Sniktitt

Nail'd

Vill, villere, villest

Man kjenner omtrent vinden i håret i denne elleville gjørmeraceren.

KÖLN (Gamer.no): De fleste kjenner nok den polske utvikleren Techland som selskapet bak Call of Juarez-spillene. Nå har det seg slik at studioet har erfaring med racingsjangeren, og de ga ut Xpand Rally i 2004. Den referansebakgrunnen har helt sikkert vært nyttig på deres siste prosjekt, nemlig Nail’d. Vi begynner etter hvert å få mengder av gjørmeracere på denne generasjonen konsoller. Pure, MotorStorm, Mx vs. ATV-spillene har allerede gitt oss mange flotte actionopplevelser. Hvordan skal Nail’d klare å skille seg ut?

Når farten blir høy er de røde piler gode å ha.

– Dette skal virkelig være overdrevent, det er ren moro. Spillet handler om høy fart og gigantiske hopp, sier Martin Metzler hos utgiver Deep Silver til Gamer.no.

Kontrollert galskap

Det er da også slik vi opplever det etter en test av de ulike brettene. Dette er galskap, men i høyeste grad kontrollert galskap. Brettene er satt til guds frie natur, men det føles mer som om du kjører en berg-og-dalbane fra Helvete. Det er helt ellevilt der du suser av gårde på din firehjuling eller motorsykkel. Realismen er skutt ut i atmosfæren med kanon, og det er bare å holde inne gassen og glise fra øre til øre.

Faktisk minner spillet om en ekstrem blanding av WipeOut og Burnout, og for å bli en ekspert kreves det plettfri timing og et godt øye for når og hvordan du skal svinge riktig. Man må kjenne banen ekstremt godt for å lykkes på øverste vanskelighetsgrad, selv om dette i utgangspunktet er en arcaderacer.

– Vi har absolutt blitt inspirert av disse spillene med Nail’d, men vi har tatt det beste og mikset det sammen i dette spillet, sier Metzler.

Her går det gjerne rett opp, og ned.

Fysikkens lover kastes ut av vinduet, og her spiller det mindre rolle om du har grus under hjulene eller svever høyt i sky. Brettene legger nemlig opp til stadig hopping, og da er det bra at du kan styre farkosten din rundt også i lufta.

– Ja, du skal fortsatt kunne styre når du er i lufta, slik at du skal kunne lande der du ønsker. Hvis du lykkes har du «spikret» (nail’d) hoppet. Du kan også «spikre» motstandere ved å dytte dem av banen, sier en entusiastisk Metzler.

Men han understreker:

– Vi har ikke med noen triks i svevet, det tar for mye oppmerksomhet fra selve følelsen av at du er med i et vilt race.

Call of Nail’d

Og greit er det, triksing her hadde vært meget overflødig. Farten blir et dop, et dop som injiseres ved bra og lettvint brettdesign. Rødhvite piler guider deg nemlig gjennom kaoset, og du finner veien overraskende enkelt. Hvert brett gi en unik racingopplevele, enten det er satt til Andes, Yosemite, Arziona eller Middelhavet – her er det noe for enhver smak. Morsomt nok har man brukt samme grafikkmotoren som i Call of Juarez: Bound in Blood.

Les også
Anmeldelse:
Luften er din venn.

– Ja, vi har forbedret motoren som ble brukt på Call of Juarez: Bound in Blood, og noen av landskapene kan ligne litt. Ellers er nok likhetstrekkene få, er jeg redd, flirer Metzler.

Selve kjøretøyene fikk vi ikke noe spesielt inntrykk av, de er bare en plattform for å gi deg ekstrem moro. Vi kan vente oss stadig bedre doninger, men så langt synes valget å være begrenset til firehjuling eller motorcross-sykkel. Firehjulingene vil gi noe bedre stabilitet, mens syklene serverer en mer ekstrem spillopplevelse.

Uansett hva du velger er ambisjonen at det alltid skal være flere veier til mål. De korte rutene er ofte vanskelige, mens de lengre er noe lettere. Når alt går så raskt er det en stor fordel å ha dynamiske tidsdifferanser i forhold til dine motstandere på skjermen, da vet du i hvert fall omtrent hvor du ligger i feltet.

Superfart!

Nail’d går raskt i utgangspunktet, men denne typen spill krever selvsagt en skikkelig boost. Den er lett å bygge opp, først og fremst ved å utføre oppgaver (bra landinger eller at du dytter motstandere) eller hopper gjennom flammeringer på brettet. Selve boosten er litt veik, synes jeg – men den lille ekstrafarten du får er selvsagt særs velkommen. Dette går kjapt som bare rakkeren, og når du først kræsjer blir du jammen satt tilbake på banen umiddelbart.

Miljøene er godt variert.

– Bremsene er på venstre avtrekker, men slapp av. De får du neppe bruk for, fikk jeg beskjed om før mitt første løp.

Akkurat det sier vel alt om ambisjonene til dette spillet. Det er farten alene som er viktig. Det gjør seg også gjeldende når det kommer til flerspillerdelen, her er det nemlig lite sosialt å ta seg til lokalt. Det synes jeg er meget synd, da Nail’d er en lettbent tittel som passer perfekt til sofamoro sammen med venner. Unnskyldningen er krystallklar, men også syltynn.

– Vi følte fartsfølelsen ble borte med delt skjerm, og da forringer det mye av spillopplevelsen, forklarer Metlzer.

Dermed må man ta til takke med konkurransespilling over nett. For enkelte kan det passe perfekt, men for egen del kan dette gjøre Nail’d til en døgnflue. Spillet risikerer å være tømt straks etter at enspillerdelen er unnagjort, og det er ingen styrke for en tittel i denne sjangeren.

En fin dag i fjellet.

Konklusjon

Nail’d er en interessant variant av et spill vi har sett flere ganger tidligere. En god gjørmeracer er en enkelt vei til konsollsuksess, av den grunn at sjangeren favner relativt bredt hos konsolleiere. Hvor interessant nok en slik tittel er, kan selvsagt diskuteres, men det tar ikke vekk et ganske så underholdende førsteinntrykk. Farten er ekstrem, og reaksjonsevnen som kreves på høyeste vanskelighetsgrad er en slagmann i Major League Baseball verdig. Da sier det litt om meg at jeg var konge under testingen.

Dessuten sender man små, anerkjennende nikk i retning av WipeOut og Burnout, noe vi absolutt kan leve meget godt med. Mangel på lokal flerspiller kan imidlertid bli en hemsko for Nail’d og det blir spennende å se om sluttproduktet makter å tilby en varig og interessant totalpakke.

Nail'd kommer på Xbox 360, PlayStation 3 og PC 22. oktober.

Siste fra forsiden