Drama er en vesentlig del av spillindustrien, og det går gjerne på bekostning av David fremfor Goliat. Slik var det også da Bethesda snudde på flisa og forsøkte å lure til seg rettighetene til et Fallout-MMO. Minstemann Interplay vant likevel rettssaken, og har jobbet hardt med spillet siden den tid.
Interplay-sjef Eric Caen har tatt en prat med spillbladet EDGE, som spillsiden Eurogamer har videreført, og her kommer litt av hvert frem.
Det nevnes blant annet at gjengen er lite lystne på å vise innhold fra det kommende massive online-spillet, fordi det kan hjelpe Bethesda i sin kamp om å klore til seg de resterende rettighetene.
Caen kan likevel fortelle at spillet beveger seg taktfast fremover, og at de har 90 personer som jobber jevnt og trutt opp mot en utgivelse i slutten av 2012. Samtidig lover han at vi skal få snuse på en betaversjon i starten av samme år.
Bethesda har høstet god kritikk for sin tolkning av Fallout-universet, vi belønnet for eksempel fjorårets samlepakke med en bunnsolid nier. Interplay-sjefen mener likevel at de har gått glipp av noe vesentlig.
– Vi spiller selvsagt Bethesdas spill, og det er mye vi setter pris på og mye vi ikke liker. Min mening er at de misforstår mye av humoren, og det ser fansen ut til å være enige i. Fallout 3 ble litt for seriøst, og vi går i en annen retning. MMO-et vårt blir ekstremt artig. På samme tid må et MMO være mye dypere enn et ordinært spill. Vi lager ikke et skytespill, selv om du kan skyte. Vårt spill handler om å gjenbygge verden.
I samme anledning lover han at spillet skal få minst en million aktive spillere, men vi vet heldigvis bedre enn å ta MMO-spådommer for god fisk. Tiden får vise!
Det seneste spillet i det postapokalyptiske universet, Fallout: New Vegas, ble sluppet i dag. Det ble utviklet av Obsidian Games, som ledes av en rekke tidligere Interplay-ansatte. Vi kommer selvsagt med en anmeldelse fortløpende.