Intervju

– Kampen mot spill med månedspris er vunnet

Vi har intervjuet sjefsprodusenten for et av tidenes mest påkostede gratisspill.

Det begynner å bli noen måneder siden vi sist tittet på Allods Online, og ganske mye har skjedd siden den gang. Allods blir utviklet i Russland og har hatt et veldig stort budsjett til å være et gratis massivt onlinespill basert på mikrotransaksjoner.

Vi hadde nylig en prat med Vincent Douvier, sjefsprodusent for utgiver gPotato (Gala Networks) i Europa.

– Hva ønsket dere å gjøre med Allods. Hva var visjonen?

– Vi ønsket å lage et kjempebra spill med Allods, som så mange spillere som mulig kunne like. Fordi Allods er gratis kan det appellere til mange flere spillere enn andre spill. gPotato har bare gratis massive onlinespill, men med Allods, som har et budsjett på 12 millioner dollar og musikk spilt inn av et symfoniorkester, ønsket vi vise at det kan lages AAA-spill som kan spilles uten månedsavgift, forklarte Vincent Douvier.

– Nå som spillet har vært tilgjengelig i flere måneder, føler du at dere har lykkes og fått til det dere ønsket?

– Vi jobber fortsatt med en del ting. Som du vet pleier det å ta cirka et år fra et massivt onlinespill blir utgitt til det stabiliserer seg i spillernes øyne. Allods har nesten vært ute i et år nå, men vi sikter mot flere forbedringer til den offisielle utgivelsen. Allods er fortsatt i åpen beta, selv om ingenting spillerne har opparbeidet seg så langt vil bli slettet når spillet blir utgitt. Vi holder på med den siste finpussen nå, sa Dovier.

Ikke utgitt enda

– Unnskyld, sier du at spillet ikke har blitt utgitt enda?

– Ja, vi har kun hatt åpen beta så langt. For spillerne inne i Allods vil utgivelsen ikke endre på noe, den vil kun bety en vanlig «patch», men for selskapet betyr det at spillet vil bli tilgjengelig i butikkene og at vi øker PR-kampanjen, svarte han.

– Dette er underlig. Spillet er jo fullstendig, med masse innhold og en mikrotransaksjonsbutikk du kan bruke penger i. Det er ikke ofte du kan bruke penger på et spill som er i beta. Det står heller ikke et ord om at spillet er i beta på verken de europeiske eller amerikanske nettsidene. Jeg og all annen spillpresse fra hele verden har behandlet Allods som utgitt i snart et år nå.

– Vel, det betyr at spillet er bra laget da. Vi venter fortsatt på noe innhold fra de russiske utviklerne, og når dette er ferdig vil vi lansere spillet for fullt. Vi jobber også fortsatt med noe av oversettelsen. Når du åpner spillet vil en av de fem tilfeldig genererte beskjedene du får se fortelle at spillet fortsatt er i beta, slik at spillerne vet det, fortalte Douvier.

– En rar måte å gjøre det på, men hvordan vil spillet bli når det blir utgitt?

– Da vil Allods ha over 2000 oppdrag. Vi vil øke det øverste erfaringsnivået. Vi vil ha flere soner og flere nytenkende spillmekanikker. Spillerne vil få flere evner, formler og måter å utvikle spillfigurene sine på. Vi kommer også til å balansere flere av klassene, slik at spiller-mot-spiller-kamp blir bedre. Spillet vil være så bra og tilrettelagt, de fleste problemene fjernet og alle mekanikker finjustert slik at vi endelig kan si «nå går vi for utgivelse», svarte han.

– Hvordan vil du evaluere året som har gått?

– Det har vært et godt år. Med både oppturer og nedturer, som i alle spill. Vi har lært mye, spesielt av å lytte til spillersamfunnet vårt. Hvis jeg skulle oppsummere det med ett uttrykk ville det være «Power to the players». Vi har hatt noen uheldige oppdateringer som spillerne ikke var fornøyde med, så vi har hørt på spillerne og snakket med utviklerne for å gjøre de nødvendige forandringene, fortalte sjefsprodusenten.

Endret det spillerne hatet

– Ja, det var noen kontroversielle elementer i spillet i starten. Som høye priser i mikrotransaksjonsbutikken og at spillere som kom høyt opp i nivå måtte kjøpe spesielle gjenstander for å bli kvitt en svekkelse de fikk etter de døde, er det dette du sikter til?

– Det stemmer, vi trodde at Allods Online stort sett ville tiltrekke seg de som var vant med mikrotransaksjoner. Men i stedet kom det like mange spillere fra tradisjonelle månedsbaserte massive onlinespill, som de som var vant med gratis spilling. Du kunne for eksempel kun få deg et ridedyr i Allods gjennom butikken, noe som er nytt for de som kommer fra månedsprisbaserte spill. Men nå har vi innført et system som gjør at spillere på høyt erfaringsnivå kan skaffe seg et ridedyr gratis.

Han fortsetter:

– Vi har nå en regel som sier at alt som kan kjøpes i mikrotransaksjonsbutikken kan man også enten spille seg til eller kjøpe på auksjonshuset. Vi lager for eksempel hendelser og konkurranser inne i spillet hvor spillere kan vinne ting fra butikken. På grunn av tilbakemeldinger fra spillerne har vi redusert prisene på de fleste varene i butikken. Vi har også fjernet straffen for å dø, som man tidligere måtte betale for å bli kvitt raskt. Allods er et av de billigste gratis massive onlinespillet på markedet, for du behøver ikke å betale for oppdrag eller områder som for eksempel i Dungeons & Dragons Online eller Lord of the Rings Online.

