Det er unektelig absurd å tenke på i dag, men det var på nære nippet at vi aldri fikk leke katt og mus med politiet i Liberty City. En av spillverdenens største suksesserier kunne nemlig fort endt opp i søppelbøtta, lenge før vi visste hva vi ville gått glipp av.
Det forteller Gary Penn, som jobbet med det første GTA-spillet, til Gamasutra. Intervjuet ble opprinnelig publisert i boka «Replay: The History of Video Games», men er nå tilgjengelig i sin helhet online.
«Det første GTA-spillet var bare rot i flere år – det gikk aldri fremover og kom ingen vei. Utgiveren, BMG Interactive, ville droppe tittelen fordi den ikke så ut til å komme noen vei».
Videre forteller Penn: «Det er antagelig to ting det kokte ned til, to kritiske ting. En av dem var stabiliteten. Spillet kræsjet hele tiden, så selv om du fikk tak i noe i spillet fikk du ikke testet det ut» Selv ikke designerne fikk testet spillet skikkelig, følge Penn. «Det andre problemet var styringen – bilkjøringen var helt grusom.»
Det så med andre ord mørkt ut for spillet som sparket igang serien som har blitt lovprist og demonisert i snart 15 år. Helt til politiet i spillet en dag gikk av skaftet.
«Jeg tror det var en bug, men en dag ble politiet plutselig helt gale og aggressive. De prøvde å kjøre rett gjennom deg. Det var et stort øyeblikk, for plutselig var situasjonen "Herregud, politiet er psycho – de prøver å dytte meg av veien!" Det var helt konge, så det elementet beholdt vi»
Og hvordan historien gikk videre, vet vi jo nå. Det første GTA-spillet solgte om lag én million eksemplarer, og med oppfølgerspillene har eventyrene i Liberty City solgt over 122 millioner eksemplarer totalt. Ikke verst for en spillserie som nesten havnet i søppelbøtta, med andre ord.