AMSTERDAM (Gamer.no): Forventningene før Nintendos 3DS-avdukningsarrangement i Amsterdam onsdag var kanskje ikke gigantiske, og det har vært overraskende få rykter før den viktige pressevisningen. Sladderen hadde gått om at den britiske TV-personligheten Jonathan Ross skulle være konferansier. Det stemte. De samme ryktene sa også at det ville bli avslørt et Metroid-spill til 3DS. Det stemte ikke.
Når og hvor mye?
Dermed knyttet det seg størst spenning til slippdato her i Europa, og pris. Det var allerede kjent at 3DS kommer til Japan 26. februar. Vel, vi må vente litt ekstra. På slutten av presentasjonen ble det omsider opplyst om at den spennende konsollen vil finne veien til norske butikker 25. mars i år. To dager før USA, og det er jo noe å ta med seg! Prisen ble vi ikke klokere på. Nintendos Europa-sjef Saturo Shibata sa bare at den var det opp til forhandlerne å sette.
Nintendo of America hadde en presentasjon akkurat samtidig som oss, og der ble det klart at prisen vil bli 250 dollar over dammen. Normalt kan man kjøre tigangeren på denne prisen for å finne ut hva man må ut med for godsaken i Norge. 2500 kroner er nok ganske realistisk, og det blir spennende å se hva det relativt høye prisnivået vil gjøre med etterspørselen i vårt område.
En stor del av arrangementet i Amsterdam var satt av til å teste spillene med egne hender og øyne, men først tok en rekke sentrale utviklere plass på podiet for å snakke om sine planer for konsollen. Nintendo er nemlig veldig åpne på at man trenger tredjepartsutviklerne med for fullt for at dette skal bli en suksess på lik linje med tidligere DS-modeller. Det ble avslørt at Nintendo har jobbet med å gi oss 3D-spill siden NES-konsollen, og da sier det seg selv at det er mye stolthet som står på spill for den japanske kjempen.
Teknohimmel
Vi ble også presentert for en rekke mer eller mindre kjente fakta om 3DS. Skjermen oppe skal bli ti prosent større enn på DSi. Konsollen får bakoverkompabilitet med de fleste DS-titler. Vi får et 2GB SD-kort inkludert, noe som selvsagt kan utvides om ønskelig. Den analoge sirkelpaden er spennende og fungerer ganske så godt. Kontrollmessig tror jeg dette er et steg fremover for Nintendos håndholdte.
Vi får en innebygd bevegelsessensor og gyrofunksjon, og loves lynrask reaksjon i med disse funksjonene i spillene. Konsollen kan ta 3D-bilder med eksterne tvillingkameraer, og har et internt kamera som blant annet kan brukes til å lage en Mii som faktisk ligner på brukeren.
– Ingen annen konsoll har så mange verktøy å trekke på for å gi spillerne en variert opplevelse, sa Nintendo Europas PR-sjef Laurent Fischer fra scenen.
Så lenge du har 3DS med deg og i sovemodus så vil den jobbe. Et eksempel er Spotpass.
– Spotpass vil revolusjonere måten spillere tar i mot og utveksler data, sa Fischer.
I praksis vil et lys tennes når ny data er inne. Dette er data som kommer helt automatisk via såkalte Wi-Fi-hotpots. Nintendo er i kontakt med flere større Wi-Fi-leverandører i Europa for bredest mulig dekning.
Et eksempel på innhold er sportsklipp fra Eurosport, levert i fullblods 3D.
– Dette er en perfekt partner for oss til å gi kvalitetsinnhold til hele Europa, slo Fischer fast.
Likevel, mye av innholdet virker å bli lokalisert, slik som med SKY 3D, og det blir spennende å se hvor god dekningen blir her til lands. Det ble også snakket om korte episoder av Sauen Shaun fra Aardman (også kjent for Wallace & Grommit). Disse snuttene blir typisk ett minutt hver, og blir tilgjengelig fra og med slutten av året. Dette er bare noen eksempler på hva man ønsker å oppnå med Spotpass og surfing over eget nett. Nintendo fremstår i det hele tatt mye mer opptatt av at Internett skal få en helt sentral plass i totalopplevelsen man ønsker å gi med 3DS.
Gatas skrekk
Streetpass ble også et tema på presentasjonen. Her deler man innhold med andre konsoller på gata, og konsollen kan være i sovemodus også her. Vi fikk for eksempel se hvordan ulike spilleres Mii-er eksporterte seg selv til andre, passerende konsoller.
– Dette er også helt automatisk, som Spotpass. Når du åpner konsollen igjen har Mii-ene du har møtt samlet seg i en større samlingsplass i konsollmenyen. Det må selvsagt godkjennes av bruker at man kan motta slik data, forsikret Fischer.
Streetpass blir også sentral i 3DS-versjonen av Street Fighter. Her kan du spille, uten å spille. Er det Nintendos nye mantra?
– Når du spiller vanlige kamper vinner du små slåsskjempefigurer og disse kan gjøres tilgjengelig for å kjempe i Streetpass. Du kan ha konsollen i sovemodus i lomma mens du er ute på gata, og da utkjempes kamper uten at du engang er klar over det. Det blir en unik og ny opplevelse, sa spillets engasjerte produsent Yoshinori Ono.
Som vi nevnte blir nettkommunikasjonen mye lettere. Her må man bare taste inn én kode og registrere seg én gang før showet er i gang. Vi trenger ikke lenger å bytte koder mellom oss. Da kan du enkelt se hvem som spiller av vennene dine og hva de spiller. Det høres ut som systemet blir ganske så likt velkjente Xbox Live og PlayStation Network.