LONDON (Gamer.no): Forrige uke inviterte Sony oss til den engelske hovedstaden for å se på noen av deres kommende titler. Til tross for at det fremdeles ikke var spillbart for journalistene, var det ikke uventet det meget omtalte Uncharted 3: Drake´s Deception som stakk av med mye av oppmerksomheten.
Jeg skal ikke lyve, jeg er en av mange som liker eventyrspillene om den spretne amerikaneren som vi kjennere bare kaller Drake. Uncharted: Drake´s Fortune og Uncharted 2: Among Thieves er i mine øyne to flotte spill, og har gjort at Uncharted-franchisen er en av Sonys desidert sterkeste.
I kjent stil
Det er ingen tvil om at det tredje kapitlet i serien kommer til å være tro mot sine forgjengere å tilby det samme gameplayet:
– Uncharted 3 handler om Nathan Drake og hans vesen. Fokuset ligger på å fortelle en historie, samtidig som vi ønsker å innovere det teknologiske aspektet. Naughty Dog fokuserer på å levere «blockbuster»-gameplay, eller det vi liker å kalle den interaktive filmatiske opplevelsen, sier Arne Meyer fra Naughty Dog.
I Drake´s Deception skal vi nok en gang tilbake til Sir Francis Drake og hans raljeringer på 1500-tallet. Uten at utviklerne ville ut med for mye, kunne de fortelle at et av spillets mysterier er knyttet til jordomseilingen til den gamle britiske ridder Drake. Det er noe med datoene for ferden som ikke stemmer, og han har brukt for lang tid på enkelte etapper uten at det kommer frem hvorfor i hans loggføring.
Videre får vi stifte bekjentskap med Thomas Edward Lawrence, eller Lawrence of Arabia som han også er kjent som. Lawrence var en arkeolog som drev utgravninger og skattejakter tidlig på 1900-tallet. Som Nathan Drake skal du følge Lawrences spor på den arabiske halvøya, og blant annet inn i Rub´al-Khali-ørkenen i hjertet av Saudi-Arabia på jakt etter den gjemte byen Iram of the Pillars, populært kalt The Atlantis of the Sands. Her, på en av de mest ugjestmilde plassene på jorda, kommer Drake til å møte mørke, skumle og rituelle krefter, og det legges ikke skjul på at også Uncharted 3 vil inneholde mytiske vesener – som sine forgjengere.
På spørsmål om det var noe sannhet i ryktene som svirret på vårparten i fjor om hvorvidt Norge og Roald Amundsen var representert i Uncharted 3: Drake´s Deception, svarte Meyer at det var første gang han hadde hørt noe slikt, men presiserte likevel at de ikke ønsker å røpe alt av handlingen før spillet kommer ut.
Utvidet handlingsrepertoar
Utviklerne sier at de har lagt betydelig større vekt på å få omgivelsene i spillet til å være mer dynamiske. Drake skal være en langt mer organisk og responsiv spillfigur som utfører sine handlinger ut fra konteksten han er satt i, enten dette er å klatre på vegger, hoppe over hindringer og så videre. En bedre bevegelseskontroll skal gjøre at man føler en bedre kobling mellom Drake og de flotte miljøene. Videre er det lagt opp til mer nærkamp enn tidligere, og du kan nå slåss med flere fiender samtidig i ren barstil.
Naughty Dog viste frem en utvidet versjon av «Chateu»-filmen de gav til mediene for noen uker siden. Filmen viser Drake og hans eldre hjelper Sully i det de forsøker å komme seg ut av et lite og gammelt slott som en gruppe mennesker med helt andre prioriteringer velger å sette fyr på.
Det vi fikk se vitnet om at spillet er veldig likt sine forgjengere i utforming og stil. Den grafiske siden inneholder en enorm detaljrikdom, og lyden av brennede tre og en bygning som gradvis bryter sammen er veldig ekte og stemningsskapende. Et element som ytterligere forsterker spennings- og underholdningsfaktoren er et hurtig vekslende og spenningsorientert kamera som kan få blodpumpa til å gå hos noen og enhver. Det er noe heseblesende over det når alt Drake tar i eller løper på raser sammen i brann, og det er bemerkelsesverdig at en mann som burde vært invalid eller død omtrent 20 ganger i løpet av ti minutters spilletid, er på sitt tredje av disse radbrekkende eventyrene.
Ikke gull alt som glitrer
Det ser likevel dessverre ut til at spillets skytedel fremdeles holder en noe middelmådig kvalitet. Uncharted har riktignok, i likhet med for eksempel Grand Theft Auto-spillene, aldri vært noe skytespill. Skytingen er bare ytterligere en spenningsfaktor for å holde den utforskende spilleren underholdt.
Det er likevel verdt å nevne at det er noe småkleint ved måten våpnene faller mot bakken etter du har skutt en fiende. Deres skinnende og nesten tegneserieaktige utseende har riktignok en funksjonell side, men det er en av noen få småting som bryter med innlevelsen i den visuelt imponerende verdenen Naughty Dog skaper. Selve våpenmekanikken lider under samme skjebne, og til tross for at våpenfølelsen sitter ganske godt, er det bemerkelsesverdig at man må skyte tre skudd i hodet på en fiende uten hjelm, før han faller død om.
Jeg må påpeke at til tross for at jeg er glad i mine skytespill og ser svakhetene til Uncharted på dette punket, så storkoste jeg meg med både spill nummer en og to. Det kan selvfølgelig gjøres bedre, men det er andre sider ved spillet som er så overveldende at de til tider helt overskygger skytingen.
Konklusjon
Uncharted 3: Drake´s Deception ser ut til å bli nok et kanonspill fra solide Naughty Dog. Siden ingen har fått testet spillet eller sett noe annet enn en trailer fra ørkenen og gameplay fra Drakes møte med et brennende slott, er det fremdeles vanskelig å si om spillet kan nå spenningstoppen som spesielt Uncharted 2 kom opp på.
Når det er sagt virker det som om spillet skiller seg relativt lite fra de forrige, og det gleder et eventyrerhjerte å se at fokuset fremdeles ligger på å skape magiske og visuelt imponerende verdener og la spilleren få lov å løse mysterier som er løst koblet til virkeligheten – omtrent som en spillversjon av en Dan Brown-bok.
Det later til at Naughty Dog og teamet bak Uncharted 3: Drake´s Deception har full kontroll på hva de holder på med, så det er nok duket for nok et spennede og actionfylt eventyr når spillet kommer ut 1. november i år.