Black Isle-veteranene i Obsidian Entertainment har stått for mange gode rollespill i løpet av de siste årene, inkludert fjorårssuksessen Fallout: New Vegas. Snart er de klare med en ny utgivelse, Dungeon Siege 3. Men som vanlig har det amerikanske studioet flere jern i ilden.
I et intervju med nettstedet Gamerevolution forteller Obsidian-sjef Feargus Urquhart at de blant annet jobber med et stort lisensiert produkt.
– Det er et spill jeg ikke kan snakke om i det hele tatt. Da blir jeg drept. Men det er et lisensiert produkt. Når folk hører om det kommer de til å si «vel, dere måtte gjøre det. Dere hadde ikke noe valg, hvis jeg var en utvikler og ble tilbudt det prosjektet, måtte jeg gjøre det.»
Urquhart håper det ukjente prosjektet blir annonsert på eller rundt sommerens E3-messe. Vi vet forøvrig allerede at Obsidian har en finger med i utviklingen av et kommende Wheel of Time-spill, men det er ukjent om det er dette rollespillveteranen snakker om.
Selskapet jobber også med et nedlastbart actionrollespill for Xbox Live Arcade. Dette er basert på en original verden, og skal være fokusert på moro. Det eneste vi får vite om prosjektet er at det ikke er likt Dungeon Siege. Urquhart sier nemlig at det er en helt annen type spill, med et helt annerledes kamerasystem.
Obsidian-sjefen forteller også at han hadde elsket å få muligheten til å lage Dungeon Siege 4, eller et annet rollespill for japanske Square Enix (som eier Dungeon Siege-rettighetene). Han trekker frem Secret of Mana og Chrono Trigger, men gjør det klart at de ikke har noen avtale om å lage spill basert på disse seriene.
Han forteller også om et postapokalyptisk fantasyprosjekt som selskapet håper å få en utgivelsesavtale på:
– Vi har et prosjekt som vi virkelig liker, som kalles Defiance. Dette foregår enkelt sagt i en fantasy-verden hvor Sauron vant. Ting går ikke så bra i The Shire, de fikk ikke kastet ringen i ilden, og hobbitene er alle døde. Vi synes det er et kult konsept, og håper at en utgiver vil plukke det opp på et eller annet tidspunkt.
Urquhart har også snakket med nettstedet Joystiq, og her forteller han om et helt annet ønske selskapet har:
– Jeg snakket om Icewind Dale med Atari i forrige uke, og spurte «hvorfor gjør vi ikke dette?» Det var ikke lave salgstall som satte en stopper for serien, men situasjonen rundt lisensen, Interplays elendige økonomi og BioWares forflytning mot konsollmarkedet. Så hvorfor ikke lage Icewind Dale 3? Man kan ikke bruke 20 millioner dollar på prosjektet, men hvorfor ikke lage det?
Icewind Dale-spillene ble opprinnelig utviklet av Black Isle Studios, under ledelse av nettopp Feargus Urquhart.