LONDON (Gamer.no): Tiger Woods hadde verden i sin hule hånd. Han var verdens klart beste golfspiller, han hadde tjent milliarder på sporten sin og hadde en smekker, svensk kone og et knippe flotte barn. Så kom avsløringen, Tiger nøyde seg ikke med de 18 hullene han fant på golfbanen, han ville ha mer. Dame etter dame sto frem i en gigantisk utroskapsskandale. Kona ville ikke tilgi, og golfesset tok en køllepause.
Nå er han imidlertid tilbake på banen, men det føles liksom ikke helt det samme lenger med Tiger. Det virker også å gjelde i EA Sports’ spillserie. I Tiger Wood PGA Tour 11 måtte han dele omslaget med europeiske Rory McIlroy på grunn av Ryder Cup-fokuset. I årets spill er det et svært gult, flagg som er i fokus. Denne gangen for å feire at US Masters endelig er med.
Likevel virker det litt rart at Tiger Woods selv er helt utelatt. Derfor tok vi en prat med spillets sjefsdesigner, Mike DeVault.
– Hva slags handikap må du ha for å kunne jobbe på Tiger-spillene?
– Du trenger ikke ha noe bra handikap i det hele tatt, jeg har heller ikke det. Man trenger ikke være en progolfer for å jobbe med spillet eller å spille det.
– Derfor har vi tatt med en caddy i årets spill. Et av hovedmålene i Tiger 12 var for det første å endre spillets representasjon og følelsen du får når du spiller det. For det andre ville vi gjøre det lettere for ferske spillere faktisk å kunne komme seg inn i golfspillenes verden. Caddien har erfaring og strategier for hvert slag, og tar det ansvaret for deg.
– Likevel er det opp til deg om du følger caddiens råd, og hvor bra du utfører slagene.
– Hvordan oppfører caddien seg utpå der, er han en slags assistent hele veien igjennom?
– Ja, det er akkurat det han er, gjennom hele karrieren din. Han er en karakter i spillet som utvikler seg i takt med at du blir bedre. Vi har et nytt system i år for å kunne bli en slags mester på enkeltbaner og blir du det vil forslagene fra caddien bli bedre og bedre. Det komme an på hvor presis du er og hvor kraftig du slår, da vil caddien foreslå andre slag.
– Tror du dette spillet kan utvikle ferdighetene til mennesker på den ekte golfbanen, og kan det rekruttere nye til sporten?
– Jeg svarer ja på akkurat det. Det kule med caddien, og at vi har med US Masters for første gang, gjør at vi får større oppmerksomhet. US Masters er liksom den ene turneringen alle kikker på over hele verden. Det at man nå kan spille den selv øker interessen for både spillet og turneringen på TV. Når det gjelder å spille i det virkelige liv tror jeg caddien i spillet forandrer hvordan man tenker på den ekte banen også.
– Jeg tror folk, etter en uke med Tiger Woods 12, aldri vil ønske å spille noen av de tidligere spillene i serien. Det er igjen takket være caddien. Mot slutten av utviklingen ble jeg klar over at jeg ikke brukte ”jukseeffekter” som spin eller boost mer. Det var fordi caddien endret såpass mye på hvordan jeg spilte spillet, at jeg ikke hadde noe behov for å bruke slike triks. Før ville jeg trykke som en gal på boost-knappen ved utslaget for å få ballen så langt som mulig. Nå evaluerer jeg de slagene caddien foreslår og bruker hans køllevalg. Han beregner vind og høydeforskjell for deg også. Nå handler det mest om selve svingen. Det er slik ekte golfere og caddier jobber, alt er basert på hvordan du skal legge deg opp til et lettest mulig slag mot flagget.
– Caddien skal også være en figur i spillet som du kan kjøre en samtale med underveis, og det er noe vi aldri har hatt før. Du har alltid vært alene der ute, helt ensom. Det har endret seg nå.
– Videre har vi endret flyten i spillet. Tidligere hadde vi en lang overflygning av banen og vi hadde en mellomsekvens med spilleren før du skulle slå. Det har vi gjort mye mer strømlinjeformet nå, noe som gjør at banetidene kan bli kuttet fra 40 minutter til 20 minutter. Samtidig ser vi at spillere får bedre resultater takket være caddien, det gjør for eksempel feltet jevnere når det kommer til nettspilling.
– I fjor delte Tiger omslaget med en annen golfer og i år er han helt borte, er det noe sannhet i at dere ønsker å ta vekk fokuset fra ham på grunn av alt som har skjedd det siste året?
– Nei, det er bare tull, det kan jeg garantere deg. Vi hadde nettopp en lang arbeidsperiode med Tiger, der vi blant annet gjorde mye filming med ham. Tiger er en stor del av spillet, og mange av modusene bygger vi rundt ham som spiller. Omslaget i år er bare et resultat av vår glede, og Tigers glede, av å endelig ha US Masters med i spillet. Vi har jobbet så lenge med akkurat det, så det har ikke noe med Tigers status eller vårt forhold til ham å gjøre.
– Hvorfor har vi ikke fått US Masters med tidligere, da?
– Når du jobber opp mot US Masters og Augusta-banen finner du raskt ut hvor mye de beskytter og verdsetter sin merkevare. Jeg tror ikke de bare ville gi oss banen på et vis, de ville at det skulle være perfekt. Nå var vi endelig i stand til å vise dem et detaljnivå på banene som de aksepterte. Endelig er US Masters med, det gleder oss alle!
– Tror du han blir den allmektige spilleren han var igjen?
– Ja, det er det ingen tvil om. Når du har idrettsmenn som er så fokusert som ham, de beste i bransjen, de blir ikke liggende nede veldig lenge. Slike utøvere har selvsagt de fysiske forutsetningene, men også en enorm mental styrke og vinnervilje. Jeg tror du vil få se Tiger tilbake på toppen snart.
– Suzann Pettersen er med i spillet, hvor viktig er det for dere at kvinnelige golfere er representert?
– Jeg synes det er viktig. Det gir spilleren variasjon og det gjør spillet mer attraktivt for kvinner, som er en viktig målgruppe for oss.
– Vil Tiger-spillene snart få Kinect-støtte? Dere har jo Move og Wii på plass.
– Ja, men på grunn av slippdatoen rakk vi det ikke denne gangen. Men i fremtiden blir Kinect viktig for oss. Du kan jo bruke hva du vil til å slå med også. Så hvis du har en stor stue og et sett køller blir jo opplevelsen enda bedre. Kinect gir oss så mange unike opplevelser at jeg virkelig ser frem til å se hva vi kan gjøre med teknologien over et helt år. Det blir meget kult!
– Hvor likt er det egentlig å utvikle til PlayStation Move og Wii?
– Det er faktisk veldig likt, både mekanisk og teknisk. Vi lærte mye fra vårt arbeid på Wii som vi førte videre til Move. Det som skiller Move fra Wii er at vi fikk med en helt ny vanskelighetsgrad med PlayStation 3-versjonen i år. Den kalles Tournament, og her må du virkelig vite hva du driver med for å lykkes. Dette er noe av det mest realistiske vi har laget.
Tiger Woods PGA Tour 12 kommer til Xbox 360, PlayStation 3 og Wii allerede 31. mars i år.