Feature

Vi tester ferske iPad-spill

Lurer du på hva du skal spille på Apples største «konsoll»?

Like før jul kom endelig iPad i salg i Norge, og da var det på tide at vi i Gamer.no også kastet oss over det såkalte nettbrettet for å teste litt spill. Jeg har brukt store deler av julen på å finkjemme App Store, og laste ned et mylder av titler til testing. Det er ingen tvil om at iPad har et enormt spillpotensial, både når det gjelder nyversjoner av klassikere og helt ferske godbiter. Jeg har valgt ut åtte spill i vår aller første iPad-artikkel. Her er det mye snadder, men også noen tips om hva du bør styre unna!

World of Goo

World of Goo.

Hvis du har latt deg hekte av spill som Angry Birds og Cut the Rope (som begge er tilgjengelige på iPad), vil du elske World of Goo. Du blir fascinert, og garantert helt avhengig av en daglig dose.

Spillet fra uavhengige 2D Boy kom ut første gang på PC i 2008, og det viser seg at World of Goo er like sjarmerende på iPad. Ikke bare er det knallpent, men kontrollene sitter som støpt på den bevegelsesfølsomme skjermen. Målet er å bygge konstruksjoner med blant annet slimballer, slik at du kan fange et lite antall av dem. Brettene er alle unike og har sine egne utfordringer, men det å bruke så få baller som mulig for å komme til målet er alltid i høysetet.

Det høres kanskje simpelt ut, og moroa er enkel i sin design. Her er imidlertid det enkle ikke bare det beste. Det er rett og slett genialt.

9/10

World of Goo kommer fra 2D Boy og koster i skrivende stund 55 kroner.

Lara Croft and the Guardian of Light

Lara Croft and the Guardian of Light.

Tomb Raider fra et fugleperspektiv er slett ikke så ille, det viste seg da nedlastbare The Guardian of Light kom til PC, Xbox Live Arcade og PlayStation Network i august. Like før jul kom spillet til iPad også, og det er ganske så fornøyelig.

Du blir med på de samme eventyrene som både gir deg godfølelsen av de gamle Prince of Persia og selvsagt klassiske Tomb Raider-spill. Miljøene er interessante og spennende, og jeg liker hvordan man blander plattformaction med gåteløsning. Dette skjer både i vanlig gameplay og når man skal gjennom sjefskamper.

Visuelt scorer spillet høyt, og jeg ble spesielt sjarmert av god lyssetting på flere av brettene. Da er det synd at kontrollsystemet ikke alltid sitter som det skal, og det kan være frustrerende å måtte falle døden på grunn av upresise kontrollere. Her kunne utviklerne brukt litt mer tid, da hadde vi fått en skikkelig klassiker på iPad, spesielt når vi tenker på at det er samarbeidsmuligheter både lokalt og over nett.

7/10

Lara Croft and the Guardian of Light kommer fra Square Enix og koster i skrivende stund 55 kroner.

Infinity Blade

Infinity Blade.

Hvis du er ute etter banebrytende grafikk er Infinity Blade midt i blinken for deg, men spillet fra Epic og Chair er mer enn øyesnop. Historien og settingen er enkel. Du er sønn av en ridder som har blitt slaktet ned av en slem halvgud. Motivet ditt er hevn, og midlene dine er sverd og skjold.

Du kjemper deg gjennom en håndfull fiender før du møter sjefen sjøl. Du dør, og sønnen din tar over stafettpinnen. Slik går spillet i sirkler helt til du er god nok til å slå styggen. Du utvikler nemlig karakteren din hele tiden, selv gjennom gjenerasjoner, og alt fra våpen til ferdigheter blir stadig bedre. Det er noe magisk hektende ved å kjøpe nye rustinger og bruke ny magi med fingerspissene – selv om du ser de samme miljøene om og om igjen.

Noen vil kalle Infinity Blade et klassisk eksempel på Keiserens nye klær. Jeg lar meg likevel rive meg, og kaller dette et klassisk eksempel på et godt på-farten-spill til iPad.

8/10

Infinity Blade kommer fra Chair Entertainment og koster i skrivende stund 35 kroner.

Need for Speed: Hot Pursuit

Need for Speed: Hot Pursuit.

EAs Need for Speed-serie har fått mye kjeft de siste årene, men det snudde seg med fjorårets Hot Pursuit. Her droppes det meste av fancy lakkering og heite damer, og man fokuserer på hjertepumpende actionracing – enten som politi eller som racerbilskurk.

Heftig er det uansett om du velger å jage eller å bli jaget, også på iPad. Jeg klarer faktisk ikke bestemme meg helt for hva som er mest moro, det å være politi eller røver. Du kan uansett bygge to separate kampanjer der du tjener penger og får et stadig bedre rykte. Selve racingen fungerer fint, og du har god muligheter for gassing, bremsing og boost rent kontrollmessig.

