I spillindustrien stilles det svært strenge krav til prestasjoner og resultater, og det er beklageligvis slik at de fleste spill ender opp med å tape penger for selskapet sitt. Slik har det også blitt for Robomodo. De har på vegne av Activision utviklet de to seneste og mest eksotiske tilskuddene til Tony Hawk-serien - Ride og kommende Shred.
Begge disse spillene kommer med en kontroller formet som et lite snøbrett, og kanskje var den uortodokse og upresise kontrolleren årsaken til at Tony Hawk: Ride aldri nådde tilfredsstillende salgstall. Her i Norden droppet utgiver Activision spillet i sin helhet, noe som nok sier sitt om markedsverdien. Nå skal Tony Hawk: Shred riktignok utgis her til lands, men det er ingen hemmelighet at det har vært to risikable prosjekter for utvikler Robomodo.
Nå melder bransjenettstedet Gamasutra at den Chicago-baserte utvikleren har avskjediget et stort antall ansatte. Siden vil ikke gå ut med et spesifikt antall, men andre spillsider melder om at det skal være snakk om mellom 30 og 60 personer.
– Det er alltid tungt å måtte gi slipp på hardtarbeidende og verdsatte medarbeidere. Robomodo har beholdt hele ledelsen, i tillegg til noen andre ansatte. Alle disse er opptatte med nye prosjekter og ideer som skal bli morgendagens innovative spill. Vi håper jo å kunne hente tilbake noen av de tidligere ansatte til senere prosjekter, sier utviklerens sjef Josh Tsui til Gamasutra.
Årsaken til de brutale nedskjæringene skal være at Activision har bestemt seg for å ta med Tony Hawk-lisensen til et annet spillstudio. Dermed står Robomodo på bar mark, selv om de lanserer Tony Hawk: Ride senere denne måneden.
Robomodo ble stiftet i 2008, og består i stor grad av en kjernegruppe fra Mortal Kombat-utvikler Midway Games som også har jobbet på flere sportsprosjekter for Electronic Arts.
Selskapets foreløpig siste spill, snøbrettspillet Tony Hawk: Shred, kommer ut 29. oktober her til lands.