I flere år har det gått rykter om en relansering av N64-klassikeren GoldenEye 007. Spillet befinner seg i en lei lisenssituasjon hvor en rekke selskaper er involvert, så det var lenge usikkert om det i det hele tatt var mulig å komme til enighet. En eller annen form for ordning ble tydeligvis funnet, for på E3 viste Activision fram en Wii-utgave av spillet.
Løsningen på lisensproblematikken ble tydeligvis å lansere en revidert utgave av spillet med mye gammelt byttet ut. Sniktitter har dukketopp på nettet etter E3, og ifølge dem er ikke alt som det pleide å være. Man har fjernet alt som Rare utviklet til originalspillet som ikke hadde en motpart i filmen spillet er basert på. Det betyr for eksempel at flerspillerkartet The Complex er en saga blott.
Likevel skal mye være ved det samme. Første nivå går fortsatt ut på å snike seg inn i en russisk bunker via en demning, komplett med snikskytterriflen og den mystiske øya ingen kan nå fra originalspillet. Nivåene skal visstnok være lengre enn i N64-utgaven, men vi vet ikke hva som er nytt her.
Blant nyhetene som faktisk er offentliggjort er en rekke forbedringer til sniking. Du kan ofte velge mellom å skyte deg gjennom brettene eller fokusere på ikke bli oppdaget, og nye snikangrep lar deg ta vakter av dag uten å utløse alarmer. Du må heller ikke skyte alarmer for å deaktivere dem, men kan gjøre det med en hendig dings.
Andre nymotens oppgraderinger er helsemålere som fyller seg selv og nye «filmatiske» scener, som et helikopter som dukker opp for å plage deg.
Som kjent henter Wii-utgaven av GoldenEye 007 inspirasjon fra de nye Bond-filmene med Daniel Craig i hovedrollene, og det loves en mer atletisk Bond enn Pierce Brosnan. Mye annet Bond-relatert talent har også blitt hyret inn, inkludert manusforfatter Bruce Fierstein, komponist David Arnold og Judi Dench i rollen som M.
Nye GoldenEye 007 slippes til jul.