Runic Games er en utvikler med veteraner fra nå nedlagte Blizzard North, som utviklet de første Diablo-spillene. I fjor lanserte de Diablo-klonen Torchlight, som fikk mye ros på PC. Neste år kommer oppfølgeren.
Torchlight II følger tett i forgjengerens fotspor, og lar deg drepe monstre og plyndre skatter i store, datagenererte omgivelser. Den største nyheten denne gangen er en samarbeidsmodus, som lar deg utforske spillets store verden sammen med andre.
Det originale Torchlight fokuserte på utforskning av dype hulesystemer. Slike får vi også i Torchlight II, men denne gangen akkompagneres de underjordiske miljøene av store områder på overflaten også. Her vil monsterslakten foregå i skiftende vær, og underveis vil du oppleve tilfeldige hendelser.
Spillet lar deg velge mellom fire forskjellige figurklasser, hver med sine egne fordeler. Underveis får du selvsagt erfaring som du kan bruke til å forbedre figuren din, og når du har nådd et høyt nok nivå kan du pensjonere den og videreføre visse egenskaper til nye figurer.
Som i originalen får vi også et kjæledyr, som kan hjelpe i kamp, bære skatter og slikt, lære magiske formler og gjøre ulike hjelpsomme ting. Fisking får vi også se igjen, og igjen ser "du blir hva du eter" ut til å være et nøkkelbegrep.
Runic Games fokuserer mesteparten av ressursene sine på Torchlight II, og ifølge BigDownload blir deres kommende MMO-spill i samme univers derfor forsinket. Når teamet er ferdig med Torchlight II fortsetter arbeidet på MMO-spillet.
På samme måte som originalen vil Torchlight II i utgangspunktet selges via digital distribusjon. Mer informasjon om spillet finner du i den offisielle kunngjøringen og et intervju hos PC Gamer.