Det er kun en knapp uke siden oppfølgeren til Dragon Age ble annonsert, men digre BioWare hviler ikke på laurbærene.
Under denne ukas Develop-konferanse i Brighton, England benyttet nemlig Greg Zeschuk, en av grunnleggerne av det canadiske selskapet, anledningen til å gjøre rede for BioWares fremtidsplaner.
De inkluderer tydeligvis et mindre MMO i tillegg til en hel rekke andre eksperimentelle prosjekter. Dette melder Eurogamer.
– Hvis man ser på det store bildet, hva er det som fungerer forretningsmessig? Ting går litt dårligere hvert år, og man kan ikke klage på den økonomiske nedgangen lenger. I realiteten handler det om nettfunksjoner. Vi utvikler riktignok det massive MMO-et Star Wars: The Old Republic, men vi jobber også med mindre MMO-spill, beretter Zeschuk.
Nevnte Star Wars: The Old Republic omtales som et av tidenes største spillprosjekter, og vi har sett på det fleregangertidligere. Markedet for mindre spill med alternative forretningsmodeller har likevel eksplodert de siste årene, noe som har ledet mange utviklere til å utvide horisonten sin.
– Vi har utforsket mange ulike typer spill. Vi har gjort ting på Facebook og vi lagde et Mass Effect-spill for iPhone. Sistnevnte er ikke det beste vi har lagd, noe vi har fått poengtert. Det lærte oss at man gjerne må gjøre ting om igjen. I ettertid har det samme teamet laget en rekke uutgitte spill som har vært langt bedre. Vi skal selvsagt fortsette med gedigne konsolltitler, men vi kommer også til å utforske andre sjangre aggressivt, foklarer BioWare-sjefen.
Med tanke på den suksessen selskapet har hatt i senere år med gigantutgivelser som Mass Effect og Dragon Age hadde vel neppe noen forventet helomvending, men det kan se ut som om nye stier åpner seg. Zeschuk mener at konsoller ikke nødvendigvis er fremtiden, og at man snarere må se på alle de nye selskapene som startes opp i disse tider.
– Se på hva barna spiller på, så ser du hvorfor vi ønsker å utvide. Unger spiller på iPhone og iPad. Nintendo 3DS ser også fantastisk ut. Vi vil nå ut til alle disse plattformene. Vi har allerede laget et Nintendo DS-spill (Sonic Chronicles journ. anm), og vi hadde faktisk enda et som ble forkastet til fordel for å jobbe med iPhone, avslutter han.
Det skjer stadige endringer i tankesettet til utviklerne, og med disse uttalelsene føyer Zeschuk seg inn i en stadig lengre rekke av spillsjefer som har begynt å utforske alternative inntjeningsmodeller og spillkonsepter.