Forbrukerrådet: – PlayStation 3 bryter markedsføringsloven

Fjerningen av Linux-støtte for PS3 klages inn for Forbrukerombudet.

Da PlayStation 3 ble lansert hadde maskinen støtte for at brukerne kunne installere og kjøre Linux-baserte operativsystemer på systemet. Dette var en mye omtalt funksjon, og mange PlayStation 3-kjøpere har sagt at den var en utslagsgivende faktor for deres valg av konsoll.

Forbrukerrådets Thomas Nortvedt mener Sony bryter norsk markedsføringslov (Foto: CF Wesenberg/Kolonihaven)
Første side av klagen til Forbrukerombudet.

I fjor vår ble imidlertid funksjonen fjernet, via en nedlastbar «oppdatering» til PlayStation 3. Da fikk alle kunder som ønsket å fortsatt benytte seg av funksjonen beskjed om at de kunne la være å installere oppdateringen. Problemet er bare at ved å ikke oppdatere systemet mistet kundene muligheten til å logge seg på PlayStation Network, som er en annen viktig funksjon for konsollen. Nye spill har vanligvis også behov for siste versjon av PlayStation-programvaren for å kunne kjøres.

Resultatet var mange sinte kunder, som blant annet klaget til Forbrukerrådet. De har nå gått gjennom brukervilkårene for PlayStation 3, og kommet frem til at Sony bryter markedsføringsloven i Norge. Derfor har de klaget Sony inn for Forbrukerombudet.

– Sony gir seg selv rett til å endre og fjerne funksjoner ved spillkonsollen etter eget godtbefinnende. Vi anser dette som et opplagt brudd på markedsføringsloven og ikke minst på tillitten mellom produsent og forbruker, sier fagdirektør Thomas Nortvedt i Forbrukerrådet på organisasjonens nettsted.

Han fortsetter:

– Når Sony via nettkoblingen til spillkonsollen kan fjerne viktige egenskaper under dekket av at dette er en oppdatering, så viser det hvor dårlig stilt den digitale forbrukeren i realiteten er.

I Forbrukerrådets klage til Forbrukerombudet, som du kan lese i sin helhet på deres nettsted (i pdf-format), skriver de blant annet følgende:

– På tross av at disse produktenes beskaffenhet tilsier et visst slingringsmonn, må det settes en grense for hva som kan anses som rimelige endringer. Etter Forbrukerrådets oppfatning må vilkår som hjemler endringer à la «update 3.21» underkjennes med hjemmel i markedsføringsloven.

I Norge distribueres PlayStation-produkter av Nordisk Film Interactive. Da vi tok kontakt med dem for kommentar, ble vi sendt videre til deres advokater, som heller ikke hadde noe å si.

– Vi er ikke i posisjon til å kommentere noe på dette, sa advokat Anders Wagle hos Advokatfirmaet Haavind til Gamer.no.

Siste fra forsiden