– Ja, når jeg spilte Allods merket jeg at det fint gikk an å spille helt gratis, selv om flyten i spillet var litt dårligere enn i tradisjonelle massive onlinespill med månedspris. Kan du fortelle litt mer om planene for utviklingen av spillet fremover?

– Vi kommer til å innføre flere erfaringsnivåøkninger og gi spillerne mer og mer utstyr å velge mellom. Vi vil gi flere ting å gjøre i astralen, og innføre et nytt romskip for spillere med høy grad. Vi kommer også til å ha et helt nytt og nytenkende system, som jeg egentlig ikke kan snakke mye om nå for det er ikke ferdig, som lar spillerne kombinere utstyr. Det vil være et system hvor de med høyt erfaringsnivå vinner gjenstander i «raid», og så kan lauget deres bruke og kombinere tingene spillerne finner som de ikke kan bruke selv, svarte Douvier.

Flust med hendelser

– Så fokuset deres ligger på å finne på nye ting å gjøre for de med høyt erfaringsnivå?

– Ja, det er ett av våre fokus. Vi må jo underholde dem. Men vi holder også på med å forbedre Allods for nye spillere, og gjøre spillet enklere å komme i gang med og lettere å lære seg, for det finnes en del kompliserte ting i spillet. Vi holder også hele tiden på med å lage mye nytt for laug, og i vår siste store oppdatering så innførte vi masse nytt for disse. Laugene kan nå for eksempel kontrollere øyer i astralen og kjempe mot hverandre om dem, sa han.

– Det tar ganske lang tid å komme seg til de mer unike elementene ved Allods som astralen og øyene i den. Har dere noen planer om å la spillere på lavere erfaringsnivåer få se mer av disse tingene, slik at spillet ikke blir like likt andre massive onlinespill i starten?

– Du har rett i at det tar tid å komme seg til de mer spesielle tingene i Allods. Vi har derfor flere «Game Master»-ledede hendelser inne i spillet som alle kan være med på, samme hvilken grad de er. Vi har for eksempel akkurat hatt en slik hendelse hvor de med høye erfaringsnivåer kunne kjempe mot hverandre i en armada i astralen. Men alle spillere, selv om de ikke hadde noe skip selv kunne være med, for de nye spillerne kunne bli med å se på i «Game Master»-skipet, for å se hvordan alt fungerer, svarte Douvier.

– Har dere mange slike hendelser eller planlegger dere å ha mange av dem i fremtiden?

– Vi har for eksempel fem store hendelser planlagt for mars, og i tillegg har vi ofte mange små øyeblikk hvor en «Game Master» popper innom for å lage en liten historie eller noe for nye spillere. Så vi kommer stort sett til å ha en stor hendelse en gang i uka, forklarte han.

– Kampen er allerede vunnet

– Hva tror du om framtiden til Allods, når flere og flere massive onlinespill baserer seg på mikrotransaksjoner?

– Både Sony, EA og til og med Blizzard, i deres neste massive onlinespill etter World of Warcraft, kommer nok til å sikte seg inn mot gratis massive onlinespill med mikrotransaksjoner. Jeg mener kampen allerede er vunnet mot spill med månedspris. Store spill som Lord of the Rings Online og Champions Online har blitt gratis og mange flere kommer til å følge etter. Men Allods er unikt, med sitt spesielle figurutviklingssystem, med astralen og øyene i den og med sin spesielle historie og verden. Vi var de første som lagde et så stort og dyrt spill gratis å spille, og det er de andre som kaster seg på bølgen, avsluttet Douvier.

Det er veldig godt å se hvordan utviklerne og utgiverne av Allods hører på spillersamfunnet sitt, og gjør endringer der det trengs. Det er også forfriskende å se et spill som satser så mye på unike hendelser, og spillet har helt klart gode planer for fremtiden.

Det er mildt sagt merkelig at de fortsatt klassifiserer spillet som i åpen beta. Jeg vet at vi på Gamer.no ikke har operert med noen utgivelsesdato for spillet, men jeg så på spillet som utgitt da jeg testet det i fjor. Det samme gjorde Eurogamer.net og bladet PC Gamer når de gav spillet en endelig karakter. Gamespot bruker også utgivelsesdatoen fra i fjor. Men dette spiller egentlig liten rolle. Alle massive onlinespill er i konstant utvikling, og hva utgiveren sier betyr ingenting i forhold til spillernes opplevelse.

Jeg mener likevel den nærmeste fremtiden tilhører spillene med månedsavgift, selv om Vincent Douvier kan få rett på lengre sikt. Det er vel verdt det å betale en hundrelapp i måneden for spill med høyere kvalitet. I år har DC Universe Online og Rift allerede blitt utgitt med månedsavgift, og Tera og Star Wars the Old Republic følger hakk i hel. Allods er helt klart et godt spill, med mye bra og unikt, men de fleste massive onlinespill med månedspris er hakket bedre. Og når vi snakker om all den tiden man må bruke på et slik spill kan et lite hakk bety svært mye.

Siste fra forsiden