Tiltingen av iPad-en for å styre kunne imidlertid vært litt mer følsomt, og det ser unektelig litt dumt ut å sitte på bussen mens du lener deg fra side til side for å klare brasene. Lokal flerspiller over trådløst nett og blåtann trekker imidlertid opp, og Hot Pursuit er totalt sett et godt racingalternativ på denne plattformen.

7/10

Need for Speed: Hot Pursuit kommer fra Electronic Arts og koster i skrivende stund 55 kroner.

Osmos for iPad

Osmos.

Dette er kanskje ikke helt ferskt, men jeg synes likevel Osmos for iPad fortjener å være med i vår aller første iPad-artikkel. Spillet fanger på mange måter essensen i hva jeg er ute etter i et bærbart spill på for eksempel lange reiser. Det må appellere, samtidig som det ikke skal stresse meg. Hvis jeg i tillegg makter å bli avslappet har man virkelig truffet blink.

Akkurat slik er Osmos for iPad, man blir døsig engasjert. Målet er å flytte en encelleorganisme rundt i et svevende miljø som inneholder mange andre organismer. Disse er enten større eller mindre enn deg, og du må vokse ved å absorbere alt som er mindre enn deg. Men pass på, så lenge du er ganske liten er du selv i fare for å bli slukt.

Dette enkle målet kombineres med god fysikk, varierte brett og oppgaver samt en musikk som er unikt innbydende. Det største minuset er egentlig at det ikke er enda flere brett, enda flere oppgaver. Vi vil ha mer Osmos!

8/10

Osmos for iPad kommer fra Hemisphere Games og koster i skrivende stund 29 kroner.

Football Manager 2011

Football Manager 2011.

Jeg koset meg stort med Football Manager 2010 på iPhone/iPod Touch, derfor er det gledelig å se at en ny versjon nå er tilgjengelig på App Store. Den kan også spilles på iPad, men da i oppskalert versjon. Det betyr at man ikke får den lekre HD-oppløsningen som faktisk passer med et slikt tekstrikt spill. Med skikkelig oppløsning hadde da også brukergrensesnittmulighetene vært langt flere.

Likevel makter SI Games å gi oss en morsom fotballopplevelse i 2011-versjonen, med alt fra statistikk til høydepunkter i 2D under kampene.

Spillet har to ankepunkter som hindrer det i å nå helt inn i toppsjiktet. Det er litt i overkant likt forgjengeren, og SI Games har gjort det en smule for lett å lykkes. Ja, det skal nå bredt – men når Wolves slår Arsenal og Manchester City tungt i sine to første kamper og kjemper i toppen av Premier League, da er det noe som ikke helt stemmer. Det skal selv jeg være mann nok til å innrømme.

6/10

Football Manager 2011 kommer fra SI Games og koster i skrivende stund 65 kroner.

FIFA 11

FIFA 11.

FIFA 11 viste seg å være knallsterkt på de ”store” konsollene, men det har slitt merkbart på de bærbare. Grunnen til det er nok at EA Sports forsøker å presse nøyaktig den samme formelen inn på et annet format, og da skjærer det seg.

Slik sett er FIFA 11 til iPad ikke noe unntak. Grovt sett er det nøyaktig det samme du har fått servert til iPhone/iPod Touch de siste årene, bare med høyere oppløsning. Farten er skrudd ned, slik at du rekker å bruke de relativt knotete kontrollene. Dessuten er ikke spillet spesielt fremmed for å hakke i tide og utide.

Sluttresultatet blir et fotballspill hvis sterkeste sider er pene menyer og kurant arenagrafikk. Nei, her må dere nok tenke nytt, EA Sports.

4/10

FIFA 11 kommer fra EA Sports og koster i skrivende stund 55 kroner.

Ludo board game

Ludo.

Selv om den ikke er gigantisk, passer faktisk iPad ganske så bra til brettspill. En klassiker i så måte er jo Ludo. Selv om det er relativt enkelt har det også en dybde og nerve som gjør at du ikke kan gjøre en stor ledelse om til forskuddsseier.

Ludo på iPad gjør ikke noen fiksfakserier, og i teorien fungerer det som det ville gjort i virkeligheten. Vel, du kan ikke bygge tårn, men den ekstraregelen er jeg da også sterkt i mot.

Man kan spille opptil fire mot hverandre, og man skulle tro dette var perfekt hytteunderholdning. Gratisproduktet feiler imidlertid grovt på ett sentralt felt: responstid. Du må vente både ved terningkast og når brikken skal flyttes. Det er en venting som skaper såpass mye irritasjon at totalopplevelsen blir radikalt forringet. Da holder i hvert fall jeg meg til den analoge versjonen foreløpig.

5/10

Ludo board game kommer fra SIS d.o.o.og er i skrivende stund gratis.

Siste fra forsiden