Førsteinntrykk

Oppdaterte inntrykk: Minecraft

Vi tar en ny titt på det svenske spillfenomenet.

1: Side 1
2: Side 2

Minecraft er stadig under utvikling, og har forandret seg stort siden vi sist tok en større titt på spillet. På det tidspunktet hadde det ikke flerspiller, eller flere andre funksjoner som Minecraft-spillerne i dag tar for gitt. Derfor tenkte vi det var på sin plass med en ny kikk på spillet.

For de som på et eller annet mystisk vis har klart å skjerme seg selv fra all informasjon om enmannsprosjektet som ble millionselger, kan vi begynne med en kjapp introduksjon til konseptet. Minecraft starter ved å dumpe deg inn i en tilfeldig generert (og ofte overraskende vakker) verden bygd opp av store blokker. Disse blokkene kan du manipulere helt fritt, omtrent som byggeklosser, men alt må gjøres fra synspunktet til spillfiguren din og ved hjelp av verktøy du lager selv.

Lag dine egne slott i Minecraft.

Les også: Intervju med Minecraft-skaperen.

Minecraft har for øyeblikket ikke noe mål, utenom det du setter deg selv, men det har likevel utfordringer. Om natten kommer nemlig zombier, skjeletter og andre uhumskheter frem fra skyggene, og nåde deg om du ikke har laget et trygt skjulested når mørket faller på.

I denne artikkelen vil jeg gå inn på nyhetene, og hvordan de per i dag fungerer. Dette betyr også litt kritikk, men vær uansett oppmerksom på at Minecraft fortsatt er et glitrende spill du absolutt må få med deg. Det er jo også naturlig at et uferdig spill har elementer som ikke fungerer optimalt.

Uhyggelig underverden

Spillet har som nevnt blitt mye større siden sist vi tittet på det, og det har blant annet fått en helt ny underverden. Denne kan du nå ved å lage en portal av obsidian, som i seg selv kan være en rimelig vrien oppgave. Obsidian er nemlig ekstremt hardt, og generelt svært vanskelig å få tak i. Men du kan skape det selv, ved hjelp av lava (som du hendig nok kan fylle i bøtter) og vann.

Underverdenen, «the nether».

Underverdenen er full av vandrende zombiegriser og svevende ballongaktige monstre (ghaster) som skyter eksplosive flammekuler etter deg. Grisene er imidlertid rimelig nøytrale, så lenge du ikke plager dem først. Et av poengene med underverdenen er at du skal kunne bruke den som et slags transportsystem; avstanden du legger bak deg i underverdenen ganges med syv i den virkelige verdenen, og når du lager en portal som tar deg ut av underverdenen igjen vil du komme opp langt hjemmefra selv etter en relativt kort tur.

For øyeblikket skal jeg nok innrømme at denne delen av spillet føles litt meningsløs. Det er ikke noen spesielle grunner til å flytte særlig mye på seg i Minecraft, så transportaspektet er moro én gang, men ikke så mye mer. Det virker også som det lettere blir feil i landskapsgenereringen når du kommer tilbake til et tidligere utforsket område etter å ha poppet ut fra underverdenen langt borte.

Underverdenen har dessuten rimelig lite av interesse å by på, og selv om du kan bygge der tar det veldig kort tid før ting blir ødelagt om ghastene ser deg. Verdt å nevne er det imidlertid at underverdenens versjon av jord, netherrack, er svært lett å sanke inn. Det har også den interessante fordelen at når du tenner fyr på det (ved hjelp av fyrtøy) vil det aldri slukke. Dette gjelder også om du tar det tilbake til virkeligheten. Så lenge du er forsiktig kan det med andre ord brukes som en god og billig erstatning for fakler, selv om det har større plasskrav og en viss brannrisiko.

Portalrommet.

Også virkelighetens verden har fått nyheter. Nå genereres for eksempel ulike landskapstyper, inkludert snødekte skoger og svidde ørkenområder. Dette betyr større variasjon for de som liker å utforske (eller stadig starte nye spill), og gjør utvilsomt verden rikere og mer interessant. Men endringen er, i alle fall for øyeblikket, rimelig overfladisk. Det er ikke noen spesiell grunn til å besøke andre typer områder. Sannsynligvis planlegger utviklerne å legge inn flere elementer som kan differensiere dem (for eksempel ulike dyr og ressurser). Vi har også fått nye typer trær, inkludert bjørk og gran, og variasjon er jo alltid artig.

Les også
Anmeldelse:

Nye muligheter

Av de spillmessige nyhetene kan vi nevne muligheten til å lage fiskestang og på den måten skaffe mat ved hjelp av fiske. En annen artig nyhet er musikkblokker, som lager en liten tone når du slår på dem. Disse kan stemmes, og lydene de lager er også avhengig av hva slags blokk som er under dem. Dermed kan du lage ditt eget gigantiske Minecraft-piano om du vil. Alternativt kan du bruke redstone-ledninger for å få dem til å spille automatisk når du skrur på en bryter.

Du kan også bruke trykkplater og noteblokker for å lage et lite varslingssystem som sier i fra når du får besøk av monstre. Her kommer forresten en annen nyhet inn, nemlig «dispenser»-blokken. Denne kan du fylle med gjenstander, som så faller ut når du trykker på en knapp. Den kan imidlertid også inneholde piler, som vil skytes ut. Kombinert med trykksensitive plater og redstone kan du skape komplekse og dødelige fellesystemer.

Punkersauer.

En av de kuleste mulighetene for kreative spillere er de nye fargestoffene. Nå kan du lage rødfarge og gulfarge av blomster, grønnfarge av kaktuser, blåfarge av en ny type mineral, sort av blekksekkene til blekkspruter (et nytt og, for min del i alle fall, ekstremt skjeldent dyr) og så videre. Primærfarger kan også blandes, for å skape sekundærfarger, som igjen kan blandes for å skape et par tertiærfarger. For øyeblikket kan de kun brukes på ull. Her er forresten et lite hint: Bruk farge direkte på en levende sau. Det er både morsommere og mer effektivt enn å bruke det på allerede innsamlet ull.

Fargene lar oss lage oppblåst pixel-kunst i Minecraft-universet, eller bare dekke vegger og tak med penere og mer stilfulle overflater enn tømmer, jord og stein. Det hadde imidlertid vært stilig å kunne male andre (og da helst litt mer solide) ting enn bare ull. Dessuten er det for øyeblikket et litt merkelig forhold mellom ingrediensene. Jeg har kun sett én blekksprut, så den eneste kilden på sort farge er i praksis sorte får (sauene kommer nå naturlig i sorte, grå og hvite varianter, men hvite sauer er vanligst). Mineralet som gir blåfarge virker omtrent like sjeldent som diamanter, noe som også føles ganske merkelig. Til gjengjeld droppes langt større mengder mineral fra hver blokk.

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden