KÖLN (Gamer.no): Mot slutten av februar 2011 kommer Killzone 3 til verden, en fødsel som er eksklusiv til PlayStation 3. Da vi var på Gamescom i Tyskland fikk vi muligheten til å sette oss ned i ro og mak og teste flerspillerdelen mot et knippe andre journalister. Det ga så absolutt mersmak, og utvikler Guerilla lover oss en minneverdig sosialdrapsopplevelse.
– Killzone 2 viste verden hvordan flerspiller på konsoll kan og bør være. Killzone 3 er samme pakka og mye, mye mer, sier Martin Connor, sjefsdesigner på flerspillerdelen.
Omfattende nettsamfunn
Vi var i hvert fall svette og gode etter vår test, dette er intense greier. På slike tester får man selvsagt langt i fra noe helhetlig bilde av hvordan flerspillerdelen blir til slutt. Guerilla vil nemlig at man skal investere mye tid for maksimal utelling, det er i tiden å gi deg noe mer enn simpel statistikk når du spiller på nett. Du blir mer en del av et større samfunn, og da gjelder det å kunne vise frem hvor mye man spiller.
– Det er 45 nivåer du kan kjempe deg opp i, pluss masse medaljer, sløyfer og våpen. Her skal det alltid være noe nytt å låse opp. Vi har også bygd opp et helt nytt system for såkalt matchmaking, nå er det enda lettere å finne spillere på samme nivå som deg selv, forteller Connor.
Og han understreker:
– Klaner og turneringer var veldig populære i Killzone 2. Vi fortsetter med disse funksjonene, men gjør dem større, enklere og raskere å jobbe med. Vi kommer også til å belønne klanmedlemmer i selve spillet, slik at vi kan friste flere til å spille på denne måten.
Du skal få taktiske fordeler av å spille sammen med andre, blant annet egenskaper som deles innad i gruppen. Det skal for øvrig være enkelt og kjapt å komme i gang med flerspillermoroa i Killzone 3, gjerne med vennene dine.
– Tre trykk er nok for å spille på nett med vennene dine, de er også lett synlige i menysystemet, sier Connor.
Vær og vind
Så hvordan opplevde vi flerspillerbiten. Vel, kaotisk, som i de fleste andre skytespill. Likevel er det noe med omgivelsene og konflikten du deltar i som raskt engasjerer og gjør at tiden flyr av gårde. Utendørs blir du slått i bakken av de styggvakre, nærmest apokalyptiske, miljøene (med skiftende værforhold). Så har du de skitne korridorer og bakgater, som ofte fører frem til unike og spennende geværstillinger. Alt kan dessuten nytes i gnistrende grafikk, og med støtte for både 3D og PlayStation Move.
– Vi har ikke kjørt noen kompromisser når det gjelder det visuelle i flerspillerdelen. Grafikken er nøyaktig den samme her som den du får servert i enspillerkampanjen, sier Connor.
I flerspiller kan du fordype deg i fem ulike karrierer. Hver karriere har seks våpenmuligheter og seks unike egenskaper. Med de nevnte 45 nivåene på hver er det sannelig mye å ta tak i, samt at du må velge hvilke av egenskapene og våpen du vil spesialisere deg i. For Guerilla vil at hver klasse skal føles spesiell, det kjenner du godt som for eksempel sanitetssoldat. For en konge du er med en egen flygende angrepsdrone på slep!
Du skal nemlig føle deg mektig i dette spillet, og det gjør du til gangs når du tar plass i en gigantisk gående robotenhet med armer og bein. Denne vandrende dødsmaskinen fyrer av både kuler og raketter, og fienden blir løpende rundt med enorm dødsangst. Eller hva med en jetpack, som gir flerspillerdelen et friskt vertikalt element. Disse slagmarkene blir virkelig spinnville, og det er gledelig å konstatere at våpenfølelsen har fått seg et merkbart løft fra forrige utgave i serien.
Kniv i øyet
Noe av det utvikleren er mest spente på med flerspillermodusen i Killzone 3 involverer imidlertid ikke store våpen og eksplosjoner.
– Vi er veldig spente på disse nærkampsangrepene. Det er stor variasjon og mye spektakulært du kan gjøre, forteller Connor.
Vi fikk se en rekke av disse avsluntingsangrepene, som virker å være skriptet når du først kommer helt oppi en fiende. Her snakker vi knekking av nakker, skjæring av struper og å stikke kniver inn i øyet på fiender. Intet mer enn en detalj, men en detalj som kanskje gir det lille ekstra til spillere som ønsker en skikkelig utfording – og vil ydmyke fienden så mye som mulig.
Guerilla har gjort en rekke mindre endringer fra Killzone 2. Slik som et nytt «respawn»-system, der du hele tiden oppstår fra de døde nære vennene dine og i området der det faktisk skjer noe.
Dessuten vil man gjøre enkeltspillere til stjerner, slik at nettopp du kan havne i søkelyset i de historiedrevne brettene. Når man spiller lag mot lag kan man nemlig velge slike brett, der du får servert en intro, mellomsekvenser og en konklusjon. Underveis må man klare flere delmål for å komme seg videre på brettet, og det er her du har sjansen til å bli kjendis. Hvis du uskadeliggjør den avgjørende bomba eller får opp en viktig dør – ja, da må alle se en liten mellomsekvens av deg som har reddet dagen for laget!
Vi får også eksplosive hendelser som påvirker hele brett. Her har man ulike temaer avhengig av hvilket brett som spilles. Et eksempel vi fikk se var hvordan Helghast-soldater slipper ut dødelig nervegass på et brett. Da må man finne helt nye ruter og egentlig tenke ut helt nye strategier for hvordan oppgaver skal løses. Sike scenarioer liker jeg, de skaper variasjon i det som raskt kan bli vanespilling over nett. Så har vi også en gigantisk demning som brister og drukner alt av fiender, men det sier vel seg selv at dette er en konklusjon på et av de historiedrevne brettene.
Konklusjon
Jeg har ikke store problemer med å glede meg til Killzone 3, selv om jeg nødvendigvis ikke har store ambisjoner om å bli best på nett. Guerilla lover imidlertid at alle kan ha det moro med flerspillerdelen, enten man bare dreper som en gal rundt seg eller dyrker samarbeid i en klan. Miljøene, klassene, våpenutvalget og muligheten til å utvikle seg er det i hvert fall ikke noe å si på. Dette blir utrolig fyldig og variert, så får vi håper enspillerkampanjen holder samme klasse.
Killzone 3 kommer i salg mars 2011, kun for PlayStation 3.