I 2005 gikk spillutgiver Electronic Arts og den kjente filmregissøren Steven Spielberg inn i et samarbeid, som skulle omfatte tre nye spill. Spielberg skulle hjelpe til med alt fra historiefortelling til visuell design, mens EA LA ville stå for selve utviklingen av spillene.
Til nå har vi imidlertid kun fått ett spill som resultat av dette samarbeidsprosjektet, nemlig det vesle Wii-spillet Boom Blox. Dette er et eksplosivt hjernetrimspill som mange likte, men som er langt fra like ambisiøst som filmskaperens første spillprosjekt, LucasArts-eventyret The Dig.
Da skulle prosjekt nummer to, med kodenavnet LMNO, bli langt mer omfattende. Men i 2008 ble store deler av utviklingsteamet oppsagt, som et ledd i en innsparingsprosess etter at EA hadde lidd omfattende økonomiske tap. EA benektet likevel at spillet hadde blitt kansellert, og fortalte at veteranutviklerne Lois Castle og Doug Church jobbet videre med prosjektet.
I tiden som har gått har vi imidlertid ikke hørt noe mer fra EA om prosjektet, og derfor kommer det ikke som noen overraskelse at utviklingen har stoppet opp. Spillutvikler Jake Kazdal fortalte dette på 8-4 Podcast, og nettstedet Joystiq har fått bekreftet uttalelsen fra EA.
– EA har avsluttet utviklingen av LMNO. EA fortsetter sitt arbeid med Steven Spielberg, men har ingen nye annonseringer, forteller en talsperson for den amerikanske utgiveren.
Kazdal på sin side forteller at prosjektet var svært ambisiøst, og at noen «veldig smarte mennesker» jobbet på det. Han kan imidlertid ikke gi noe godt svar på hvorfor det ble kansellert, men det ser ut som intern politikk hos EA spilte en rolle.
– Jeg er sikker på at du får forskjellig svar avhengig av hvem du spør, men prosjektet tok aldri av. Det var et rivaliserende prosjekt hos EA som i praksis var samme greia, minus noe av det vi gjorde. Det var mye politikk inne i bildet, sier han.