Vi har kommet til et stadie hvor det virker som om de fleste spill trenger en flerspillerdel for å oppfylle salgskravene til utgiverne. Crysis-utvikleren CryTek mener for eksempel at skytespill må ha en bra flerspillerdel for å lykkes. Men ikke alle er enige.Wanted-produsenten synes for sin del at å legge til en slik del for det meste skader spillet.
Batman: Arkham City-utvikler Rocksteady Studios ser ikke ut til å bry seg så mye om diskusjonen som hersker, og går sin egen vei som vanlig. Ifølge studiosjef Sefton Hill sløyfer de nemlig flerspiller i det neste Batman-spillet. Det sier han i et intervju med spillnettstedet IGN.
– Det har vært en rekke rykter om en flerspillerdel i spillet, så la meg gjøre det klart en gang for alle: Batman: Arkham City er en enspilleropplevelse. Tankeprosessen bak det er ganske enkel: «hvis vi bruker all energien en flerspillerdel krever på enspillerdelen, ender vi opp med en bedre opplevelse generelt?». Nå som utviklingen nærmer seg slutten kan jeg si at det ikke hadde vært mulig å levere det spillet vi ønsket om vi la til flerspiller, forklarer utvikleren.
Spillets forgjenger, Arkham Asylum, hadde heller ingen flerspillerdel, men ble en av 2008s store kritikersuksesser til tross. Vår anmelder Joachim Froholt ble blåst av stolen da det kom ut, og kalte det skikkelig solid håndverk fra ende til annen.
Kanskje vil Rocksteadys initiativ gjøre det enklere for andre spillstudio å argumentere for rene enspillerutgivelser i fremtiden. Det finnes flere eksempler på spillserier som kun tilbød enspillerkampanjer i utgangspunktet, før oppfølgerne la til flerspillerdeler. Noen eksempler er Uncharted 2: Among Thieves, Dead Space 2 og BioShock 2.
Batman: Arkham City planlegges utgitt i høst til PC, Xbox 360 og PlayStation 3
Lurer du på hvilke andre spill som er på vei? Ta en titt i Spillkalenderen!