Sniktitt

World of Warcraft: Cataclysm

Azeroth v2.0 er snart her

Kataklysmen setter fysiske og politiske spor i den kommende utvidelsen.

1: Side 1
2: Side 2

LOS ANGELES (Gamer.no): Når den kraftige dragen Deathwing slipper kreftene sine løs, får det ringvirkninger over hele Azeroth. Onyxias far er sint på alt og alle, og nå er det tid for hevn. Dette er i (svært) korte trekk utgangspunktet for Cataclysm, den kommende utvidelsen til World of Warcraft. Vi besøkte Blizzard for en eksklusiv titt og likte det vi fikk se og prøve.

Stormwind Keep i ny drakt.

Fysisk og politisk kaos

Foruten to nye raser, grotter og utfordringer har laugsystemet og mulighetene for spiller-mot-spiller-kamper blitt betydelig forbedret. Dessuten kan Azeroth nå utforskes fra luften med ditt eget ridedyr. I den anledning er store deler av Stormwind pusset opp. Slottet har for eksempel blitt langt mer detaljert, og et nytt sentrum har dukket opp. Dvergenes distrikt blir velsignet med eget vertshus, auksjonshus og bank. Dessuten har Stormwind blitt større, siden tidligere utilgjengelige områder i bakkant av byen blir tatt i bruk. Alt er imidlertid ikke rosenrødt i Alliansens hovedstad. Hele parkområdet ble ødelagt når Deathwing viste krefter. Et angrep som samtidig oversvømmer deler av lavlandet i Wetlands.

Orgrimmar opplever minst like store forandringer. Deathwing har kanskje ikke satt et like direkte preg på byen, men Thrall er borte og Garrosh har tatt over makten. Han har pusset opp Orgrimmar, slik at byen nå virker mer som en festning. Dessuten er flygepunktet flyttet på innsiden av bymurene. Også Orgrimmar får ekstra auksjonshus, vertshus og bank, slik at spillerne kan velge hvor de vil henge mellom slagene. Goblinene har fått sitt eget, skitne område og Walley of Wisdom har blitt Tauren-territorium. Byen får også en utgang til Azshara.

Gjestmilde Orgrimmar.

Spor etter Deathwing er å finne over hele Azeroth, men noen steder mer enn andre. Thousand Needles er blant de som har fått unngjelde hardest. En oversvømmelse har ført til at det tidligere tørre og karrige landskapet nå er preget av vann. En rekke småøyer stikker som søyler opp av vannet. Gnomer og gobliner bruker imidlertid situasjonen til å gå i tottene på hverandre, selv om de har måttet flytte ut på en sinnrik flåte. Her legger de hjernene i bløt for å få arrangert et stort båtløp. Da trenger de selvfølgelig spillernes hjelp.

Det maksimale erfaringsnivået stiger fra 80 til 85, men det kommer ikke noe nytt nivå med talenter. Det kommer imidlertid et nytt yrke; arkeologi. Dette blir et sekundært yrke, slik som fisking, og altså noe alle kan pusle med. Målet er å sette sammen diverse gjenstander av fragmenter du avdekker rundt omkring. Kartet ditt vil til enhver tid vise hvilke områder du har tilgode å finne fragmentene i, slik at det aldri er noen tvil om hvor du bør lete. Dette er ikke ventet å bli en aktivitet for alle, men snarere en ekstra gulrot for den som liker å utforske.

Oppusset runesystem

En ny mekanisme rundt runene er også blant nyhetene. Tidligere ble disse brukt opp når de ble knyttet til figuren din, slik at du måtte skaffe nye hver gang. Det vil ikke lenger være tilfelle. Antallet runer øker, men du kan bruke dem så mange ganger du vil. Dermed skal det bli enklere å bytte dem etter situasjonen, snarere enn å plukke ut de som ser best ut og holde seg til dem. Dette høres kanskje ut som dårlig nytt for de som lever av å produsere runer, men på den annen side vil de trolig kunne tjene penger på en konsumerbar gjenstand som blir nødvendig for å få byttet tilordnede runer. Dessuten er det lagt til en ny gruppe runer, mellomstore. Dette for ytterligere å øke fleksibiliteten. Denne oppussingen av runesystemet kommer etter alt å dømme istedet for «Path of the Titans» (tidliger annonserte spesialiseringsmulighet).

Alliansen får kosedyr.

Hvilket laug man har vært medlem av har alltid hatt stor betydning i World of Warcraft. Det er ikke rent lite stolthet og identitet med i bildet. I Cataclysm oppfordres man i enda større grad til å fokusere på lauget sitt. Det innføres nemlig erfaringsnivå for laug. Ved å gjøre oppdrag, drepe sjefsfiender eller vinne rangerte spiller-mot-spiller-kamper med lauget, tjenes erfaringspoeng. Blizzard planla lenge å innføre et talenttre for laugene, men denne ideen har blitt droppet. Istedet vil det låses opp en liten bonus for hvert nye erfaringsnivå. Det skal ikke dreie seg om ting som gjør den enkelte spiller kraftigere, men snarere små og praktiske fortrinn. Eksempler på slike kan være raskere ridedyr, reduserte reparasjonskostnader, teleportering for et helt raid eller raskere opptjening av erfaringspoeng.

1: Side 1
2: Side 2
Ledige stillinger
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (66)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Licht
15 år siden

Av og til synes jeg kanskje hensynet til leserne bør gå forut for filosofien om å oversette alt, særlig når Runes i WoW refererer til noe helt annet enn glyphs, som dere her kaller runer.

