Spekulasjonene rundt hva Uncharted 3 skal gå ut på har løpt løpsk i lange tider, for det har aldri vært noen tvil om at den svært suksessrike PlayStation 3-serien skulle fortsettes. Allerede for et par måneder siden avslørte en fransk nettbutikk at spillet skal ha noe med bedrag å gjøre, men nå er det offisielt - spillet bærer undertittelen Drake's Deception og kommer neste år.
Det er det velkjente amerikanske ukebladet Entertainment Weekly som har fått en eksklusiv titt på spillet, og det de forteller leder oss til å dro at serien ikke har falt av riktig enda.
- Les også: Anmeldelse: Uncharted 2: Among Thieves
I dette spillet skal man visstnok utforske forholdet mellom hovedperson Nathan Drake og hans bestekompis og mentor Victor «Sully» Sullivan. I den anledning følger vi de to kompisene på tur til den arabiske halvøya og Rub' al Khali-ørkenen for å lede etter en tapt by.
Spillet bygger videre på de samme grove mekanismene som gjorde de to foregående spillene så populære, altså gåteløsing, klatring og skyting side om side. De har likevel tilført de ulike elementene mer dybde, blant annet ved å gi Drake evnen til å klatre baklengs og å slåss med flere fiender samtidig.
Dette fikk Entertainment Weekly demonstrert i en visning av et av spillets brett, som visstnok ikke skal være i ørkenen. Her raser alt sammen, og man må i sedvanlig filmatisk stil ta seg kjapt gjennom omgivelser i stadig endring. Dette med å være en interaktiv film i like stor grad som et spill er noe som definerer denne spillserien, og utviklerne virker å være på rett kjøl.
Som en utfordring
Naughty Dog, som de heter, er kjent for å være blant de teknisk dyktigste spillstudioene der ute, og forklarer til ukebladet at de endte opp med spillets distinkte ørkensetting som en del av en utfordring.
– Organiske elementer som ild, vann og sand er vanskelige å animere på troverdig vis. Da vi først kom opp med konseptet sand så du alles øyne lyse opp og si «det høres skikkelig vanskelig ut, la oss gjøre det!». Vi er en gjeng nerder og ser kun etter en utfordring og et insentiv til å ta spillet til et verdenshjørne og en historie som vi aldri har utforsket tidligere, sier kreative sjef Amy Hennig.
En av de største overgangene fra Uncharted til Uncharted 2: Among Thieves var tilskuddet av en flerspillerdel, og dette ser ut til å være noe det satses desto hardere på i dette spillet. Årsaken skal være at slik funksjonalitet er viktigere enn noensinne i en svak amerikansk økonomi hvor kundene må føle at de skal få valuta for pengene. Derfor har de lagt mye arbeid i både samarbeidsspilling og den generelle flerspillerdelen over Internett.
Akkurat hvordan dette manifesteres i det endelige produktet er ikke klart, men ambisjonene deres skal det slettes ikke stå på.
– Vi vil utfordre de store gutta i flerspillerkategorien, sier Evan Wells, sjef for spillstudioet.