Det er nå over to år siden det ble bekreftet at Ubisoft hadde begynt på en oppfølger til actioneventyret Beyond Good & Evil. Siden den gang har det vært omtrent null informasjon om prosjektet, og i fjor gikk det rykter om at Ubisoft hadde lagt det på hylla.
Ifølge Eurogamer har mannen bak originalspillet, Michel Ancel, forsikret om at spillet fortsatt er under utvikling, men produksjonen foregår visstnok i svært liten skala. En liten gruppe utviklere ved Ubisofts Montpellier-studio jobber med Beyond Good & Evil 2, så det ser ikke ut til at staben har vokst særlig fra de 10-12 personene som ifølge Ancel jobbet med spillet i 2008.
Ancel hevder at de har holdt utviklergruppa liten for å bevare det artistiske ved prosjektet, og unngå at det blir et rent kommersielt produkt uten sjel.
Mer interessant er de kanskje at det eksperimenteres med nye teknikker for å jobbe med 3D. Ubisoft har allerede laget utviklerverktøy for å gjøre det raskt og enkelt å jobbe med 2D-spill (nye Rayman lages med disse verktøyene) og utviklerlaget til Beyond Good & Evil 2 jobber med noe lignende for 3D-spill. Dermed skal det bli mulig å lage et stort spill i 3D med et forholdsvis få folk.
Ancel sier verktøyene skal ha blitt inspirert av spesialeffektstudioet WETA Digital, som han jobbet med på King Kong-spillet for noen år siden:
– Tanken er å bruke disse verktøyene til å bevare den artistiske ånden. En dag blir vi kanskje Montpelliers svar på WETA Digital. Det hadde vært fantastisk, men det kommer til å ta tid, forteller Ancel.
Da får vi bare vente å se hvor lang tid Ancel og gjengen bruke på å skru sammen disse nye hjelpemiddlene og det lenge etterlengtede spillet.