 

Men sånn bortsett fra det, fint med litt oppdatert informasjon. Jeg likte Paths of the Titan-greien fra begynnelsen av, så det er jo litt synd at de har droppet det - men det får meg til å lure, hva skal man da bruke archaeology til? Så vidt jeg forstod var jo hele den professionen primært ment som en måte å finne ... Dingser? - som man brukte til å avansere i Paths of the Titans.

nuffenuff
15 år siden

Av og til synes jeg kanskje hensynet til leserne bør gå forut for filosofien om å oversette alt, særlig når Runes i WoW refererer til noe helt annet enn glyphs, som dere her kaller runer.

 

Synes du bommer litt med kritikken. Problemet her er ikke at det blir oversatt, men at det blir oversatt galt. Samtidig er det flere ting i artikkelen som gjør at jeg lurer på om skribenten har spilt spillet før. Tenker feks på påstanden om at Orgrimmar ligner mer på en festning. Nå hadde jo nettopp Orgrimmar en struktur som en festning med store bymurer rundt og lignende. Og flyvepunktet har da alltid vært på innsiden av muren, men det kan jo være at det menes zeppeliner-ombordstigningstårnet og ikke _flyvepunktet_.

 

Som vanlig er det veldig lite nytt her. Level på laug har vi sett før, bla i lotro og EQ2. Det nye yrket arkeologi virker mest som en utvidelse av archievements (men kan ha blitt dårlig beskrevet). Uldum skulle kommet for to exp pakker siden. Invasjonen av wetlands ble planlagt helt fra vanilje-wow, noe som var tydelig når du dro opp i områdene i øst-nordøst. Utrolig sløvt at de ikke har klart å legge dette ut før nå. to nye slagmarker er også ganske sløvt.

Klart, imponerende med antall oppdrag. Men når quests i WoW nesten er parodiske når det gjelder dårlige mmo-quests, a'la samle 10 villsvinøyne (men det er 25% sjanse for at et villsvin har et øye), så er det ikke særlig imponerende alikevel.

Det er da også en selvfølge at dette blir en "stor" ekspansjon i forhold til antall oppdrag og sånt. De har tross alt ikke gidda å lage nye områder, de har pussa opp og endra litt på game. Sånn sett har de spart masse penger, og masse folk kommer til å kaste bort penger på å oppleve en litt endra versjon av en verden som har eksistert i 6 år.

Skammelig.

Error
15 år siden

Som vanlig er det veldig lite nytt her. Level på laug har vi sett før, bla i lotro og EQ2.

 

Kan være enig med at dette ikke er så veldig nyskapende, men har det noe å si?

 

Det nye yrket arkeologi virker mest som en utvidelse av archievements (men kan ha blitt dårlig beskrevet).

 

Vet ikke noe om det, du har kanskje rett.

 

Uldum skulle kommet for to exp pakker siden. Invasjonen av wetlands ble planlagt helt fra vanilje-wow, noe som var tydelig når du dro opp i områdene i øst-nordøst. Utrolig sløvt at de ikke har klart å legge dette ut før nå. to nye slagmarker er også ganske sløvt.

 

Det kommer i alle fall. Poenget med å syte er...? Og selv om det var planlagt for en stund siden har det ikke akkurat vært sånn at de ikke har laget noe annet content i mellomtiden.

 

Klart, imponerende med antall oppdrag. Men når quests i WoW nesten er parodiske når det gjelder dårlige mmo-quests, a'la samle 10 villsvinøyne (men det er 25% sjanse for at et villsvin har et øye), så er det ikke særlig imponerende alikevel.

 

Jeg synes faktisk at de gjorde en veldig stor forbedring angående quests i WotlK. Jeg vil tro at de følger den samme trenden og forbedrer dette, så i mine øyne er dette ganske imponerende (3000 quests).

 

Det er da også en selvfølge at dette blir en "stor" ekspansjon i forhold til antall oppdrag og sånt. De har tross alt ikke gidda å lage nye områder, de har pussa opp og endra litt på game. Sånn sett har de spart masse penger, og masse folk kommer til å kaste bort penger på å oppleve en litt endra versjon av en verden som har eksistert i 6 år.

 

Vel, nå har det seg sånn at Cataclysm er den expansion-packen de har jobbet klart mest med (har ikke kilde, men leste det fra en blue på forumet for en stund siden). Vil ikke tro at de har spart penger på det.

 

Skammelig.

 

Alt i alt: Slutt og syt, begynn å nyt.

Daffy4141
15 år siden

Hva er et "laugsystem"?

Ghaundan
15 år siden

Guild system, norske ordet for guild er laug ;) Skal bli slik at guildet får lvls, achievements og talent points som hjelper guildet i sin helhet.

 

Liker mye av det som blir med i Cataclysm, at de faktisk remaker gammelt content vil jeg påstå er ett meget godt valt siden forbedringene som er gjort siden launch blir synlig for nye spillere.

 

Og at andre har gjort noe gjør at man ikke skal følge etter? Om det hadde vært tilfelle hadde vi enten hatt 1 god utvikler med "patent" på alle ideene eller ingen godeutviklere siden man ikke kune låne gode ideer fra andre.

 

Når ett selskap gjør noe jeg liker håper jeg andre aper etter siden det gir meg ett bedre produkt.

Siste fra forsiden