Tilbakeblikk

Tilbakeblikk: Lands of Lore

Vi lader opp til Dragon Age 2 med klassisk rollespillmoro fra Westwood.

1: Side 1
2: Side 2

Husker du Westwood Studios? Denne amerikanske utvikleren oppfant i praksis dagens sanntidsstrategisjanger, og deres største serie, Command & Conquer, lever fortsatt. Men strategi var langt fra det eneste Westwood jobbet med. Utvikleren har faktisk et ekstremt variert spillrulleblad, og laget alt fra actionspill til pek-og-klikk-eventyr til rollespill. De laget til og med en slags flysimulator der flyene ble byttet ut med ildsprutende drager. Ikke alle spillene deres var klassikere, men jevnt over var Westwood et studio som stod for kvalitet uansett hva de drev med.

Introduksjonssekvensen til Lands of Lore.

En av de virkelig store suksessene deres var Eye of the Beholder, som ble utgitt i 1991 av Interplay og hadde offisiell Dungeons & Dragons-lisens. Dette var et førstepersons rollespill der du kontrollerte en gruppe på seks eventyrere. Du ledet dem gjennom labyrintaktige miljøer fulle av gåter som måtte løses og fiender som måtte kverkes. På samme måte som de fleste tidlige førstepersons rollespill, var ikke bevegelsene glatte. I stedet var verden delt opp i usynlige ruter. Du kunne bevege deg i de fire himmelretningene, og for hvert «skritt» hoppet du et par meter i den retningen du beveget deg, til neste rute.

En ny serie blir født

Etter å ha laget spill nummer to i Eye of the Beholder-serien bestemte Westwood seg for å droppe samarbeidet med utgiver Interplay, og lage sin egen rollespillserie fra bunnen av. Denne fikk navnet Lands of Lore, og foregikk i et fantasiunivers som Westwood hadde kokt sammen selv. Det første spillet i serien, Throne of Chaos, kom i 1993.

På samme måte som Eye of the Beholder-spillene, er Lands of Lore: Throne of Chaos et førstepersons rollespill hvor du styrer en gruppe eventyrere i mer eller mindre labyrintaktige miljøer. Kontrollsystemet er veldig likt, og kameraet (som representerer gruppen) hopper fremover flere meter for hvert skritt. Spillet foregår i sanntid, og fiendene beveger seg rundt i miljøene på egenhånd.

Den store skurken.

Westwood var alltid flinke til å lage gode historiesekvenser og introduksjonsfilmer, og Lands of Lore starter med en flott, animert sekvens som viser at den onde heksen Scotia finner en magisk ring hun lenge har lett etter. Denne gir henne mye makt, og som alle spillondinger med respekt for seg selv ønsker hun å bruke den for å ta over verden. Kort etter får kongen i den middelalderske nasjonen Gladstone beskjed om nyheten, og han bestemmer seg for å sende deg ut for å samle allierte.

Planen slår imidlertid raskt sprekker, for fiendenes invasjon er i full gang og snart må du legge ut på en desperat reise for å ikke bare redde kongeriket, men også kongen selv.

Gammeldags teknologi

Lands of Lore fikk en god mottakelse da det kom ut, men samtidig fikk det litt kritikk for sin noe gammeldagse fremtoning. Origin hadde allerede lansert det ekstremt nyskampende rollespillet Ultima Underworld, som tilbød fri navigasjon i store og varierte 3D-nivåer (langt mer avanserte enn de vi fikk i Doom – som også kom senere enn Ultima Underworld), og mange så Westwoods begrensede navigasjonssystem som et steg tilbake.

Førstepersons «action»-

Men spillets enkle navigasjonssystem er ironisk nok en av de viktigste grunnene til at jeg ønsket å skrive dette tilbakeblikket. På åttitallet og tidlig på nittitallet var det nemlig dette systemet som dominerte rollespillsjangeren, og Lands of Lore er et av de beste eksemplene på et spill av denne typen. I tillegg er det ekstremt lett å spille, noe man ikke kan si om alt for mange rollespill fra samme tidsepoke.

Spillets enkle grensesnitt var faktisk det som overrasket meg mest, da jeg satte meg ned med Lands of Lore for noen uker siden. Jeg behøvde ikke bla opp i manualen en gang, det meste sa seg selv. Lands of Lore er mye enklere bygd opp enn et rollespill som The Elder Scrolls IV: Oblivion, og det er tydelig at Westwood ønsket å lage et spill som var så inkluderende som mulig.

Det enkle og lettfattelige spillsystemet sørger for at Lands of Lore raskt hekter deg. Det tar nemlig ikke lang tid før eventyret er i full gang, og du labber rundt som en ekspert. I stedet for å surre med øvingsoppdrag og manualer er du i gang med å utforske miljøene, løse enkle gåter (som ofte involverer skjulte knapper eller trykksensitive gulvplater) og drepe vandrende monstre. Du får raskt tilgang på et «magisk atlas», som i gradvis lager kart over omgivelsene du utforsker, og det er alltid gøy å starte med et blankt ark som du gradvis fyller ut etter som du labber rundt i miljøene.

En annen ting som gjør at spillet fanger og holder interessen er de mange små og store hendelsene som finner sted underveis. Mange rollespill fra denne tiden var preget av uendelig monsterslakt, men Lands of Lore leverer stadig noe som bryter den ellers litt monotone drepingen.

