Nettstedet VentureBeat har snakket med Paul Sams, som er en av sjefene hos World of Warcraft-utvikler Blizzard Entertainment. I løpet av intervjuet kom de selvsagt inn på selskapets neste massive flerspillerspill, som visstnok har fått kodenavnet Titan.
– Vi har satt noen av våre mest erfarne utviklere på dette prosjektet, og vi er overbevist om at vi har et drømmeteam. Dette er folkene som gjorde World of Warcraft til en suksess. Vi kommer til å imponere sokkene av folk, sier han om spillet.
På spørsmål om hvilke lærdommer Blizzard tar med fra de syv årene med World of Warcraft svarer han følgende:
– Vi prøver å lære av det vi har gjort i fortiden. Når du designer et spill, designer du det med visjonen som eksisterer på det tidspunktet. Vi har en visjon for hva som kommer og hvordan spilling har utviklet seg. Noen av de nye tingene vi vil gjøre er umulige å få til på en elegant måte, på grunn av måten vi designet det gamle spillet. Det er lettere når vi starter på nytt.
Samtidig understreker han at det nye prosjektet ikke er noen oppdatert World of Warcraft-kopi:
– Det er et annet spill. Vi føler det er viktig, både for våre utviklere og våre spillere, at vi leverer noe nytt som kan utvide deres spillopplevelser, sier han.
Hva så med World of Warcraft? Sams bekrefter at de kommer til å lage flere utvidelser for det aldrende spillet. Han understreker at de har over tolv millioner betalende og aktive abonnenter, og at de ikke planlegger å vende ryggen til disse.
– Vi tror vårt nye spill kommer til å kunne eksistere ved siden av World of Warcraft, i stedet for å konkurrere med det. Og mens vi forstår at folk har begrenset tid å investere i disse spillene, tror vi de vil ønske å sjekke både det nye og det gamle. Vi synes det nye spillet har svært mye for seg, og kommer til å fange manges hjerter samt bli en suksess for oss. Men vi tror også at folk kommer til å fortsette å spille World of Warcraft, fordi de er en del av det miljøet.
Tidlig i artikkelen kommer det forøvrig frem et veldig interessant tall som demonstrerer World of Warcrafts enorme suksess. Spillforsker Jane McGonigal (aktuell med boken Reality is Broken, som vi nylig anmeldte) hevder nemlig at de mange World of Warcraft-brukerne samlet har lagt 5,93 millioner år ned i spillet.
Det er med andre ord ikke spesielt rart at Blizzard fortsatt ønsker å holde liv i Azeroth.