Det levnes ingen tvil om at Steam er den store vinneren når det kommer til digitalt spillsalg. For selv om det er nok av konkurrenter, har de enkelt og greit et spillutvalg, en plattform og et salgsvolum som er uovertruffent.
Digital distribusjon av spill blir viktigere og viktigere, og i fjor bestemte Microsoft seg for at de også ville ha en del av kaka. Dermed lanserte de sin Games for Windows Marketplace-tjeneste, som solgte en rekke spill med deres offisielle «Games for Windows»-sertifisering.
Denne nettbutikken kan likevel ikke ha vært den suksessen gigantselskapet forventet, for nå satser de på å relansere hele plattformen 15. november. Det skriver Joystiq.
Enklere og smidigere
En stor del av forandringene går ut på å gjøre hele kjøpsprosessen enklere og smidigere for brukeren, i tillegg til å øke spillutvalget betraktelig. Samtidig vil de videreføre elementer som har gjort Xbox Live Marketplace til en suksess, for eksempel ukentlige tilbud.
– Dette skal virkelig bli en møteplass for PC-spillere. Vi kommer til å by på alle slags PC-spill, ikke bare de tilhørende Games for Windows. Det aller viktigste er kanskje at vi tar hele transaksjonsmodellen til nettet. Slik det har fungert tidligere så har du surfet etter spill på nettsiden vår, før du måtte benytte en klient til å betale og laste ned spillene. Vi ønsker å gjøre det hele så nettbasert som mulig nå, sier ansvarlig for tjenesten, Peter Orullian, til spillsiden.
Orullian snakket også om at de ønsker å gi oss et system som lar spillere rangere de ulike titlene, i tillegg til gode og omfattende sider dedikert til hver spillutvikler og saftige forhåndsbestillingsbonuser.
Helt på tampen presiseres det at smidigheten virkelig står i sentrum her.
– Det som er så kult er at om du har Xbox Live eller abonnerer på Zune Pass-tjenesten vår, eller simpelthen bare har en Hotmail-konto, så kan du logge inn med alle de på siden vår. Og hvis du for eksempel har Microsoft Points til overs så kan du også bruke disse i butikken. Samtidig kan du komme rykende fersk til Games for Windows Marketplace, taste inn kortinformasjonen din og handle spill.
Det gjenstår fortsatt å se om Microsoft kan ta opp kampen med Valve og Steam med denne tjenesten, men vi ser selvsagt positivt på alle former for konkurranse i markedet. Det er uansett ikke lenge til vi selv får snuse på tjenesten den 15. november.