1: Side 1
2: Side 2

Kommentarer (16)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
TiLT42
14 år siden

Lands of Lore var alltid en av favorittspillene mine fra den tiden, og jeg får fortsatt trangen til å fyre det opp igjen fra tid til annen. Det føles faktisk overraskende moderne til å være så gammelt, så Westwood var virkelig forut for sin tid her.

 

Lands of Lore 2 hadde jeg store forventninger til men ble veldig skuffet. Ikke bare var grafikken uinspirerende, men de byttet ut de pene, håndtegnede karakterene med filmede skuespillere (og dårlige sådan!). Det verste var allikevel at spillet var nådeløst om du ikke fulgte en walkthrough. Oi, plukket du ikke opp den gjenstanden du fant for 5 timer siden ettersom du ikke hadde plass i ryggsekken din? Jaja, da er spillet umulig å fullføre, beklager! Dette skjedde flere ganger. Det var også haugevis av puzzles som forventet at du skulle kunne løse dem uten hint eller forklaringer av noe som helst slag. Det var ren trial & failure, noe som var svært frustrerende.

 

Lands of Lore 3 prøvde jeg aldri. Det fikk totalslakt fra pressen, og det var tydelig at settingen hadde utviklet seg til å bli en parodi på seg selv og på Westwood generelt. For eksempel besøkte du på et tidpsunkt et Temple of Nod... fra Command & Conquer. Nei takk, sånt hører ikke hjemme i gode fantasysettinger.

Blaze_InnleggNO
14 år siden

Pussig at ikke EA har sett sitt snitt til å gi ut Eye of the Beholder-serien eller Lands of Lore 1 for iPhone/iPad. Det er jo et perfekt medium for spilltypen, og man skulle jo tro det ville lønne seg.

Twinsen_InnleggNO
14 år siden

Er helt enig, de gamle Westwood-spillene var nydelig håndtegnet! Mye takket være deres utrolig dyktige Lead Artist Rick Parks. Som dessverre gikk bort under utviklingen av Lands of Lore 2.

 

Er helt enig at det var skuffende med kornete videoskuespill i LOL2, i stedet for de fine tegningene WW tidligere var kjent for.

Dessverre var det videoskuespill som stort sett gjaldt hele veien fra da av. Bortsett fra Bladerunner da, som hadde 3D-animerte figurer ved hjelp av voxel-teknologi.

Som jeg også syntes var temmelig grøtete og stygt i forhold til god gammeldags 2D.

 

Egentlig så synes jeg 3D ødela mye for WW, det var når de gikk over til 3D-grafikk i ingame at spillene deres begynte å miste mye sjarme. Men det er bare min personlige mening. Men jeg skjønner godt at de følte de var nødt å hive seg med i «3D-kjøret», for de fikk ofte kritikk for å klamre seg til «foreldet» 2D i anmeldelser på den tiden. Siden 3D var så blendende kult den gang.

De var kanskje av de beste på 2D, men de leverte ingenting som jeg syntes skilte seg nevneverdig pent ut fra massene når det gjaldt 3D ingame.

 

Fokuset ble også alt for stort på C&C, som er helt forståelig grunnet den enorme suksessen. Men de hadde mange spennende prosjekter på gang som ble kansellert til fordel for å melke C&C. Som Kyrandia 4, men kanskje like greit, hadde vel blitt videosekvenser og ingame 3D der også.

Ikke missforstå, jeg har ingenting i mot ingame 3D, og på den tiden elsket jeg 3D-grafikk, siden det var så nytt og spennende. Jeg bare synes ikke WW var noe flink på det, og de var kanskje min favorittutvikler. Så sånn sett syntes jeg det var så synd.

 

Men de var derimot av de beste på prerendert 3D. De prerenderte omgivelsene i Bladerunner er stemningsfulle, samme er den man finner inne i noen shops og slikt i LOL2.

Samt de prerendrete filmsekvensene i LOL2 er kjempefine, selv om disse greenscreen menneskene trekker flere av de ned et par hakk.

 

LOL3 opplevde jeg også som en dårlig parodi av det hele. De kunne godt ha spart seg for den utgivelsen.. Den etablerte fantasy-stemingen ble jo totalt ødelagt når de selv her måtte trekke inn C&C. Ble ikke det samme når man løp rundt å plaffet ned fiendene med et lasergevær, utviklet av NOD.

 

Forresten, på frankklepacki.com, så kan man høre musikk fra Lands of Lore i cd-kvalitet. De var opprinnelig tenkt for en cd-utgivelse, men ble kansellert. Til samme planlagte cd-utgivelse kan man også finne mye musikk fra Kyrandia-serien der. Som hadde et fantastisk soundtrack etter min mening. For de som spilte disse spillene og ønsker et nostalgisk rush, anbefaler jeg Fantasy Land, Timbermist Woods, Cavern, og Zanthia's Swamp.

Det som er irriterende med den Jukeboxen er at den ikke går videre til neste spor av seg selv.

Deadringer
14 år siden

Jeg har mange gode minner med Lands of Lore, selv om jeg aldri kom spesielt langt i det.

Malactica
14 år siden

jeg digget dette spillet som liten. jeg husker jeg syntes deg var så synd at Kieran var så dårlig i starten, for han så så tøff ut, jeg spilte mest Ak'shel som kicket stor ass på det meste :)

Siste fra forsiden