Anmeldelse

Magic the Gathering Tactics

Fantastisk originalitet blandet med hårreisende tabber.

Alle samlekortspills mor, far og grandtante, Magic the Gathering, er ute i nytt dataspillformat. Denne gangen online, med ekstra taktiske elementer, og basert på mikrotransaksjoner.

En demon må bekjempes.

Magic the Gathering Tactics holder fortsatt fokuset på de velkjente samlekortene, men nå utspiller kampene seg på et spillebrett og hver spiller har erfaringsnivåer som lar dem utvikle spesielle evner.

Jeg har lenge lett etter et virkelig godt Magic-dataspill, og denne gangen er potensialet enormt. Det gamle og kjedelige spillebordet er byttet ut med taktiske rutenett, hvor alle formlene får utspille seg. Nå må du nemlig forsøke å løpe fra Serra Angel og Lord of the Pit, mens du fremkaller Force of Nature eller Shivan Dragon for å redde deg.

Mektig blanding

Tactics er både en nettbasert portal for handling av digitale Magic-kort og en arrangør av turneringer med fine premier. Samtidig gir det hver spiller en egen solokampanje, hvor kort kan vinnes, erfaringsnivåer opparbeides og mektige evner utvikles.

Spillet er i utgangspunktet gratis, men når du begynner har du kun tilgang på en femtedel av kampanjen, en nybegynnerkortstokk og 500 av Sonys såkalte Station Cash (SC). Dette er den samme valutaen Sony Online Entertainment bruker i alle sine spill, som for eksempel Free Realms. Du kan kjøpe disse poengene for penger, og 500 SC koster 30 kr.

Det koster 500 SC for hvert kapittel av kampanjen og det er ved å spille gjennom disse du tilegner deg erfaringsnivåer. Hvert kapittel lar deg også spille et daglig oppdrag, som gir deg noen få erfaringspoeng og litt gull. Gull brukes til å handle kort på det spillerskapte markedet, og er den eneste måten du kan få deg nye kort, hvis du ikke ønsker å bruke ekte penger på å kjøpe pakker med tilfeldige digitale kort.

Hver pakke inneholder ti kort og koster 399 SC. I den finner du minst et sjeldent kort, noen litt sjeldne og resten vanlige. Noen ganger kan du også få ultrasjeldne kort, som mektige Black Lotus, Time Warp eller Necropotence.

Ikke lett å slippe forbi denne karen.

Denne type mikrotransaksjoner ligner veldig på hva du finner i Magic the Gathering Online. Men Tactics sterkeste kort er den nye taktiske kampen som står som grunnpilaren i spillet.

Helt nye muligheter

Når alle Magic-kort får ekstra taktiske elementer endrer spillet seg radikalt. Hver spiller får sin egen rollefigur på spillebrettet, som representerer deres «Plainswalker» eller trollmann. Denne har 200 livspoeng, som tilsvarer de 20 du vanligvis har i Magic. Alle dyr og formler også har fått sine tall ganget med 10.

Men trollmannen din har ikke bare livspoeng, han har et eget angrep som gir 5 poeng i skade og han kan flytte rundt på spillebrettet når det er din tur. I tillegg kan han kun fremkalle monstre inntil seg selv, og noen av disse er store og dekker hele 4 ruter på brettet.

Slik blir det uhyre viktig hvor på brettet du har trollmannen din, for monstre kan kun angripe det de står ved siden av, hvis de ikke kan skyte.

For å si det på en annen måte: Hvis motstanderen din hadde to dyr som begge hadde to i styrke, kunne du regne med å få fire i skade den runden hvis du ikke hadde noe forsvar. I Tactics kan du løpe rundt med trollmannen din, så du vil ikke få skade av fiendens monstre hvis de ikke kan nå frem til deg.

En annen nyvinning er monstrenes initiativ. Tactics er rundebasert slik vanlig Magic er, men alle monstrene som fremkalles har eget initiativ og handler etter hvem som har høyest. Slik kan plutselig en av fiendens skapninger rekke å få to runder før en av dine har fått sin, noe som gjør spillet mye mer åpent og uoversiktlig.

Kampanjen utspilles.

Spillebrettenes landskap er også et viktig element. For vanlige monstre kan ikke flytte over fjell og vegger, og trollmannen din kan ikke se gjennom slike hindringer. Du kan ikke kaste formler som for eksempel Fireball på fienden hvis du ikke kan se ham.

Du spiller heller ikke ut land som gir mana, slik som i et vanlig Magic-spill. Det genereres i stedet en tilfeldig mana hver runde som passer til stokken din. Derfor behøver du ikke å ha landkort i kortstokken, kun minimum 40 vanlige spillkort.

Kamp mellom monstre er også kraftig endret, fordi angriperen slår først, og forsvareren kun slår tilbake hvis han overlever det første angrepet. Dette gjør plassering av monstre og hvor langt de kan bevege seg på brettet utrolig viktig, og gir enorme muligheter for en mester av taktikk.

Vanskelig balansegang

Det er ikke bare det nye kampsystemet i Tactics som setter Magic på hodet, men også de spesielle evnene din trollmann nå kan utvikle.

