Sniktitt

inFamous 2

Cole viser lovende takter

Hvem sa at lynet ikke slår ned to ganger på samme sted?

KÖLN (Gamer.no): inFamous var et friskt pust blant fjorårets storspill. Ja, sandkassespill har nok vært overrepresentert blant stortitlene de siste årene. Nei, spillet var kanskje ikke så fryktelig nyskapende sammenlignet med mye annet. Det kan likevel ikke stikkes under en stol at det blandet interessante superkrefter med en spennende storby og bød på en fabelaktig sandkasseopplevelse.

Hovedpersonen Cole har forandret seg noe siden førstespillet. Vis mer

Vår anmelder kalte det i sin tid for et av de beste spillene til PlayStation 3, men det var forbedringspotensiale. For eksempel var styringen noe kronglete, og det var en del å utsette på karmamekanismen.

Samme gamle Cole

>

Utvikler Sucker Punch Productions tok kritikken til seg, og den Cole vi fikk se i dag la seg tett opp mot den opprinnelige. På spørsmål om hvorfor de valgte å forandre utseendet hans i det hele tatt kunne studiosjef Bruce Oberg forklare at det skjedde i sammenheng med nye animasjoner. I det første spillet var alle animasjonene håndlaget, mens mange av oppfølgerens animasjoner har blitt spilt inn av stemmeskuespilleren.

Dermed følte de at de like gjerne kunne endre utseendet til å se ut som mannen bak hovedpersonen, men slik ville spillfansen altså ikke ha det.

Heldigvis er en hel del andre ting forandret på vårt kjære sykkelbud. Blant annet finner vi et nytt våpen stroppet til ryggen hans, kalt «The Amp».

– Noe både vi og de som kjøpte det første spillet bet merke i var at nærkampen ærlig talt var for slapp. Man hadde en hel drøss med kjempekraftige avstandsangrep, men så fort man kom på kloss hold så ble man en anelse vingeklippet. Vi valgte å flette inn «The Amp» for å gjøre det like fornøyelig å slåss tett inntil fienden som på avstand, beretter spillprodusent Oberg.

Her loves vi nye beist å banke møkka ut av, blant annet denne saken. Vis mer

Det kan se ut som om han har rett i det. Nå har man en hel rekke kombinasjonsangrep i umiddelbar nærhet, og de gjør virkelig vei i vellinga. Å sparke store mengder rumpe krever mye øvelse, og det serut som Cole har ligget i hardtrening.

På tur i sumpen

Det er ikke bare hovedpersonen som er forandret, også omgivelsene har gjennomgått et hamskifte. Spillhistorien begynner nemlig med at originalens New York blir totalknust av sjefsskurk «The Beast» i en kamp som nesten krever Coles liv. Hovedpersonen og bestevenn Zeke flykter deretter til New Orleans-klonen New Marais, hvor de trener til det uungåelige returoppgjøret.

Resultatet er at de ultraurbane strøkene du spratt rundt i tidligere har blitt erstattet med sump og saftig flora, selv midt i sentrum av sørstatsbyen. Dette byr både på et forfriskende stilskifte og en klart mørkere stemning, noe som passer en hevnhistorie helt utmerket.

En herlig bonus som definitivt endrer måten du karnøfler stygginger på er at store deler av New Marais kan ødelegges, knuses, krønsjes og moses. Bommer du med en av strømgranatene dine? Ja, da kan det godt være at du treffer klokketårnet som svarer med å rase i bakken. Nå fikk vi knapt noe innblikk i dybden til denne funksjonen, men om det har begrenset nytte i kamp så kan du i det minste kose deg med litt ødeleggelse. Det er jo som kjent mye lettere (og artigere) å rive ned enn å bygge opp.

De stiliserte mellomsekvensene fra forgjengeren videreføres. Vis mer

Du er for øvrig ikke alene om å like ødeleggelse. Her finner du nemlig den nye fienden «Ravager», et digert romvesenbeist med lynnet til en premenstruell jerv og utseendet til en okse. Som en av de nye elitemonstrene skal dette sette deg i skrustikka med lynkjappe nærkampsangrep og en generell fandenivoldskhet. Heldigvis får du flere nye angrep til disposisjon, blant annet mulighet til å løfte opp biler og andre digre objekter via maktdemonstrasjonen «Kinetic Pulse». Det kan vi like.

Viktigere valg

Demonstrasjonen vår var av det korte slaget. Heldigvis var produsenten mer enn villige til å ta imot noen spørsmål, og det kan se ut som om det har skjedd masse bak kulissene.

– Måten vi håndterer dine gode og onde handlinger har definitivt fått en overhaling. De moralske valgene blir med videre, og de blir langt mer betydningsfulle nå. Et godt eksempel på dette er hvordan spillet slutter. I det første var det bare to ulike slutter, og de var ikke fryktelig forskjellige. Denne gangen kan historien konkluderes på en drøss av måter, forteller Oberg til Gamer.no.

Vi fikk også vite at New Marais er omtrent like stor som den i førstespillet, men de har gjort mye for at den skal føles større og mer innholdsrik. Samtidig ble det avklart at det definitivt vil bli valgfritt å løpe rundt etter samleobjekter, slik vi har lært oss å forvente i denne sjangeren. Videre forklarte de at til tross for enerens suksess foreligger det ingen konkrete planer om en trilogi enda.

Selv med et miljøskifte ser ikke Cole særlig blidere ut. Vis mer

For ordens skyld ble det også presisert at det ikke er planer om verken PlayStation Move- eller 3D-støtte på dette punktet, men vi vet jo at utviklere har en tendens til å snu på en femøring.

Konklusjon

Vår visning av inFamous 2 var for knapp til at jeg kludrer det ned på ønskelista allerede, men det er ingen tvil om at det viser mange positive trekk. Det mest åpenbare er kanskje at spillet ser adskillig penere ut enn originalen, men tilførselen av nye evner, fiender og en splitter ny by er selvsagt ikke irrelevant. Når vi samtidig loves at det skal føles mer givende å gå i en moralsk retning – ja, da gleder vi oss til å se mer.

inFamous 2 kommer kun til PlayStation 3, og utgivelsen finner sted i 2011.

Ledige stillinger
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (9)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Kenichi-san
15 år siden

Liker absolutt ikke utsende endringen av Cole :angry:

AltF4
15 år siden

Jeg er absolutt ikke alene i å synes den nye Cole ser en anelse forferdelig ut (jeg har ikke bare noe imot at de har forandret utseendet på ham, men de har forandret det til det verre i tillegg).

 

Dessuten syns jeg historien høres merkelig ut, men for oss som har fullført det første spillet så vil vel enhver oppfølger høres merkelig ut, kanskje. Dessuten syns jeg det virker litt rart at han plutselig kan kontrollere is også.

Odesseiron
15 år siden

Denne Cole er da vitterlig rimelig lik den opprinnelige? Jeg berører problematikken med GDC/E3-Cole kontra endringene innledningsvis, og han skal se rimelig normal ut nå :)

 

Hva iskrefter angår så presiserer utgiverne at dette er et rykte som har utgangspunkt i en av trailerne. De ville ikke utdype akkurat hvilken rolle is spiller i dette spillet, de fortalte kun at det er sterkt overdrevet av Cole nå har konstante iskrefter, men kunne fortelle at de ville leke litt med hvordan strøm interagerer med elementene.

SirKratoS
15 år siden

Hvorfor klage på utseendet til hovedpersonen? Synes det er en smule barnslig faktisk, dere får skippe spillet hvis dere syns det er så forferdelig. Det gameplayet jeg har sett gjør at jeg bryr meg overhodet ingenting om hovedpersonen ser "stygg" og "merkelig" ut.

Vrengtpolvott
15 år siden

Hvorfor klage på utseendet til hovedpersonen? Synes det er en smule barnslig faktisk, dere får skippe spillet hvis dere syns det er så forferdelig. Det gameplayet jeg har sett gjør at jeg bryr meg overhodet ingenting om hovedpersonen ser "stygg" og "merkelig" ut.

 

Hadde ikke du mislikt det om f.eks Solid Snake, hadde skiftet utseende til å ligne mer på Raiden enn på sitt gamle jeg mellom to spill?

Siste fra forsiden