Feature

Test av fem nye iPhone-spill

Fra spillgull til punktert ball.

Apple drar inn milliarder av kroner på sine bærbare enheter, og det skal de mange spillene på App Store ha noe av æren for. iPhone og iPod Touch har blitt skikkelig seriøse aktører på det håndholdte spillmarkedet, og får både Nintendo og Sony til å småskjelve litt i buksene. Her er en fersk gjennomgang av noen av de mest populære spillene på plattformen for øyeblikket.

Cut the Rope

Cut the Rope.

Angry Birds har på mange måter blitt symbolet på et suksessrikt Apple-spill. Alle snakker om det og alle har testet det. Slikt blir det millioner av kroner av. Nå er samme utgiver på plass med et nytt spill i samme stil, nemlig Cut the Rope.

Denne gangen skal du imidlertid ikke sende fugler gjennom luften med sprettert. Neida, du skal kutte taubiter for at et morsomt froskevesen skal få spise et sukkertøy som er festet på enden. På sin vei mot froskekjeften er det om å gjøre å fange tre skinnende stjerner i samme slengen. Antall stjerner fanget forteller om hvor bra du har løst brettet.

Brettdesignet utvikler seg hele spillet igjennom, og man blir aldri lei. Her må du ta hensyn til fiender og fysikk, og bruke omgivelsene til din fordel. Slik sett er ikke Cut the Rope veldig ulikt Angry Birds. Du kan også dra nytte av å bruke to fingre på skjermen samtidig, og bare det er jo veldig spennende i spillesammenheng på iPhone. Dette vil garantert hekte deg!

Cut the Rope kommer fra Chillingo og koster i skrivende stund 6 kroner.

8/10

FIFA 11

FIFA 11.

Det slår aldri feil. Når EA Sports kommer med et nytt FIFA, ja da skal det presses inn på alt som kan krype og gå av formater. Dermed er det ingen bombe at FIFA 11 har dukket opp på App Store, i en nedskalert utgave sett opp mot versjonene på «de store» konsollene.

Nettopp det er noe av problemet med dette spillet. Man ønsker å gi noe som ligner det som serveres på langt kraftigere og mer avansert maskinvare, og da blir ikke sluttresultatet spesielt bra. Ja, det er forenklet – men det betyr bare mindre underholdning, her burde EA kjørt en radikalt ny innfallsvinkel.

Du føler nemlig aldri at du har kontroll over spillerne i denne versjonen. Styrespaken er upresis og rotete, noe som åpner for et mylder av irriterende tilfeldigheter. Valget står som regel mellom skudd og pasning offensivt, og takling og sklitakling defensivt. Mer spennende er det ikke. Hvis jeg vil ha fotball på iPhone holder jeg meg heller til Football Manager.

FIFA 11 kommer fra EA Sports og koster i skrivende stund 29 kroner.

4/10

Pizza Boy

Pizza Boy.

Dette er et plattformspill av den gamle skole, det blir ganske klart fra første sekund du fyrer opp Pizza Boy. Musikken er nemlig horribelt retro, overlevde vi virkelig timer med slikt ræl i gamle dager? Det er jo mulig jeg bare har blitt gammel også.

Utover dette er Pizza Boy en liten perle. Det er ikke et veldig stort spill, men knallsterke kontroller i en morsom verden sikrer likevel mye god underholding. Alt du trenger å gjøre er å løpe, hoppe og kaste brusflasker på fiender. Oppdraget er klart, du må finne en pizza som en slem fugl har stjålet fra deg.

Brettene er stadig stigende i vanskelighetsgrad, men blir aldri umulige. Progressjonen føles veldig naturlig og innbydende, og da er det synd at plattformeventyret er over så altfor raskt. Jeg liker spillene mine som pizzaene, det skal ha masse innhold og vare lenge. Pizza Boy blir en smule for smått.

Pizza Boy kommer fra ACNE Digital og koster i skrivende stund 11 kroner.

7/10

Sonic The Hedgehog 4: Episode I

Sonic The Hedgehog 4: Episode I

Jo mer avansert man lager Sonic-spillene, jo dårligere blir de. Det har vi vel alle visst lenge, og nå har endelig Sega selv innsett det samme. Med Sonic The Hedgehog 4: Episode I er det tilbake til røttene. Man blander sammen brett fra den originale trilogien til et herlig 2D-eventyr.

Kontrollene fungerer stort sett veldig bra, og jeg liker hvordan responstiden sitter der den skal. Et Sonic-spill av denne typen går jo raskt, og da betinger det at et trykk på skjermen gir øyeblikkelig handling fra vår venn i blått.

Spillet er dessverre ikke helt problemfritt, og har områder der du blir mer frustrert enn underholdt. Det passer jo særs dårlig en tidlig morgen på buss eller bane, da ønsker du ikke å bli irritert av håpløse designløsninger. Dødsfall man ikke kan unngå og håpløse sjefskamper på enkelte seksjoner gjør at Sonic The Hedgehog 4: Episode I aldri når toppnivå.

Sonic The Hedgehog 4: Episode I kommer fra Sega og koster i skrivende stund 39 kroner.

6/10

Game Dev Story

Game Dev Story.

Vi avslutter med det som er den største godbiten av dem alle i denne bolken. I Game Dev Story tar du rett og slett over som sjef for ditt eget spillstudio. Du må selv velge om dere skal utvikle egne spill, eller ta kontraktsarbeid. Skal du lage skytespill eller simulatorer? Hvilken konsoll skal du lage spillet på, og hvilke type folk skal du ansette?

Valgene er mange i dette spillet, og målet er selvsagt å selge mest mulig, vinne priser og tjene store penger. Av en eller annen grunn gir Game Dev Story meg den samme følelsen når jeg spiller som det gamle skipsfartspillet Ports of Call. Jeg blir utrolig hektet, og enser ikke tid eller det som skjer rundt meg. Her kan det faktisk spilles til batteriet går tomt.

Grunnen til dette er først og fremst at man hele tiden kan utvikle alle aspekter ved sitt utviklerstudio, fra topp til bunn. Det er alltid noe å henge fingrene i. Da får det heller være at spillet muligens er en smule for lett, du skal rote mye for å havne i grøfta i Game Dev Story.

Game Dev Story kommer fra Kairosoft og koster i skrivende stund 21 kroner.

9/10

Siste fra forsiden