikerne deres. Studioet har også lansert en offisiell hjemmeside. Der forklarer de at de ønsker å bygge et «miljø i verdensklasse, som skal skyve grensene for spillmediet til gagn for kjernespilleren». Det er fortsatt uvisst hvilket spill de jobber med.
Toppbildet i denne saken tilhører Flickr-brukeren poyang. Bildet brukes i henhold til sin Creative Commons-lisens.