For snart et par uker siden ble det klart at Activision la ballen død når det gjaldt Guitar Hero, hovedsaklig fordi etterspørselen etter slike spill hadde falt drastisk.
Akkurat det er ikke tilfeldig, mener den tidligere sjefen for RedOctane - den aller første Guitar Hero-utgiveren.
– De misbrukte det. Det er ingen grunn til at man ikke kan fortsette med Guitar Hero, det er et kjempeprodukt, sier Kelly Sumner til MCV.
Sumner mener Activision rett og slett melket spillserien knusktørr:
– Se på hvordan Take-Two har behandlet Grand Theft Auto, de har ikke bare kastet produkter ut på markedet. De har latt serien vokse i over ti år og det er fortsatt en veldig sterk merkevare.
Den tidligere RedOctane-sjefen får ifølge Eurogamer støtte av M2-analytiker Billy Pidgeon.
– Det er ganske lett å lage nye versjoner av musikk- og rytmespill, og det førte til at Guitar Hero ble overeksponert. I 2009 lanserte Activision fem ulike versjoner, og spillet mistet sin relevanse, sier Pidgeon.
Det foreløpig siste Guitar Hero-spillet, Warriors of Rock, kom ut i september 2010.
PS. Sjekk vår Spillkalender for slippdatoer. Her får du full oversikt over når dine favorittspill kommer!