Ved å tilegne deg erfaringspoeng stiger du i erfaringsnivå, og ved hvert nivå får du ett poeng å bruke på et noe som ligner et klassisk evnetre. Hver farge har sitt eget tre, og du har flere muligheter til å utvikle de evnene du liker best innen hvert tre.

Dette kan være evner som for eksempel har en viss sjanse til å gjøre spesielle dyr litt sterkere eller evner som lar deg få mana litt raskere. Det er et hav av slike evner å velge mellom, og de er alle ganske mektige. Slik blir det raskt vanskelig for noen som er på nivå fem å slå noen som er tjue nivåer høyere, selv om de har bedre kortstokk.

Noen av evnene er også ganske dårlig balanserte og gir muligheter som endrer spillets gang i stor grad. Hvis du har utviklet evnene i det sorte treet, får du for eksempel muligheten til å endre på din trollmanns grunnverdier. Du har ikke lengre 5 i angrep og 200 livspoeng, men i stedet 30 i angrep og 150 livspoeng.

Er heldig og får mektige Silence i ei pakke.

Dette høres kanskje ut som en «fair deal», men det betyr i realiteten at du vil gjøre 30 i skade på de monstrene som angriper deg, og du kan jage motstanderen med trollmannen din.

Spillet sliter også med andre balanseproblemer. Du kan nemlig spille med fire av hver av alle kort, samme hvor mektige de er. Fire Time Warp, (som lar deg ta en ekstra runde) Black Lotus (som gir mana raskt) og Silence (som gjør at motstanderen ikke kan kaste formler den runden) gjør vei i vellinga som bare det, spesielt med tanke på at de fleste lignende formler i vanlig Magic ble begrenset til ett per kortstokk.

Amatørstart

Men ubalanser innen kort og evner kan rettes på ganske raskt av utvikleren, og kan ikke måle seg med de andre gigantiske problemene Tactics sliter med.

Spillet har nemlig fått en elendig start. Det har vist seg å være stappfullt av problemer, mangler og teknisk rot. Utviklerens respons til de fleste av disse har vært treg, amatørmessig og preget av elendig kommunikasjon med spillerne.

Tactics er notorisk ustabilt, og kan ofte krasje av den minste ting. Hvis du krasjer i løpet av turneringer, hvor både kort og gull står på spill, kan det få store konsekvenser og være spesielt ergerlig.

Det har i tillegg vært mange problemer med oppdrag, kamper, «lag» og auksjonshuset. Spillersamfunnet er rettmessig irriterte over avgiftene spillet tar av deg når du handler med andre spillere via auksjoner, og det finnes ingen måte spillere kan bytte kort med hverandre på.

Husene må reddes fra de onde.

Turneringene er nok et svakt punkt i Tactics. Disse har tre formater. Den første er et åpent format hvor det gjelder å vinne så mange kamper som mulig i løpet av tre timer. Det koster deg en gull per kamp å delta her, men du blir ikke straffet på andre måter for et tap. Det er med andre ord bedre å ha ti seiere og ti tap enn ni seiere og null tap.

Slik er disse turneringene fulle av folk som jukser. De kjører spillet på flere maskiner samtidig og passer på å overgi seg mot hovedkontoen sin hver gang de møtes. Utvikleren har ikke gjort noe enda for å rette på dette problemet.

De andre to typene kalles «Constructed» og «Draft». Disse følger mer tradisjonelle Magic-regler, men har også noen svakheter. Det koster ganske mye å være med i dem, og de starter kun når åtte personer har betalt avgiften for å være med. På grunn av alle problemene Tactics har hatt siden lansering kan det derfor ta lang tid før en slik turnering setter i gang.

Konklusjon

Magic the Gathering Tactics er virkelig et friskt pust i Magic-universet, stappfullt av taktiske nyvinninger med enormt potensial. Spillets kampanje er også veldig underholdende, og når oppdrag kan ha helt andre kriterier enn kun å bekjempe en annen trollmann (som for eksempel å ødelegge bygninger eller sende demoner tilbake til underverdenen), er mulighetene for knallgod underholdning fantastiske.

Men alle de gode ideene blir til de grader så brutalt overskygget av spillets nærmest håpløse lansering. Det finnes knapt et eneste spillelement som har vært problemfritt enda, og i tillegg gir utvikleren knapt noen som helst informasjon om hvordan og når forbedringene skal komme.

Trollet mitt slår hardt.

Spillet kaller seg selv gratis, men du kommer nesten ingen vei i Tactics uten å i hvert fall bruke litt penger. Og når spillet har såpass mange problemer og ubalanser er det ikke lett å anbefale noen å bruke pengene før det meste er rettet opp.

Det er fryktelig trist å se såpass gode ideer skuslet bort på en slik måte, for Magic the Gathering Tactics kunne virkelig vært et knallspill. Jeg mener det likevel er verdt å leve i håpet, og tro at spillet fortsatt kan bli skikkelig godt. Hvis utvikleren hører på spillersamfunnet sitt, og innfører de logiske endringene de ber om, er nemlig det meste mulig.

Siste fra forsiden